مشخصات فنی دومین نسل از تراشه تنسور گوگل اعلام شد

نتایج تست بنچمارک دومین نسل از تراشه تنسور گوگل موسوم به تنسور G2 اخیرا در فضای وب منتشر شده و این موضوع چشم‌انداز دقیق‌تری از مشخصات پیکسل 7 پرو خصوصا در بخش CPU و GPU ارائه می‌دهد. اکنون طرفداران هندست‌های گوگل بی‌صبرانه منتظر رونمایی از اسمارت‌فون‌های پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو هستند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این گجت‌ها ضمن برگزاری رویداد سخت‌افزاری آینده گوگل در روز 6 اکتبر (14 مهر ماه) معرفی خواهند شد. با این‌حال تا این لحظه جزئیات محدودی پیرامون خانواده پیکسل 7 مورد تائید قرار گرفته است.

تراشه تنسور G2 یکی از ابهامات بزرگ در خصوص سری پیکسل 7 به‌شمار می‌رود. این مدل دومین نسل از تراشه‌های تنسور گوگل محسوب شده و با همکاری شرکت سامسونگ تولید خواهد شد. اگرچه به‌کارگیری نخستین نسل تراشه تنسور در سری پیکسل 6 طی سال گذشته موجب عقب افتادن نسبی این هندست‌ها از رقبای آنها شد؛ اما از آن زمان بسیاری از افراد در خصوص سیر پیشرفت تراشه‌های آینده تنسور توسط شرکت گوگل کنجکاو بودند.

به لطف برخی بررسی‌های کارشناسانه توسط یک توسعه‌دهنده اندروید با نام Kuba Wojciechowski اکنون شواهدی قوی پیرامون عملکرد اسمارت‌فون پیکسل 7 پرو و تراشه تنسور G2 مورد استفاده در آن به‌دست آمده است. با این‌حال بایستی خاطرنشان کرد که بسیاری از اطلاعات جدید بر پایه فهرست اخیر مربوط به پیکسل 7 پرو در پایگاه داده گیک‌بنچ گردآوری شده است. شایان به ذکر است که جعل اطلاعات گزارش شده توسط گیک‌بنچ کاری نسبتا آسانی است. با این‌حال وبسایت 9To5Google پس از بررسی‌های خود ادعا کرده که نتایج گزارش شده برای تست بنچمارک پیکسل 7 پرو معتبر هستند. البته نسبت به صحت و سقم جزئیات بایستی با دیده تردید نگاه کرد.

بررسی جزئیات نشان می‌دهد که گوگل در هسته‌های پردازشی CPU برای تراشه تنسور 2 تغییر چندانی را ایجاد نکرده است. بدین‌ترتیب تراشه جدید همانند مدل سال گذشته از دو هسته کورتکس X1، دو هسته کورتکس A76 و چهار هسته کورتکس A55 بهره خواهد برد. البته فرکانس پردازشی هسته‌ها نسبت به نسل قبلی افزایش خواهد یافت. همچنین به‌نظر می‌رسد که استفاده از فرآیند پیشرفته‌تر 4 نانومتری در تولید تراشه تنسور G2 پیکسل 7 پرو موجب افزایش حدودا 10 درصدی امتیاز این تراشه در تست پردازش چند هسته‌ای و ارتقاء ناچیز امتیاز تست تک‌هسته‌ای شده است.

اگرچه این موضوع در ابتدا احتمالا ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد؛ اما ارتقاء عملکرد می‌تواند به بهترین نحو ممکن انجام شود. در واقع کارشناسان به‌دنبال بهبود عملکرد خام در سری پیکسل 7 نیستند. در واقع سری پیکسل 7 و تراشه تنسور G2 بایستی از نظر تولید گرما و بهره‌وری انرژی با تراشه اسنپ‌دراگون 8 پلاس نسل 1 کوالکام رقابت نماید. به باور Kuba Wojciechowski چنین سناریویی امکان‌پذیر است. این موضوع اگرچه هنوز مورد تائید قرار نگرفته است؛ اما قالب طراحی مورد اشاره می‌تواند به تحقق چنین سطحی از بهره‌وری کمک کند.

با این‌حال عملکرد پیکسل 7 پرو و تراشه تنسور G2 در بخش GPU شاهد پیشرفت قابل‌توجهی خواهد بود. پردازنده گرافیکی مورد استفاده در تراشه آینده از Mali-G78 به Mali-G710 ارتقاء خواهد یافت. این پردازنده گرافیکی جدید نویدبخش ارتقاء 20 درصدی عملکرد، بهبود 20 درصدی راندمان انرژی و حتی ارتقاء 35 درصدی کارآیی در زمینه یادگیری ماشینی (یکی از حوزه‌های کلیدی برای تراشه‌های خانواده تنسور) خواهد بود.

با توجه به این نکته شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل به‌دنبال استفاده از نسل جدید واحد پردازش تنسور (TPU) خود موسوم به Janeiro در تراشه تنسور G2 است. این پدیده پیشرفت دیگری را برای خانواده پیکسل 7 رقم خواهد زد. همچنین اطلاعات تائید شده توسط فهرست بنچمارک نشان می‌دهند که پیکسل 7 پرو احتمالا همانند گوگل پیکسل 6 پرو مجهز به 12 گیگابایت حافظه رم خواهد بود.

در مجموع به‌نظر می‌رسد که استفاده از تراشه تنسور G2 در پیکسل 7 پرو برای کاربران سری پیکسل 6 به منزله یک به‌روزرسانی فوق‌العاده مهیج قلمداد نخواهد شد؛ اما پیشرفت‌های تدریجی احتمالا تجربه همگون‌تری را برای کاربران رقم خواهند زد. بنابراین تراشه آینده گوگل احتمالا پاسخی مناسب برای آن‌دسته از کاربرانی خواهد بود که به‌دنبال چیپست‌هایی با توانایی‌های مطلوب در تمامی حوزه‌ها هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH