آذری جهرمی: ویدیوهای ساخت آپارات در یوتیوب بیشتر از خود آپارات بازدید دارد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت قبل اعلام کرد: مدیرعامل آپارات در گزارش‌هایی که در گذشته به من تحویل می‌داد گفته بود که ویدیوهای ساخت خود آپارات، در یوتیوب بیشتر از پلتفرم آپارات بازدید دارد.

جهرمی به تازگی در یک گفتوی اینترنتی حاضر شده و در خصوص مسائل مختلف حوزه ICT در کشور صحبت‌هایی را انجام داده است. او در بخشی از این گفتگو در خصوص شاخص‌های اینترنت و پهنای‌باند در کشور گفت: یکی از بخش‌هایی که ما در آن ضعف داریم، شاخص استفاده مردم از فناوری حوزه ICT است. شاید مردم فکر کنند که در این زمینه صرفا سرعت اینترنت موبایل یا خدماتی که دریافت می‌کنند اهمیت دارد، ولی این شاخص نشان دهنده مجموعه کاربردها و جاری شدن حوزه ICT در زندگی مردم است.

وی ادامه داد: در این زمینه باید گفت که ما در سال 2011 امتیازمان 0.85 بود، یعنی نزدیک به صفر اما حالا به امتیاز 3.54 رسیدیم و از میانگین جهانی پایین‌تر هستیم، این جایگاه خوبی نیست، یعنی در حوزه کاربرد هنوز خیلی جا داریم که ظرفیت‌هایمان را افزایش دهیم. اما در حوزه مهارت، نکته این است که ما در سال 2011 امتیاز 7.3 بودیم و حالا به 7.32 رسیده‌ایم. این یک مقدار معنادار است، یعنی جامعه ما مهارت استفاده را دارد، اطراف خودش را می‌بیند، کشورهای همسایه را می‌بیند، زندگی دیگران را می‌بیند، فهم بالایی در استفاده از این ابزارها دارد و از نظر دسترسی هم به یک سطح مطلوبی رسیده هرچند که مقبول نیست ولی یک امکانات اولیه وجود دارد، این امتیاز در میان دیگر کشورها بد نیست، امتیاز جالبی است که رشد قابل توجهی داشته و خواهد داشت.

جهرمی با اشاره به امتیاز پایین ایران در کاربرد و امتیاز مناسب حوزه مهارت حوزه ICT، با نگاه دقیق‌تر به این موضوع مشکل اصلی را عدم استفاده از امکانات موجود بیان کرد، او در این زمینه گفت: این حفره باعث می‌شود که مردم احساس ناکارآمدی در اداره امور کنند، زیرا مهارت و ابزار وجود دارد اما استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال فرض کنید ما بخواهیم به رتبه 50 دنیا برسیم، رتبه پنجاهم دنیا از نظر سازمان جهانی مخابرات کشور آرژانتین است.

آرژانتین بدون تکیه بر توسعه فیبرنوری رشد داشته است

وزیر ارتباطات پیشین، با بازگو کردن تفاوت‌های ایران و آرژانتین در حوزه ICT تصریح کرد: اگر بخواهیم در زیرشاخص دسترسی نگاه کنیم، امتیاز ایران 6.74 است و امتیاز آرژانتین 6.78، یعنی اختلاف ما با آرژانتین در حوزه دسترسی زیاد نیست. اما در زمینه مشترکان تلفن ثابت، ما 38.3 درصد هستیم و آرژانتین 23 درصد!

جهرمی با اشاره به صحبت‌های زارع‌پور، وزیر ارتباطات فعلی که توسعه اینترنت ثابت را نسخه شفا بخش ارتباطات در ایران می‌داند و پروژه عظیم فیبرنوری را آغاز کرده، گفت: می‌بینید که آمار ما در حوزه ارتباطات ثابت بالاتر از آرژانتین است، احتمالا زیاد شنیدید که در مدیا به صورت مرتب می‌گویند که مشکل ما این است که در حوزه ارتباطات ثابت توسعه پیدا نکردیم، اما کشوری که 30 رتبه از ما بالاتر است، رتبه ارتباطات ثابت آن به مراتب از ما ضعیف‌تر است.

جهرمی ادامه داد: ما در نسبت استفاده از تلفن همراه امتیاز 100.1 درصد را گرفته‌ایم اما آرژانتین امتیاز 150.7 دارد.

فیلترینگ دلیل پایین بودن شاخص پهنای اینترنت بین‌الملل است

وزیر ارتباطات پیشین در خصوص شاخص پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل به ازای هر کاربر گفت: بر این اساس سهم هر کاربر ایرانی از پهنای‌باند اینترنت ما 15.2 کیلوبیت در ثانیه است، اما این شاخص در آرژانتین 41.13 است. دلیل این اتفاق فیلترینگ است. به طور مثال اگر فیلترینگ یوتیوب برداشته شود و دولت هم در دادن پهنای باند بین‌المللی خساست به خرج ندهد، این آمار افزایش پیدا می‌کند.

جهرمی در توضیح ارتباط فیلترینگ و سهم پهنای‌باند بین‌الملل توضیح داد: زمانی که کاربر از محتوای باارزش و باحجم بالا محدود می‌شود، تعداد ایرانی‌هایی که از یوتیوب استفاده می‌کنند کاهش پیدا می‌کنند.

ویدیوهای آپارات در یوتیوب بیشتر بازدید دارد

وی در خصوص مهاجرت کاربران یوتیوب به آپارات گفت: خود مدیر آپارات آقای شکوری مقدم، در زمانی که به من گزارش می‌داد، در خصوص محتواهایی که خود آپارات تولید می‌کرد گفت که بازدید این ویدیوها در یوتیوب بیشتر از آپارات است. دلیل این اتفاق آن است که یوتیوب یک اکوسیستم و یک شبکه است. اصل منطق شبکه آن است که اندیشه‌های و دانش‌های مختلف وجود دارد و برای جلوگیری از دوباره‌کاری و افزایش بهره‌وری بهتر است این‌ها با هم متصل شود، تا کاری که یک نفر انجام دهد را نفر دیگر انجام ندهد. حال فرض کنید یک اندیشگاهی که 8 میلیارد انسان به آن دسترسی دارند با اندیشگاهی که 80 میلیون انسان به آن دسترسی دارند، قابل مقایسه است؟؟

 

 

 

4 در مورد “آذری جهرمی: ویدیوهای ساخت آپارات در یوتیوب بیشتر از خود آپارات بازدید دارد”

  1. گیر یه عده لمپن افتادیم که با هرگونه تکنولوژی و مدرنیته مشکل دارند اینو بدونند اگر کلا بیخیال اینترنت بشم بازم از هیچ شبکه اجتماعی ایرانی استفاده نمیکنم چون امنیت ندارند چون ما میدونیم نیت اینا چیه

    1
    6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH