سامسونگ پتنت سیستم دوربین زیر نمایشگر دوگانه برای تشخیص چهره را ثبت کرد

شرکت سامسونگ احتمالا روی توسعه یک سیستم تشخیص چهره نسبتا جالب مجهز به 2 دوربین زیر نمایشگر کار می‌کند. توضیحات مربوط به این سیستم در سند درخواست ثبت اختراع سامسونگ که طی ماه مارس 2021 به موسسه KIPRIS (سرویس اطلاعات حقوقی مربوط به مالکیت معنوی در کره) ارائه شده قابل مطالعه است.

سند مورد اشاره طی هفته گذشته به‌صورت عمومی منتشر شد و یک نشریه آلمانی نیز به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرد. ایده اصلی مورد استفاده در این سیستم نسبتا ساده به‌نظر می‌رسد. بدین منظور چندین تصویر مختلف از کاربر در 2 زاویه گوناگون به ثبت رسیده و از آنها برای ایجاد یک مدل سه‌بعدی بهتر از چهره استفاده می‌شود. این مدل می‌تواند برای اهداف احراز هویت به‌کار گرفته شود.

سامسونگ مشخصا به استفاده از دوربین‌های زیر نمایشگر اشاره کرده است؛ پدیده‌ای که به نوبه خود جالب توجه به‌نظر می‌رسد. پیش از این غول فناوری کره‌ای کم و بیش به ارزیابی این فناوری در سری گلکسی فولد بدون عرضه گسترده‌تر آن پرداخته است. یکی از گمانه‌زنی‌های مطرح شده این است که سامسونگ سرگرم بررسی فناوری دوربین دوگانه زیر نمایشگر برای گوشی‌های تاشو خود است. این فرضیه اگرچه کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما فناوری دوربین دوگانه زیر نمایشگر احتمالا دارای موارد کاربری گسترده‌تری است.

گرایش به استفاده از دوربین‌های زیر نمایشگر از نیاز به دسترسی به 2 دوربین با حداکثر فاصله ممکن از یکدیگر برای ثبت تصویر کاربر از 2 زاویه متفاوت ناشی می‌شود. این پدیده احتمالا مستلزم قرارگیری دوربین در نزدیکی قسمت تحتانی نمایشگر و اطراف مکانی است که اکنون حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر در آنجا قرار دارد. در این میان حتی ادغام 2 دوربین در قالب یک ماژول اپتیکی نیز سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد.

این پتنت واقعا به بررسی جزئیات چندانی نمی‌پردازد؛ اما تصویری شماتیک از یک اسمارت‌فون معمولی با 2 دوربین زیر نمایشگر یکی در قسمت فوقانی و دیگری در بخش تحتانی صفحه‌نمایش را نشان می‌دهد. یکی دیگر از موارد ذکر شده در پتنت به روش سنجش اندازه مردمک چشم مربوط می‌شود. ایده کلیدی در این قسمت این است که اندازه مردمک چشم انسان بایستی بسته به شرایط نوری متفاوت باشد. این مشخصه می‌تواند به‌عنوان یک راهکار امنیتی مضاعف در برابر استفاده از ابزارهایی نظیر ماسک یا عینک جهت فریب دادن سیستم احراز هویت چهره مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بی‌تردید این طرح مفهومی دارای ماهیتی جالب است؛ اما بایستی توجه داشت که ما در حال حاضر صرفا با یک کانسپت و نه یک محصول واقعی یا هرگونه نشانه‌ای از آن سروکار داریم. با این‌حال در آینده احتمالا جزئیات بیش‌تری پیرامون این فناوری منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH