کدام یکی از اجزای گوشی، بیشترین میزان باتری را مصرف می‌کنند؟

در این مقاله بخش‌های مختلف گوشی و همچنین اپلیکیشن‌هایی که بیشترین مصرف باتری را در تلفن‌های همراه دارند به شما معرفی می‌کنیم.

کنترل مصرف باتری گوشی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که اکثر ما در طول روز با آن مواجه هستیم. افرادی که زیاد از گوشی استفاده می‌کنند باید بتوانند به نوعی مصرف باتری گوشی را مدیریت کنند تا زمانی که به شارژر یا برق دسترسی ندارند، باتری تلفن همراهشان تمام نشود.

البته راه‌‌کارهایی مانند استفاده از پاوربانک وجود دارد اما سرعت انتقال شارژ از پاوربانک به تلفن همراه زیاد نیست، ضمن اینکه در هنگام اتصال پاوربانک به گوشی، نمی‌توان به راحتی از تلفن همراه استفاده کرد، به همین دلیل پاوربانک در مواقعی کارآمد است که شما برای مدتی نیازی به تلفن همراه ندارید و می‌توانید در این مدت گوشی خود را شارژ کنید.

سرعت شارژ پایین و کار با گوشی هنگام اتصال گوشی به پاوربانک از چالش‌های استفاده از پاوربانک است، به همین علت گزینه استفاده از پاوربانک، راه حل مناسبی برای همه نیست. راه کار بعدی مدیریت مصرف باتری است. باور اکثر مردم از کنترل مصرف باتری صرفا به چند نکته ساده برمی‌گردد، به طور مثال فکر می‌کنیم با استفاده از دارک مود و کمتر روشن کردن اینترنت دیتا می‌توانیم تا حد زیادی بر روی مصرف باتری تاثیر بگذاریم، اما کار کمی پیچیده‌تر از این حرف‌ها است.

اجزای مختلف تلفن همراه هر کدام به تنهایی مقدار مشخصی باتری مصرف می‌کنند، اگر از هر کدام از این اجزا استفاده کنید، میزان مصرف به نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. مدیریت انرژی در تلفن همراه مستلزم درک و شناخت درست از اجزا و میزان مصرف انرژی آن‌هاست.

جدا از اجزای گوشی، نوع استفاده شما از تلفن همراه هم در میزان شارژدهی آن به شدت تاثیر گذار است، اگر شما ادمین یا اینفلوئنسر هستید و مدام به اینترنت متصل شده یا از اپلیکیشن‌های ادیت ویدیو استفاده می‌کنید، یا آنکه گیمر هستید و ساعات زیادی از روز را در محیط بازی سر می‌کنید، طبیعتا نمی‌توانید تاثیر چشمگیری در مصرف باتری گوشی خود ایجاد کنید.

اما اگر استفاده معمولی از گوشی دارید و فکر می‌کنید که شارژ باتری شما به زودی تمام می‌شود، یا آنکه نیاز دارید باتری گوشی، مدت زمان بیشتری شارژ نگه دارد، با اطلاعاتی که در این مقاله به دست خواهید آورد، می‌توانید شناخت درستی از نوع مصرف انرژی در کل تلفن همراه به دست بیاورید و بهتر مصرف انرژی باتری را مدیریت کنید.

کدام بخش گوشی بیشترین مصرف را دارد؟

به طور کلی برای کارکرد صحیح تمامی اجزای تلفن همراه لازم است تا هر قسمت به مقدار لازم، انرژی دریافت کند. در تلفن همراه تقسیم صحیحی از نیرو میان پردازنده، حافظه، نمایشگر، سخت‌افزار، گرافیک، صدا و اتصال بیسیم برقرار است. به طور طبیعی هر بخشی که بیشتر فعال باشد، مصرف انرژی بیشتری دارد.

البته باید توجه داشت که بخش‌های زیادی از گوشی به طور مداوم فعال هستند، ولی میزان مصرف هر بخش تفاوت دارد، به طور معمول نمایشگر، پردازنده و بخش‌های مختلف رادیویی و اتصال بیسیم گوشی‌، بیشترین میزان باتری را مصرف می‌کنند.

تاکنون چندین منبع، آمارهایی از میزان مصرف باتری گوشی منتشر کرده‌اند که شاید در جزئیات با هم متفاوت باشند اما در کلیات شباهت زیادی به یک دیگر دارند. توجه به این نکته که مصرف اجزای مختلف گوشی در حالات مختلف بسیار متغیر است باعث می‌شود تا بدانید که نمی‌توان در این خصوص یک نسخه برای تمام گوشی‌های بازار نوشت.

اما با بررسی گوشی‌های مختلف در حالات متفاوت می‌توان به یک میانگین یا یک عدد حدودی از مصرف هر قطعه از گوشی موبایل رسید. البته این میزان در طول روز هم متفاوت است، به طور مثال هنگامی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، نمایشگر خاموش بوده و مصرفی ندارد ولی بقیه اجزا مصرف کمی دارند، از طرفی زمانی که گوشی در حال استفاده است، بیشترین مصرف نیرو از سمت نمایشگر صورت می‌گیرد.

با توجه به این نکات لازم است نگاهی به جدول زیر بیندازید، در این جدول میانگین مصرف نیروی اجزای اصلی تلفن‌های همراه با یکدیگر مقایسه شده است.

مصرف نیرو / میلی‌وات

فعالیت

تکنولوژی

12
خاموش
 بلوتوث
15
روشن
67
اتصال در حالت بدون استفاده
223
جستجو
425
دریافت دیتا
432
ارسال دیتا
868
تلاش برای اتصال
وای فای
58
اتصال در حالت بدون استفاده
26
اتصال در حالت ذخیره نیرو
1629
ارسال دیتا
1375
دریافت دیتا
500
دانلود دیتا
2G
1389
تبدیل 2G به 3G
1400
دانلود دیتا
3G
591
تبدیل 3G به 2G
55
2 درصد
مصرف پردازنده
310
25 درصد
462
50 درصد
561
75 درصد
612
100 درصد
790
تماشا استریم
استریم
63
دارک مود با روشنایی 20 درصد
نمایشگر
98
دارک مود با روشنایی 60 درصد
259
دارک مود با روشنایی 100 درصد
196
عادی با روشنایی 20 درصد
254
عادی با روشنایی 60 درصد
527
عادی با روشنایی 100 درصد
13
اسکرین سیور
587
ذخیره یک مگابایت دیتا
مموری
1265
برقراری تماس صوتی 3G
تماس (میکروفون و اسپیکر)
1224
دریافت تماس صوتی 3G
683
برقراری تماس صوتی 2G
612
دریافت تماس صوتی 2G
2210
برقراری تماس ویدیویی 3G
تماس تصویری (میکروفون، اسپیکر و نمایشگر)
2145
دریافت تماس ویدیویی 3G

 

با نگاهی به این جدول متوجه می‌شوید که در حالت عادی بیشترین مصرف نیرو مربوط به نمایشگر است، بنابراین زمانی که شارژ شما کم است یا زمانی که احساس می‌کنید چندین ساعت به شارژر و برق دسترسی ندارید، بهتر است نور نمایشگر را کاهش داده و بعد از استفاده از گوشی، به سرعت صفحه را خاموش کنید. از قابلیت‌هایی مانند AOD و روشن شدن صفحه برای نمایش نوتیفیکیشن هم استفاده نکنید.

همچنین تماس تلفنی به شکل صوتی یا تصویری در هر دو حالت دیتا و اینترنتی نیز مصرف بسیار بالایی دارد، برای همین بهتر است به جهت مصرف بهینه باتری، زمانی که به شارژ خود نیاز دارید، تماس تلفنی برقرار نکنید و با ارسال پیام به طرف مقابل اعلام کنید که بعدا با او صحبت خواهید کرد.

دانلود و تماشای ویدیو در بستر اینترنت چه به صورت دیتا و چه وای‌فای مصرف زیادی دارد و برای مدیریت مصرف انرژی در گوشی طبیعتا نباید به سراغ این فعالیت‌ها هم رفت.

اپلیکیشن‌هایی که بیشترین استفاده را دارند

اما به جز اجزای مختلف تلفن همراه، تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها هم هستند که مصرف بالایی دارند، اپلیکیشن‌های متصل به اینترنت معمولا بیشترین مصرف را در میان اپلیکیشن‌های موبایل دارند، همچنین اپ‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند نیز معمولا مصرف بسیار بالایی دارند و باید در استفاده از آن‌ها محدودیت‌هایی قائل شد.

البته شما در اندروید می‌توانید متوجه شوید که کدام اپلیکیشن شما بیشترین میزان مصرف باتری را دارد. برای اینکار وارد تنظیمات گوشی شوید و قسمت Battery را انتخاب کنید.

حال گزینه Battery Usage را بزنید و در صفحه جدید می‌توانید به ترتیب اپلیکیشن‌هایی را که بیشترین میزان مصرف در گوشی را دارد ببینید و در استفاده از آن‌ها زمان کمتری را صرف کنید.

اما جدا از اپلیکیشن‌هایی که شما بیش از همه از آن‌ها استفاده می‌کنید، به طور کلی اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که در شرایط یکسان، بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها باتری مصرف می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها عموما به دلیل اتصال به اینترنت، دانلود و آپلود دیتا و همچنین پخش آنلاین، مصرف بالایی دارند.

در ادامه 10 اپلیکیشنی که بیشترین مصرف باتری را دارند مشاهده می‌کنید:

  1. اسنپ چت
  2. یوتیوب / نتفلیکس
  3. فیسبوک / توییتر
  4. مسنجر
  5. فلیپ‌بورد
  6. انواع VPN
  7. اسپاتیفای (و سرویس‌های مشابه)
  8. انواع بازی اینترنتی
  9. تیک تاک / اینستاگرام
  10. واتساپ / تلگرام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH