دادگاهی دیگر برای اپل با 20 هزار شاکی

apple lawsuit

برای اهالی فناوری و دوستداران صنایع آیتی، نام اپل علاوه بر اختراعات و محصولات بسیار ویژه با دادگاه نیز گره خورده است و ظاهرا این روند ادامه خواهد داشت زیرا این بار اپل با یک شکایت عجیب‌وغریب سر و کار دارد و دادگاهی دیگر برای اپل با 20 هزار شاکی برقرار شده است.

اینکه شرایط این شرکت آمریکایی در این دادگاه چگونه خواهد بود را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان پیش‌بینی نمود زیرا تعداد بالای شاکیان این پرونده در نوع خود یک رکورد ویژه در شکایت از یک کمپانی فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. این بار شکایت صورت گرفته مربوط به کارگران روزمزدی است که در ایالت کالیفرنیای آمریکا برای اپل مشغول به کار بوده‌اند و این کارگران معتقدند که اپل در رفتار با آن‌ها با تخلفات قانونی فراوانی رفتار نموده است و طی یک شکایت جمعی از این شرکت خواستار غرامت شده‌‌اند.

این کارگران معتقدند که اپل در عرضه کردن زمان مناسب برای ساعت ناهار و استراحت به آن‌ها تعلل داشته است و همچنین در پرداخت دستمزد‌های نهایی این افراد نیز مشکلاتی وجود داشته است که این رفتاری‌ها اپل با قوانین ایالتی کالیفرنیا در تضاد بوده است.

جالب است بدانید که در میان این 20 هزار شاکی، کارگران واحد عرضه اپل، کارگران بخش پاسخگویی تلفنی این شرکت و حتی تعدادی از مهندسین تازه‌کار این کمپانی نیز حضور دارند که این امر موجب خواهد شد تا اپل با دردسر بزرگی روبرو باشد. در این شکایت آمده است که اپل برخلاف قوانین ایالتی عمل کرده و در برخی از موارد اجازه استفاده از ساعت استراحت و وقفه مجاز تعیین‌شده در قوانین کار این ایالت را به کارگران نداده است.

وکیل این گروه شاکیان درباره این موضوع می‌گوید: «رفتار اپل به‌هیچ‌عنوان انسانی نبوده است زیرا در بسیاری از موارد کارگران در بازه زمانی هفت تا هشت ساعت کار به هیچ وقفه‌ای برای خوردن غذا دسترسی نداشتند که برخی از موارد این عدم وجود استراحت در تمام یک روز کاری ادامه داشته است.»

همچنین در بخش دیگر این شکایت نیز آمده است که اپل در رفتار با کارگران خود صادق نبوده است و سیاست‌های خود در قبال رفتار با کارگران را به‌صورت شفاف به آن‌ها اعلام نکرده است و همچنین یکی از موارد مهم شکایت مربوط به افرادی است که در بخش عرضه محصولات فعال بوده‌‌اند. این افراد مدعی شده‌اند که مسئولان شعبه‌های کاری آن‌ها در پایان ساعات کاری، برای مدتی بیش از نیم ساعت آن‌ها را سرپا نگه می‌داشتند تا پس از بازرسی و اطمینان از عدم سرقت توسط کارگران به آن‌ها اجازه رفتن بدهند و این موضوع در حالی بوده است که درازای این ساعات ازدست‌رفته، هیچ حقوقی به افراد داده نمی‌شد و عملا ین زمان از زمان مفید آن‌ها دزدیده می‌شده است.

ظاهرا اپل با کارمندان و کارگران خود رفتار مناسبی را ندارد زیرا چندی پیش نیز بحث اعلام هشدار اپل به سایر شرکت‌ها به یک جنجال رسانه‌ای تبدیل شده بود. در این ماجرا اپل و چند شرکت دیگر با یکدیگر به عقد یک قرارداد روی آورده بودند که به‌موجب آن حقوق کارمندان باید در پایین‌ترین حد ممکن نگه داشته می‌شد و علاوه بر آن شرکت‌ها حق استخدام نیروهای کاری یکدیگر را نداشتند. این ماجرا نیز برای اپل به یک شکایت منجر شده بود که شامل رفتار اپل و شرکت‌های دیگر با 65 هزار کارمند می‌شد ولی این بار تنها پای اپل در میان است و سایر شرکت‌ها در این ماجرا دخیل نیستند.

جالب است بدانید که نخستین گام‌های انجام این شکایت جمعی از شرکت اپل در سال 2011 شروع شده بود و از آن زمان تا به امروز کارگران موفق به رسمی کردن شکایت خود از شرکت اپل نشده بودند ولی سرانجام و پس از 3 سال تلاش توسط وکلای این کارگران، سرانجام پرونده مورد نظر علیه اپل به دادگاه ارجاع گردید که البته برای نتیجه‌گیری از آن به زمان طولانی نیاز است زیرا در شرایط عادی پرونده‌هایی ازاین‌دست بسیار دیر به نتیجه و جکم قطعی دادگاه می‌رسند و حتی پس از رسیدن به این جکم نیز طرفین دعوا به ادامه تلاش‌های خود ادامه داده و کار را به دادگاه‌های رسیدگی مجدد و دادگاه‌های عالی خواهند کشاند.

اپل در شرایطی به سر می‌برد که با افت فروش برخی از محصولات خود و عدم استقبال از تعدادی از مدل‌های خود ازجمله آیفون 5c روبرو شده است و شاید آخرین چیزی که مدیران این شرکت در شرایط فعلی به آن علاقه داشته‌‌اند را بتوان یک پرونده حقوقی با 20 هزار شاکی دانست ولی مسئولان اپل و وکلای خبره این شرکت نیز بیکار ننشسته و دفاعیه خود را عرضه خواهند نمود تا در این دادگاه شانس بالایی برای پیروزی و فرار از پرداخت غرامت بسیار سنگین داشته باشند.

شرکت اپل هنوز عکس‌العمل رسمی‌ای درباره این پرونده از خود نشان نداده است ولی به‌طوری باید منتظر ارائه توضیحات این شرکت درباره این دادگاه پیش رو باشیم‌ که احتمالا در قالب یک بیانیه رسمی به مخاطبین عرضه خواهد شد تا موضوع شفاف‌سازی گردد و در صورت عرضه این بیانیه به‌طور حتمی در آی‌تی‌رسان به آن خواهیم پرداخت تا دوستداران و مخالفان اپل از جزئیات بیشتری از این پرونده آگاه شوند.

6 در مورد “دادگاهی دیگر برای اپل با 20 هزار شاکی”

  1. سلام من یک تبلت ایسوس مدل me172v دارم که دیروز یک ارور داد که تبلت یک سال کارکرده و باید آپدیدت شه و چند وقته که من میرم تو قسمت system frimware update و ارور میده که unfortunately , DMClient has stopped و نمی تونم که تبلت م را آپدیدت کنم تا درست شه
    لطفا کمک کنید

    1. احمد محمدحسینی

      دوست عزیز یک مقدار جا خوردم از دیدن کامنت شما پای این خبر
      متاسفانه بنده آگاهی ندارم که چجوری این ایراد رو میشه برطرف کرد و اگر از سایر دوستان سوال کنید شاید نتیجه بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH