عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در همایش گردشگری از هوش مصنوعی

وعده وزیر ارتباطات از خدمات جدید گردشگری با هوش مصنوعی!

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از خدمات گردشگری جدید و باکیفیت با کمک هوش مصنوعی صحبت می‌کند.

احتمالاً مطلع نیستید ولی هم‌اکنون در هفته گردشگری هستیم! روز شنبه نهم مهر ماه هم پنجمین روز از هفته گردشگری بود و دومین همایش «توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان» برگزار شد.

طی این همایش که در کوشک باغ هنر عباس‌آباد برگزار شد، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور داشت و صحبت‌هایی را در جمع حضار انجام داد.

زارع‌پور گفت: «فناوری اطلاعات هم سفر را تسهیل می‌کند و هم می‌تواند موجب افزایش فروش صنایع‌دستی و اشتغال‌زایی شود. وی معتقد است فناوری اطلاعات می‌تواند باعث تحول هر حوزه‌ای، از جمله گردشگری شود. او این‌گونه بیان کرد که فناوری اطلاعات، خود دائماً درحال تحول است و چون ذاتی تحول‌زا دارد، می‌تواند با فناوری‌ها سرعت تحول را به بخش‌های مختلف منتقل کند!

زارع‌پور بر این باور است که رشد و توسعه فناوری اطلاعات، باعث تسهیل سفر شده است. مثال‌های این موضوع هم بارز است؛ از زمان شروع سفر و کسب اطلاعات راه، شناسایی ترافیک و یافتن بهترین و کوتاه‌ترین مسیر گرفته تا میانه سفر و مطلع شدن از آب و هوا و شرایط جوی و همچنین اطلاعات مقصد و رزرو هتل. این ابزارهایی که کیفیت و استاندارد سفر را چندین سطح بالاتر برده‌اند، همگی با پیشرفت و توسعه فناوری اطلاعات ممکن شده‌اند.

عیسی زارع‌پور ظرفیت‌ها و پدیده‌هایی که امروز به وجود آمده‌اند را نشانه این می‌داند که ما در این زمینه نسبت به دنیا عقب نیستیم و توانایی رقابت با دنیا را داریم.

آینده فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات صحبت‌هایی از گذشته انجام داد و ذکر کرد که دورانی دسترسی به اینترنت 3G با حداکثر سرعت یک یا دو مگابایت وجود داشت. او در ادامه عنوان کرد آمدن نسل چهارم اینترنت، یعنی 4G و 4.5G که سرعت را تا چند ده مگابایت افزایش داد، باعث اشتغال‌زایی شد و زیرساخت مناسب برای راه‌اندازی نرم‌افزارها و سامانه‌های جدید را به وجود آورد.

او سپس به صحبت از آینده پرداخت و گفت: «در آستانه یک جهش بزرگ در حوزه زیرساخت ارتباطات سیار و ثابت هستیم.» منظور عیسی زارع‌پور از این جهش بزرگ، اجرا و توسعه طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها بود که طبق گفته وی، اجرای این طرح سراعت را «نامحدود» می‌کند. او ادعا می‌کند سرعت حداقل 500 مگابایت و حتی در برخی مناطق تا 1 گیگابایت افزایش یافته است و با سرعت 10 تا 15 مگابایت فعلی قابل مقایسه نیست؛ همچنین با اجرای این طرح پارامترهای کیفی ارتقا پیدا می‌کند و تاخیرها کم‌تر می‌شود. زارع‌پور می‌گوید طرحی بزرگ در دست اقدام دارند که حدود 80 درصد مردم با آن به اینترنت با سرعت بالا دست پیدا می‌کنند.

گردشگری هوشمند با هوش مصنوعی

عیسی زارع‌پور در خصوص پیشرفت‌ها و تسهیلاتی که حوزه گردشگری (که موضوع اصلی این همایش هم بود) از فناوری اطلاعات می‌تواند به دست آورد، گفت: «گردشگری هوشمند با کمک هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های کلان صورت می‌گیرد که می‌توان خدمات جدیدتری به مرم ارائه کرد و مسیر جدیدی را در حوزه گردشگری یا پزشکی  و جراحی از راه دور، شهر هوشمند ارائه کرد.

وزیر ارتباط بر اهمیت هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها در حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت که باید برای این جهش در گردشگری هوشمند آماده کنیم. وزارت ارتباطات طبق گفته وزیر، در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای گردشگری هوشمند است که این زیرساخت درواقع ارتباطات با سرعت بالا است.

وی درباره موضوع هوشمندسازی توضیح داد که کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت ایجاد شده است و به دنبال آن هستند که موانع سر راه کسب و کارهای مجازی و هوشمندسازی در کشور را بردارند. او در ادامه گفت: «گاهی یک تصمیم می‌تواند صدها یا هزاران کسب و کار جدید ایجاد کند، مانند اطلاعات مورد نیاز یک گردشگری از مسیر و راه و مقایسه قیمت‌های بلیت‌های حمل و نقل که حاصل یک تصمیم حاکمیت بود.»

زارع‌پور درباره این کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت گفت که اکنون چندین موضوع در دستور کار آن‌ها قرار دارد که اگر اتفاق بیفتد، صدها کسب و کار جدید شکل می‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به محدودیت‌ها و اختلالات اینترنتی روزهای اخیر اشاره کرد و این شرایط را به دلیل مسائل امنیتی خواند و گفت که این وضعیت می‌گذرد و مسیر شتابان توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عنوان یک فناوری راهبری در کشور ادامه خواهند داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH