شاهزاده دورگه! (بررسی Transformer TF300)


به نظر می‌رسد که سازندگان بزرگ دنیای الکترونیک سعی دارند تا فاصله میان محصولات خود را کمتر کنند زیرا در طول چند وقت اخیر تلفن‌های همراه هوشمند به تبلت شبیه شده‌اند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها نیز شباهت زیادی به هم پیدا کرده‌اند و مدل‌های بسیاری به عنوان محصولاتی مابین دسته‌های اصلی، به بازار عرضه شده‌اند که همگی دال بر نیاز افراد و در عین‌ حال عدم توان خرید محصولات متنوع می‌باشند که البته با توجه به بحران مالی فراگیر در سطح جهانی چندان غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد. شرکت ایسوس به عنوان یکی از پیشگامان تغییر، محصولات بسیاری را با این مشخصات به بازار عرضه نموده است که آخرین آن‌ها Transformer Pad TF300 به عنوان یک تبلت با خواص ظاهری یک لپ‌تاپ است. در این مقاله قصد داریم این محصول را به صورت کامل بررسی نماییم و به میزان کارایی حقیقی این دستگاه متفاوت پی ببریم.

طراحی
از نظر طراحی در نخستین گام هر فردی ممکن است این محصول را با یک لپ‌تاپ اشتباه بگیرد، بدنه این مدل شامل دو بخش اصلی است که قسمت پایینی درست مانند لپ‌تاپ‌های معمولی بوده و شامل تاچ‌پد و صفحه کلید است و قسمت بالایی نیز به تنهایی شبیه یک تبلت عادی خواهد بود ولی با ترکیب این دو قطعه با یکدیگر (به کمک قطعه اتصال نصب شده بر روی قسمت پایینی) می‌توان محصولی مشابه با یک لپ‌تاپ را در اختیار داشت و با استفاده از قسمت بالایی به سادگی می‌توانید حس حمل یک تبلت را تجربه نمایید.در وضعیت کلی بدنه این مدل بسیار جذاب بوده و ترکیب دو پرده از رنگ نقره‌ای به خوبی توانسته‌است تصویر چشم نوازی ایجاد نماید، این زیبایی در قسمت پشت بدنه بالایی این دستگاه بیشتر نمود خواهد داشت زیرا طرح‌های دایره‌ شکلی با محور مرکز بدنه بر روی آن کشیده شده‌اند که به صورت کامل هم‌رنگ بدنه می‌باشند ولی نوع بازتاب نور بر روی آن‌ها تصویر بسیار زیبایی در زوایای دید مختلف به وجود خواهد آورد. این طرح‌های دایره‌ای در مرکز خود لوگوی شرکت ایسوس از جنس استیل را خواهند داشت که به خوبی با رنگ زمینه درهم آمیخته شده است. در زاویه دید سمت چپ این مدل در قسمت پایینی می‌توان به ورودی کارت حافظه اشاره نمود و در قسمت بالایی نیز تنها ورودی شارژر را مشاهده می‌کنید ولی در نقطه مقابل و در حاشیه سمت راست این دستگاه خروجی Micro USB به چشم می‌خورد تا چندان با کناره‌های شلوغ که مشخصه یک لپ‌تاپ است روبه‌رو نباشیم و بتوانیم با قابلیت حمل و نقل این مدل، بدون استرس برخورد دست به محل قرارگیری پورت‌ها ارتباط برقرار نماییم. به این ترتیب گزینه‌های اصلی و خروجی‌های مهمی مانند خروجی تصویر HDMI در حاشیه بخش بالایی قرار گرفته اند تا چندان دست و پا گیر نباشند. در مجموع می‌توان طراحی این مدل را مناسب و زیبا دانست هر چند که هر یک از بخش‌های این طراحی، به تنهایی مورد منحصر به فردی برای ارائه نخواهند داشت ولی مجموع اجزای Transformer Pad TF300 به خوبی با یکدیگر هم‌خوانی دارند.

نمایشگر و سیستم صوتی
نمایشگر این مدل دارای ابعاد 10.1 اینچی است که به خوبی تمامی ادعای خود در ارایه تصویری مناسب را به عمل تبدیل کرده است. TF300 وضوح تصویر 800×1280 پیکسل را برای کاربر خود فراهم خواهد نمود و از نظر رنگ بندی بسیار موفق است ولی در آزمایش‌های انجام شده شفافیت تصویر در این مدل تا حدودی کمتر از حد عادی بود که در کارکرد در محیط‌های بسته و کم نور می‌تواند تا حدودی مشکل‌ساز باشد ولی در کنار این موضوع زاویه دید گسترده به عنوان یک نقطه قوت برای خریداران مطرح خواهد شد. این مزیت به حدی نمود دارد که حتی می‌توان کیفیت صفحه نمایش Transformer Pad TF300 را در این بخش با آی‌پد مقایسه نمود. در دیگر آزمایش‌های انجام شده بر روی این صفحه نمایش عملکرد آن متوسط بود و مزیت خاصی نسبت به سایر مدل‌ها در این دستگاه به چشم نخورد، هر چند که تصویر خروجی توسط این تبلت در مقابل سایر تبلت‌های روز بازار عملا ضعف عمده‌ای نیز نداشت و به خوبی تمامی نیازهای کاربر خود را تامین می‌نمود.
سیستم صوتی Transformer Pad TF300 تنها برای پر نمودن فضاهای کوچک مناسب به نظر می‌رسد و به خوبی یک اتاق 9 متری را پر خواهد نمود ولی با قرار دادن خروجی صدا در حداکثر توان، به راحتی متوجه عدم توانایی این بلندگو در اجرای فایل‌های دارای محدوده فرکانسی بالا خواهید شد، برای مثال افکت‌هایی مانند انفجار در این دستگاه با نویز همراه بود که چندان خوشایند به نظر نمی‌رسید، هرچند که با کم کردن صدا و یا استفاده از هدفون به خوبی می‌توان از صدای دارای کیفیت استاندارد بهره‌مند شد. در مجموع تنها می‌توان گفت که در قسمت سیستم صوتی انتظار بالاتری از این مدل می‌رفت.

قدرت پردازشی
وقتی به مشخصات سخت‌افزاری Transformer Pad TF300 مراجعه کنیم با یک نکته جالب روبرو خواهیم شد. وجود یک پردازنده 1.2 گیگاهرتزی بر روی یک تبلت به خودی خود نشان از قدرت پردازنده دستگاه خواهد داشت ولی با خواندن نام کامل پردازنده در خواهید یافت که این مدل از یک پردازنده 4 هسته‌ای بهره مند است که در نوع خود شگفت آور به نظر می‌رسد و در کنار این پردازنده 1 گیگابایت رم پردازشی نیز در نظر گرفته شده است تا دیگر نیازی به نگرانی در این بخش برای خریداران وجود نداشته باشد. در آزمایش‌های انجام شده بر روی توان پردازشی این مدل نتایج حاصله بسیار موفقیت آمیز بودند، برای مثال در آزمایش استاندارد CPU نتیجه به دست آمده توسط Transformer Pad TF300 رقم 3613 بود که در قیاس با متوسط دستگاه‌های هم‌رده (2832) تاییدیه دیگری بر قدرت این پردازنده است. همچنین این رقم در قیاس با تبلت محبوب Samsung Galaxy Tab نزدیک به 450 واحد بالاتر بود. در دیگر آزمایش استاندارد سرعت عملکرد حافظه Transformer Pad TF300 مورد ارزیابی قرار گرفت که نتیجه حاصله نزدیک به 50 درصد بالاتر از متوسط مدل‌های هم‌رده بود و در قیاس با Galaxy Tab نیز برتری 20 درصدی داشت تا این تبلت از این آزمایش نیز سر بلند خارج گردد. تنها آزمایشی که بر روی این دستگاه نتایج چندان جالبی در بر نداشت آزمایش انتقال فایل بود که Transformer Pad TF300 رتبه بسیار پایینی را به دست آورد و رکورد این مدل نزدیک به 12 درصد از سایر تبلت‌های هم‌رده پایین‌تر بود.
در مجموع عملکرد پردازشی Transformer Pad TF300 بسیار مطلوب بوده و هر خریداری می‌تواند با اطمینان خاطر از قابلیت‌های پردازشی این تبلت، بر روی انجام فعالیت‌های سنگین با آن حساب ویژه‌ای باز نماید.

باتری و سایر امکانات
آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید (نسخه چهارم یعنی Ice cream sandwich) به عنوان مرکز اجرایی در نظر گرفته شده است تا هیچ‌گونه نیازی برای به روز رسانی سیستم عامل (حداقل تا زمان عرضه نسخه جدید اندروید) احساس نشود و به هیچ‌ عنوان کمبودی در این زمینه برای خریداران وجود نداشته باشد. از امکانات ویژه این تبلت می‌توان به دارا بودن یک دوربین 8 مگاپیکسلی اشاره نمود که قابلیت عکس برداری با کیفیت بسیار بالا را برای کاربر خود به ارمغان خواهد آورد. در عکس‌های گرفته شده با این دوربین، رنگ‌های محیط به صورت کاملا طبیعی به تصویر دیجیتالی انتقال یافته بودند و بافت نور در تصویر بسیار مناسب بود، ولی نقطه ضعف اصلی نبودن یک فلش برای عکاسی در محیط‌ها تاریک است که کمبود آن به شدت احساس می‌شود. سیستم شبکه بی سیم وای‌فای موجود بر روی Transformer Pad TF300 در نوع خود عملکرد مطلوبی داشته و حتی در فواصل نسبتا دور از منبع امواج نیز به خوبی عملکرد پایداری را نمایش می‌دهد، همچنین وجود یک صفحه کلید و تاچ پد فیزیکی در قسمت پایینی، کارهای مختلف مانند تایپ و یا انجام بازی‌های کامپیوتری را نیز راحت‌تر نموده است به خصوص که واحد گرافیکی NVIDIA GeForce نیز بر روی این مدل تعبیه گشته است تا نیازهای گرافیکی کاربران را به طور کامل تامین نماید.
باتری Transformer Pad TF300 در آزمایش‌های انجام شده نتایج مناسبی را به دست آورد، این باتری طی عملیات وب گردی با شبکه بی‌سیم توانست مدت زمان نزدیک به هفت ساعت به کارکردن ادامه دهد که به نسبت متوسط زمان مدل‌های همرده نزدیک به 18 دقیقه برتری را نشان می‌داد ولی در مقایسه با صدر نشین رده تبلت‌های اندرویدی یعنی Galaxy Tab 10.1 WiFi نزدیک به یک ساعت و نیم کمتر کار می‌کرد تا بتوان به باتری Transformer Pad TF300 تنها رتبه‌ای بالاتر از متوسط را اعطا نمود.
در پایان باید یادآور شد که شاید Transformer Pad TF300 نمایشگر آی‌پد یا ظرافت سایر مدل‌ها را نداشته باشد ولی به خوبی می‌تواند گلیم خود را در بازار گسترده تبلت‌ها از آب بیرون بکشد زیرا توانایی‌های سخت‌افزاری و فرم ویژه ظاهری این مدل به خوبی به عنوان جنبه‌های تمایز آن از سایر تبلت‌های موجود در بازار عمل خواهند کرد و به نظر نمی‌رسد کاربرانی که قصد خرید این مدل را دارند چندان از خرید آن احساس پشیمانی نمایند.

لبخند
Big Smileطراحی شیک و فلزی
Big Smileاستفاده از صفحه کلید و تاچ پد مجزا
Big Smileقدرت سخت‌افزاری بالا

اخم
Unhappyعدم وجود فلاش برای دوربین

[box type=”info”]پردازنده: 1.2GHz NVIDIA Tegra 3 T30L چهار هسته‌ای
رم: 1 گیگابایت رم پردازشی
حافظه داخلی: ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت، قابلیت پذیرش تا 32 گیگابایت میکرو اس‌دی
واحد گرافیکی: GeForce ULP
نمایشگر: 10.1 اینچی با قابلیت پشتیبانی از وضوح تصویر 800×1280 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4
سایر امکانات: دوربین اصلی 8 مگاپیکسل، دوربین ثانویه 1.2 مگاپیکسل برای مکالمات تصویری، شبکه بی‌سیم WiFi802.11b/g/n[/box]

5 در مورد “شاهزاده دورگه! (بررسی Transformer TF300)”

  1. سلام آقای گلکار
    واقعا دستتوت درد نکنه با اینمه زحمتی که برای آگاهی ما میکشید
    من همین چند روز اخیر یه تبلت Transformer TF300 TG +doc خریدم که متاسفانه از نظر صفحه نمایش دچار مشکل شده و باید ببرمش نمایندگی تا عوضش کنن ولی تا همین چند روزی که باهاش کار کردم هیچ جذابیتی از نظر نرم افزاری برام نداشته و عملا احساس خرید یک ماکت بهم میده
    حالا سوالم اینه که آیا میشه نرم افزارهایی که خود سامسونگ به صورت پیش فرض روی تبلت هاش گذاشته رو رو این تبلت نصب کنم
    میشه روش نرم افزاری مثل بازار رو نصب کرد؟
    و اینکه ایا میشه برای این تبلت ها قلم نوری خرید مثل محصولات سامسونگ؟
    خیلی ممنون میشم جوابو زودتر بهم بگید که من تصمیم بگیرم ایسوس رو با سامسونگ عوض کنم یا نه ؟

    1. پیمان گل‌کار

      تبلت شما یک دستگاه اندرویدی است و این یعنی دسترسی به ده‌ها هزار برنامه و بازی گوناگون که سبب می‌شه هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید.
      نرم‌افزارهای مشابه تبلت‌های سامسونگ و حتی بهتر از اون را هم می‌توانید به راحتی پیدا کنید و اصلا به برنامه‌های پیش فرض توجهی نداشته باشید
      قلم جداگانه هم می‌شه تهیه کرد اما اینکه مانند گلکسی نوت 10.1 بر روی قلم کلید هم وجود داشته باشه، خیر! برای کارهای معمولی از آن می‌توانید استفاده کنید

  2. سلام. تفاوت بین تبلت و گوشی های هوشمند چیه؟خیلی به جوابش نیاز دارم.خواهش می کنم در اسرع وقت بهم پاسخ بدید ممنونم

    1. پیمان گل‌کار

      تفاوت اصلی در اندازه این دستگاه‌ها است
      سپس اینکه تمرکز در تلفن همراه بر روی قابلیت مکالمه و ابزارهای ارتباطی قرار داره اما در تبلت‌ها بر قابلیت سرگرمی و مالتی مدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH