سخنان تامل‌برانگیز معاون رئیس جمهور در خصوص آزادی در فضای مجازی

سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور، روز گذشته در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی “رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری” بر مشروط شدن فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران تاکید کرد.

حسینی در این مراسم، درخصوص لزوم توجه دولت به رسانه‌ها و فضای مجازی در کنار اقدامات اجرایی گفت: اطلاع‌رسانی مستمر و دقیق و تبیین برنامه‌ها و دستاوردهای مدیریتی به زبان رسانه‌ای و با بیان اقناعی ضروری است، چه بسا بهترین برنامه‌ها با اطلاع‌رسانی نامناسب توسط مخالفین تخریب شود.

حسینی تاکید کرد که اراده نظام و دولت سیزدهم در آن است که با بهره‌گیری از دانش‌سایبری دانشمندان و مهندسان جوان کشور، توان مدیریت سایبری ایجاد کند.

معاون رئیس جمهور با انتقاد از حذف تصویر سردار سلیمانی توسط اینستاگرام گفت: شایسته نیست در بیرون از مرزها در خصوص صفحه‌های شخصی مردم در شبکه‌های اجتماعی تصمیم بگیرند.

وی در خصوص شرط فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران گفت: هیچ مانعی برای حضور و فعالیت پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران وجود ندارد، اما باید در ایران دفتر نمایندگی داشته باشند و اگر کسی از بستر این شبکه‌ها برای کلاهبرداری یا مزاحمت استفاده کرد، پاسخگو باشند. اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها مانند ترکیه افتاده و باید در ایران هم اجرایی شود.

فضای مجازی باعث تولید توهم و ابهام و تردید!

حسینی در خصوص آزادی در شبکه‌های اجتماعی گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند که پلتفرم‌ها ابزارند و می‌توان از آن‌ها خوب استفاده کرد اما واقعیت آن است که شبکه‌های اجتماعی به شکل هوشمندانه فضای فکری مردم را مدیریت می‌کنند. بسیاری اعتقاد دارند که حُسن شبکه‌‌های اجتماعی حق انتخاب و آزادی بیان است اما این فضا در حال تغییر سبک زندگی و افزایش شکاف نسلی و تولید توهم و ابهام و تردید با تولید شایعه و اخبار بدون منبع و در نتیجه تشویش افکار عمومی هستند.

مخالفت لفظی با آزادی در شبکه‌های اجتماعی

حسینی با اشاره به فواید فضای مجازی تاکید کرد: فضای مجازی باعث تسهیل گری در ارتباطات اجتماعی و کسب‌و‌کار است و حمایت از اقتصاد دیجیتال و کسب‌و‌کارهای مجازی یکی از برنامه های دولت سیزدهم است. اما نباید فضای مجازی را چهارراه آزاد برای تردد در نظر گرفت چرا که نتیجه‌ای جز ترافیک و تصادم نخواهد بود.

فضای مجازی در خدمت فرهنگ‌سازی غربی

معاون رئیس جمهور اعتقاد دارد که فضای سایبری تحت حکمرانی غرب، جهانی‌سازی از نوعی که افکارعمومی در خدمت مصالح کمپانی‌های چند ملیتی و ناتوی فرهنگی باشد را پیاده‌سازی می‌کنند.

حاکمیت فضای مجازی در راستای اقتضائات ملی

این مقام مسئول با اشاره به نوع حکمرانی در فضای مجازی گفت: همانطور که در مدیریت کشور تدبر ضروری است، در حکمرانی فضای مجازی نیز باید حکیمانه و عالمانه عمل کنیم. مدل حکمرانی در فضای مجازی باید مبتنی بر دانش روز اما برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی و اقتضائات ملی باشد. حاکمیت ملی در حوزه سایبری ضامن امنیت برای کسب و کار و زندگی آنلاین مردم است و البته رسانه‌ها باید برای اقناع افکار عمومی بکوشند که القائات دشمن ذهن آنان را مشوش و نگران نکند.

حسینی اظهار داشت: قانونمداری، عدالت، شفافیت، پاسخگویی، اثربخشی، اجماع سازی، ایجاد وفاق و تامین منافع عمومی از شاخص‌های اصلی حکمرانی شایسته است که از مبانی دینی و قانون اساسی نشات می‌گیرند و با توجه به اشتراکات فراوانی که وجود دارد بازنویسی آن در الگوی حکمرانی در فضای سایبری می‌تواند موثر و مفید باشد.

 

 

1 در مورد “سخنان تامل‌برانگیز معاون رئیس جمهور در خصوص آزادی در فضای مجازی”

  1. سعید تهرانی

    خب الان تکلیف چی هست بزرگواران؟یکبار میگید باید باشه یگبار میگید نباید باشه
    والا به خدا قسم که اگر خودشون بدونن دارن چکار میکنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH