شرکت‌های نوکیا و اریکسون خبر خروج خود از بازار روسیه را اعلام کردند

بسیاری از شرکت‌های غربی پیش‌تر از بازار روسیه خارج شده‌اند و این تصمیم آنها از دلایل مختلفی ناشی می‌شود. در واقع برخی کمپانی‌ها بنا بر درخواست دولت‌های خود از روسیه خارج می‌شوند؛ در حالی‌که برخی دیگر به‌دلیل اعمال تحریم‌ها قادر به ادامه فعالیت‌های عادی خود نیستند. اکنون کمپانی‌های نوکیا و اریکسون آخرین شرکت‌هایی هستند که قصد خروج از خاک روسیه را دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز در اواخر وقت دیروز، این شرکت‌ها طی چند ماه آینده به‌تدریج فعالیت تجاری خود در روسیه را کاهش خواهند داد. اریکسون پیش‌تر و در اوایل ماه آوریل اعلام کرد که فعالیت‌های خود در روسیه را برای مدت زمان نامحدودی متوقف می‌کند. از سوی دیگر نوکیا تصمیم سرسختانه‌تری گرفت و اعلام کرد که از بازار روسیه به‌طور کامل خارج خواهد شد.

سخنگوی نوکیا در روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد: “تا پایان سال 2022 اکثریت قریب به اتفاق کارمندان نوکیا در روسیه از این کشور نقل مکان خواهند کرد. ما تمامی دفاتر خود در این کشور را تعطیل کرده‌ایم؛ اما تا زمان پایان قراردادهای قانونی، حضور رسمی خود در این کشور را حفظ خواهیم کرد.”

نوکیا و اریکسون تصمیم خود برای خروج از بازار روسیه را پیش‌تر اعلام کرده بودند

شرکت اریکسون پیش‌تر و در اوایل سال جاری میلادی، کارمندان روسی خود را به مرخصی استحقاقی فرستاد. این شرکت سوئدی به منظور جبران افت ارزش دارایی‌ها و سایر هزینه‌های ویژه مربوط به انتقال، بودجه حدودا 95 میلیون دلاری را در نظر گرفته است. تعداد کارمندان اریکسون در روسیه حدودا برابر با 400 نفر است. این کمپانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که افراد متضرر از حمایت‌های مالی بهره‌مند خواهند شد.

از سوی دیگر تعداد کارمندان نوکیا در خاک روسیه تقریبا برابر با 2000 نفر است. بر اساس اعلام نوکیا فعالیت‌های باقیمانده این شرکت در روسیه شامل نگهداری محدود از شبکه‌های حیاتی در راستای اجرای تعهدات قراردادی و بشردوستانه است.

روزنامه روسی کومرسانت ابتدا خبر خروج اریکسون از این کشور را اعلام کرد و مدعی شد که تعدادی از کارمندان پشتیبانی این کمپانی به شرکت جدیدی که توسط مدیران روسی تاسیس شده است؛ منتقل خواهند شد. اریکسون در این خصوص هیچ اظهارنظری نکرده است. با خروج کامل اریکسون و نوکیا از خاک روسیه، وابستگی اپراتورهای موبایلی این کشور شامل MTS و Tele2 به شرکت‌های چینی هواوی و ZTE افزایش خواهد یافت. با این‌حال 2 شرکت مخابراتی روسی نیز از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH