آپدیت‌های نرم افزاری گلکسی واچ 5 بیشتر از پیکسل واچ گوگل خواهد بود

ساعت‌های هوشمند پیکسل واچ گوگل و گلکسی واچ 5 سامسونگ احتمالا بر پایه پلتفرمی مشابه یعنی Wear OS 3.x روانه بازار می‌شوند. اما این گجت‌ها از پشتیبانی نرم‌افزاری در سطوحی متفاوت بهره‌مند می‌شوند. Björn Kilburn؛ سرپرست واحد مدیریت محصولات مبتنی بر سیستم‌عامل Wear OS گوگل ضمن مصاحبه‌ای بی‌پرده با وبسایت Wired اعلام کرد که پیکسل واچ از آپدیت‌های نرم‌افزاری برای مدت 3 سال بهره‌مند خواهد شد. از سوی دیگر پشتیبانی نرم‌افزاری از سامسونگ گلکسی واچ 5 برای مدت 4 سال تداوم خواهد داشت.

در توضیح دلیل چنین اختلافی بایستی خاطرنشان کرد که از زمان انتشار Wear OS 3.x توسط گوگل، این شرکت در قبال به‌روزرسانی گجت‌‌های پوشیدنی تولید شده توسط سایر کمپانی‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.

ورژن‌های پیشین Wear OS تمامی آپدیت‌های خود را از جانب گوگل دریافت می‌کردند. این پدیده اگرچه به لحاظ تئوری فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد؛ اما در عمل به انتشار منظم‌تر آپدیت‌ها هیچ کمکی نکرد. بنابراین به‌دنبال پیشرفت‌های اعمال شده در Wear OS 3 هر شرکت تولیدکننده اسمارت‌واچ مسئولیت انتشار به‌روزرسانی برای گجت‌های خود را بر عهده گرفت.

از جنبه بستر اتصال نیز ورژن‌های پیشین Wear OS به منظور برقراری ارتباط با ساعت‌ها همگی از اپلیکیشن موبایلی Wear OS by Google استفاده می‌کردند؛ اما اکنون هر تولیدکننده اقدام به توسعه یک اپلیکیشن اختصاصی برای اتصال اسمارت‌واچ خود به گوشی‌ها نموده است. بی‌تردید این موضوع برای شرکت‌هایی نظیر سامسونگ که پیش از این در زمینه تولید اسمارت‌واچ روی سایر پلتفرم‌ها فعالیت داشته‌اند؛ مشکل‌ساز نخواهد بود؛ اما احتمالا یکی از موانع ورود به دنیای Wear OS برای شرکت‌های کوچک‌تر یا تولیدکنندگانی است که مایل به تخصیص منابع هنگفت برای محصولات خود نیستند.

به گفته Björn Kilburn، هدف گوگل این است که هر ساله نسخه جدیدی از Wear OS را منتشر کند. همچنین به منظور خلق تجارب جدید در طول یک سال و حد فاصل انتشار ورژن‌های جدید Wear OS، آپدیت‌هایی با فواصل زمانی 3 ماهه منتشر خواهند شد. یکی از موضوعات عجیب این است که پیکسل واچ با برنامه Fitbit Wear OS روانه بازار می‌شود؛ اما گوگل فیت به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب نشده است (اگرچه اپلیکیشن گوگل فیت برای تمامی دستگاه‌های مبتنی بر Wear OS از طریق پلی استور قابل دریافت است). متاسفانه آقای کیلبرن در خصوص این وضعیت عجیب، توضیحی منطقی ارائه نداد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا طی چند ماه آینده یکی از برنامه‌های فوق در دیگری ادغام خواهد شد؟ با توجه به سابقه اقدامات گوگل چنین سناریویی بسیار محتمل به‌نظر می‌رسد. با این‌حال در مقطع کنونی، گوگل از ارائه هرگونه توضیحات رسمی در این رابطه خودداری نموده است.

چنان‌چه صاحب یک اسمارت‌واچ مجهز به سیستم‌عامل Wear OS 2 و تراشه‌های اسنپ‌دراگون ویر 4100 یا 4100 پلاس هستید؛ در این‌صورت احتمالا خواهید پرسید که وعده گوگل جهت انتشار به‌روزرسانی Wear OS 3 برای این گجت‌ها طی سال 2022 به کجا رسید؟ در پاسخ بایستی خاطرنشان کرد که این موضوع ظاهرا کماکان در دستور کار کمپانی قرار دارد. بنابراین آپدیت مذکور احتمالا در اواخر سال 2022 منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH