آیا استفاده از لپ‌تاپ در حالت بسته اشکالی دارد؟

ممکن است به هر دلیلی بخواهید از لپ‌تاپ با درب بسته استفاده کنید. اما آیا لپ‌تاپ شما برای این کار ساخته شده است؟ در این مطلب به بررسی همین موضوع می‌پردازیم.

اگر لپ‌تاپ خودتان را به یک نمایشگر ثانویه متصل کرده باشید، ممکن است بخواهید از آن با درب بسته استفاده کنید تا فضای میز کارتان خلوت و مرتب به نظر بیاید.

یا مثلا هنگام اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون برای تماشای فیلم، ممکن است بخواهید لپ‌تاپ را ببندید و صرفا از تلویزیون فیلم در حال پخش را ببینید؛ چرا که در این حالت لپ‌تاپ در حال پخش فیلم بوده و دلیلی برای باز بودن آن وجود ندارد.

اما این نظریه وجود دارد که به احتمال زیاد لپ‌تاپ شما طوری طراحی نشده است که با درب بسته به خوبی کار کند. آیا واقعا همین طور است؟

لپ‌تاپ در بسته

قابلیت کارکرد لپ‌تاپ با درب بسته بستگی به طراحی آن دارد

نگرانی اصلی هنگام استفاده از لپ‌تاپ با درب بسته، احتمال خنک نشدن آن به اندازه کافی است. کارهایی مانند بازی کرد یا رندرهای سنگین، دمای لپ‌تاپ را بسیار افزایش می‌دهند. اگر از لپ‌تاپ خود چنین استفاده‌ای دارید، می‌توانید مقاله بهترین لپ تاپ های گیمینگ بازار را بخوانید تا شما را در خرید راهنمایی کنیم.

با این حال، این موضوع تا حد زیادی به طراحی خنک کننده لپ‌تاپ بستگی دارد. در مورد لپ‌تاپ‌های بدون فن و کم مصرف مانند مک‌بوک ایر‌های M1 یا M2 مشکلی وجود ندارد. حتی می‌توانید پایه‌های مخصوصی را که دقیقاً برای این منظور طراحی شده‌اند خریداری کنید.

از طرف دیگر، اگر یک ورک‌استیشن یا لپ‌تاپ گیمینگ دارید، احتمال زیادی وجود دارد که قسمت بالای لپ‌تاپ در تهویه نقش داشته باشد. در این صورت، بستن درب می‌تواند بر جریان هوا تأثیر بگذارد. برخی از لپ‌تاپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی صفحه نمایش باز می‌شود از سطح میز فاصله می‌گیرند. با داشتن این نوع طراحی، روشن کردن و استفاده از لپ‌تاپ با درب بسته ایده خوبی نیست.

 

سیستم خنک کننده لپتاپ

 

اگر مطمئن نیستید، که لپ‌تاپ شما با درب بسته به خوبی کار می‌کند یا نه، می‌توانید از پشتیبانی سازنده بپرسید.

گرما می‌تواند به صفحه نمایش آسیب وارد کند

حتی اگر لپ‌تاپ شما بتواند تهویه و خنک کردن CPU و GPU را با درب بسته به خوبی انجام دهد، یکی دیگر از نکات منفی این است که پنل LCD در اثر نزدیک بودن به بدنه داغ لپ‌تاپ در حین کار، آسیب می‌بیند. مانند هر قطعه الکترونیکی دیگر، پنل‌های LCD دارای حداکثر دمای کارکرد ایمن هستند. اعداد دقیق از یک دستگاه به دستگاه دیگر تفاوت دارد، اما معمولاً این دما بین ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد است. از آنجایی که صفحه نمایش بسته لپ‌تاپ لایه‌ای از هوا را بین خود و بدنه لپ‌تاپ به دام می‌اندازد، می‌توان تصور کرد که دمای میان آنها به نقطه‌ای برسد که بر طول عمر کریستال‌های مایع یا پوشش صفحه نمایش تأثیر بگذارد.دمای بالای لپ‌تاپ

البته، نمی‌توان به طور قطعی گفت که گرمای هنگام کارکرد لپ‌تاپ با درب بسته در کوتاه مدت یا بلند مدت به LCD نمایشگر آسیب می‌رساند. با این حال، منطقی است که قرار دادن LCD در دمای خارج از محدوده دمای اتاق که برای آن طراحی شده است، ایده خوبی نیست.

اگر از کولینگ پدها (پدهای خنک کننده) استفاده کنیم چطور؟

پدهای خنک کننده به عنوان پایه لپ‌تاپ با داشتن فن‌ها و دریچه‌های خنک کننده، گرما را از منافذ تهویه و بدنه لپ‌تاپ حذف می‌کنند تا فن‌های داخلی مجبور نباشند به سختی کار کنند.
از نظر تئوری، این ایده نیز بد نیست، اما تا حد خیلی زیادی به طراحی سیستم خنک کننده لپ‌تاپ و خود کولینگ پد بستگی دارد. حتی در این صورت، پدهای خنک کننده کاهش نسبتاً کمی در دما ایجاد می‌کنند و به طور مستقیم به خنک شدن فاصله بین صفحه نمایش و بدنه لپ‌تاپ کمکی نمی‌کنند.

استفاده از لپ‌تاپ برای دانلود فایل در طول شب یا به عنوان سرور

برخی از کاربران به دنبال این نیستند که از لپ‌تاپ با درب بسته و متصل به صفحه نمایش جداگانه استفاده کنند. به عنوان مثال، ممکن است از لپ‌تاپ قدیمی خود به عنوان یک سرور خانگی استفاده کنید یا این که رندرهای سنگین یا دانلود فایل‌های حجیم را شروع کنید تا در طول شب به پایان برسند.

در این صورت حتما از مسدود نبودن دریچه‌های تهویه اطمینان حاصل کنید. حالا اگر تنظیمات درب لپ‌تاپ را برای ادامه فعالیت به صورت بسته انجام داده‌اید، فقط می‌توانید برای کارهای متوسط که منجر به تولید گرمای زیاد نمی‌شوند از آن استفاده نمایید.

دانلود با لپ‌تاپ در بسته

با این وجود، بهتر است درب لپ‌تاپ را به اندازه‌ای ببندید که صفحه نمایش آن خاموش شود، اما کاملا کیپ نباشد. به این روش هوای گرم مستقیماً به صفحه نمایش برخورد نمی‌کند و تهویه به خوبی انجام می‌شود. حالا دستگاه شما می‌تواند به مدت طولانی روشن بماند و کار کند. فراموش نکنید که برای دفع بهتر گرما لازم است به صورت مرتب گرد و غبار را از لپ‌تاپ پاک کنید.

آیا واقعا ممکن است هنگام کار با لپ‌تاپ با درب بسته مشکلی پیش بیاید؟

اگر لپ‌تاپ شما بیش از حد گرم می‌شود یا زمانی که درب آن را بسته‌اید، کارایی‌اش کاهش می‌یابد، وجود مشکل قطعی است. برای جلوگیری از این اتفاق باید هر چه زودتر درب آن را باز کنید. اگر عمدتاً نگران این هستید که قرار گرفتن در معرض گرما صفحه لپ‌تاپ شما را خراب کند، هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که بتوانیم این موضوع را اثبات کنیم. یعنی کاربران سال‌ها از چندین لپ‌تاپ با درب بسته استفاده کرده‌اند و هرگز با خرابی نمایشگر در اثر گرما مواجه نشده‌اند. با این حال، غیرممکن است که ارتباط گرمای شدید و خرابی مانیتور را به طور کامل رد کنیم.

در نهایت، بهترین و ایمن‌ترین راه ممکن این است که از لپ‌تاپ با درب باز استفاده کنید. اگر هم از یک مانیتور ثانویه بهتر استفاده می‌کنید، تنظیمات پورت HDMI را به صورتی انجام دهید که پس از اتصال، نمایشگر لپ‌تاپ خاموش شود. برای این کار از کلید‌های Windows + P استفاده کنید و سپس گزینه «Second screen only» را بزنید.

اگر هم از نظر شما بسته بودن درب، مزایای زیبایی‌شناختی و صرفه‌جویی در فضا دارد، امکان استفاده به این صورت بستگی به نوع لپ‌تاپ، نوع استفاده و اهمیت کار دارد.

دیدگاه‌های خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما و سایر مخاطبان آی‌تی‌رسان در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH