وزیر ارتباطات: ماهواره‌های خیام 2، 3 و 4 را در ایران خواهیم ساخت

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری شهرستان راور اعلام کرد که ماهواره‌های خیام 2، 3 و 4 توسط نیروهای داخلی ساخته خواهد شد.

زارع‌پور در این جلسه با اشاره به اتفاقاتی که طی یک سال اخیر، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم رخ داده گفت: در حوزه تجارت خارجی تراز تجارت ما مثبت شده و صادرات از واردات پیشی گرفته است، شاهد انجام تفاهمات برای بیش از 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بوده‌ایم. همچنین بیش از 6 میلیون نفر فاقد بیمه پایه بودند که بیمه شدند و اکنون 90 درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی نوشته و پیچیده می‌شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه ارتباطات هم در این دولت کارهای بزرگی انجام شده است گفت: در این مدت کوتاه حدود 2 هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. امیدوارم تا پایان سال تعداد روستاهای متصل به 95 درصد برسد و تا پایان شهریور 1402 تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

وی ادامه داد: پس از گذشت یک دهه در سال گذشته جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور برگزار شد که از جمله نتایج آن توانمندی تزریق ماهواره‌های سبک در مدارهای لئو است. ماهواره نور 2 با پرتابگر بومی هم‌اکنون در مرحله عملیاتی قرار دارد که تصاویر با دقت 10 متر ارسال می‌کند.

زارع‌پور تاکید کرد: ما می‌توانیم تا مدار 500 کیلومتری ماهواره‌هایی با وزن 50 کیلوگرم ارسال کنیم اما به امید خداوند و تلاش متخصصین کشور تا پایان سال توانایی ارسال ماهواره‌هایی با وزن 100 کیلوگرم در مدارهای لئو را خواهیم داشت. امید داریم که تا پایان دولت سیزدهم به توان ارسال ماهواره‌هایی با وزن 500 کیلوگرم به این مدارها نیز برسیم.

زارع‌پور بیان اینکه همکاری‌های بین‌المللی خوبی هم در حوزه فضایی آغاز کرده‌ایم گفت: شاهد بودید که هفته گذشته ماهواره خیام با موفقیت در مدار قرار گرفت. اینکه صنعت فضایی ما با صنعت فضایی کشورهای تراز اول دنیا گره خورده است مایه خوشحالی است و در همین راستا توافق شده است ماهواره‌های خیام 2، خیام 3 و خیام 4 بر پایه همین همکاری‌های بین‌المللی در داخل ایران تولید شود.

 

1 در مورد “وزیر ارتباطات: ماهواره‌های خیام 2، 3 و 4 را در ایران خواهیم ساخت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH