پردازنده گرافیکی تراشه A16 اپل در مقایسه با نسل قبل 28 درصد قوی‌تر است!

نتایج اولیه تست بنچمارک گیک‌بنچ روی تراشه A16 اپل، تصویری بسیار ناکارآمد از عملکرد این نیمه‌هادی ترسیم کرد. اما اکنون تیم AnTuTu دست‌ به‌کار شده و نتایج تست بنچمارک روی گوشی‌های آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس را منتشر کرده است.

بر این اساس آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس به‌ترتیب موفق به کسب امتیازات کلی 978147 و 972936 شدند. این امتیازات در مقایسه با مدل‌های سری آی‌فون 13 رشد حدودا 19 درصدی را نشان می‌دهند. بایستی توجه داشت که آی‌فون‌ 14 و آی‌فون‌ 14 پلاس از همان تراشه مورد استفاده در سری آی‌فون 13 پرو بهره می‌گیرند؛ اما عملکرد این تراشه در سری آی‌فون 14 بار دیگر مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدل‌های غیر پرو سری آی‌فون 14 همانند آی‌فون‌های پرو سال گذشته مجهز به 6 گیگابایت حافظه رم هستند.

با بررسی امتیازات ثبت شده در بخش‌های مختلف متوجه خواهیم شد که عملکرد CPU به میزان قابل‌توجهی معادل 17 درصد ارتقاء یافته است. همچنین امتیاز بخش حافظه نیز 10 درصد افزایش یافته است. با این‌حال جهش 28 درصدی در عملکرد GPU نسبت به تراشه نسل قبلی حقیقتا موضوعی است که تمامی کارشناسان را تحت تاثیر قرار داده است. موضوع عجیب اینکه اپل در جریان رویداد معرفی آی‌فون‌های جدید خود به قابلیت‌های گرافیکی تراشه A16 هیچ اشاره‌ای نکرد. چنین پیشرفتی می‌تواند نشان‌دهنده بیش‌ترین ارتقاء بین 2 نسل طی سالیان اخیر قلمداد شود.

برای مقایسه جالب است بدانید که نتایج اولیه تست AnTuTu برای سری آی‌فون 13 پرو طی سال گذشته از افزایش 17 درصدی امتیاز CPU و رشد 19 درصدی عملکرد GPU نسبت به سری آی‌فون‌ 12 پرو حکایت داشتند. با این‌حال در سال گذشته امتیاز تراشه با رشد 44 درصدی نسبت به نسل قبلی جهش خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد.

امتیازات آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس در بنچمارک AnTuTu 

شایان به ذکر است که مدل‌های دوگانه سری آی‌فون‌ 14 پرو که تست بنچمارک روی آنها اجرا شده است؛ مجهز به حافظه داخلی 1 ترابایتی هستند. این موضوع موجب برتری جزئی مدل‌های تست شده نسبت به نسخه‌هایی با ظرفیت کمتر می‌شود. با این‌حال اکنون تراشه A16 نسبت به مدل سال گذشته پیشرفت‌های عملکردی قابل ملاحظه‌ای را از خود نشان می‌دهد.

با این اوصاف جالب است بدانید مجموع امتیازات تراشه اسنپ‌دراگون 8 پلاس نسل 1 کوالکام در محدوده 1 میلیون واحد است. اسمارت‌فون ایسوس راگ‌فون 6 موفق به کسب امتیاز کلی 1110172 در تست بنچمارک AnTuTu شده است. این هندست در تست‌های عملکردی CPU و GPU به‌ترتیب امتیازات 261708 و 469592 را کسب کرده است.

تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 به احتمال فراوان با استفاده از همان فرآیند به‌کارگیری شده برای تراشه اسنپ‌دراگون 8 پلاس نسل 1 و تراشه Apple A16 تولید خواهد شد. این تراشه تا پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH