استارلینک با وجود زیان مالی به حمایت رایگان از دولت اوکراین ادامه خواهد داد

ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت SpaceX تصمیم قبلی خود مبنی بر توقف تامین مالی پایانه‌های استارلینک ارسال شده به اوکراین را لغو کرد. وی با انتشار توئیتی اعلام کرد که این شرکت به ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای رایگان به دولت ادامه خواهد داد؛ حتی اگر این موضوع به‌معنای زیان‌دهی مالی شرکت SpaceX باشد.

ایلان ماسک در توئیتر گفت: “به جهنم! اگرچه استارلینک کماکان در وضعیت زیان‌ده مالی قرار دارد و شرکت‌های دیگر میلیاردها دلار از مالیات‌دهندگان دریافت می‌کنند؛ اما اما تنها به‌صورت کاملا رایگان از دولت اوکراین حمایت مالی می‌کنیم.”

گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری CNN در روز جمعه نشان داد که شرکت SpaceX از دولت سوال کرده که آیا بابت پایانه‌های اضافی ارسال شده به اوکراین و همچنین خدمات اینترنتی موجود قادر به پرداخت هزینه است؟ بر اساس گزارشات، این هزینه‌ها احتمالا تا پایان سال 2022 به نزدیک 124 میلیون دلار و طی 12 ماه آینده احتمالا به 380 میلیون دلار خواهد رسید. در ادامه ایلان ماسک با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که استارلینک قادر به ادامه ارائه کمک‌های مالی به دولت اوکراین برای مدت زمان نامحدود نخواهد بود. همچنین وی در توئیت دیگری خاطرنشان کرد که استارلینک به منظور تداوم ارائه خدمات خود هر ماهه 20 میلیون دلار از درآمدش را از دست می‌دهد.

به گفته آقای ماسک، استارلینک به منظور کمک به اقدامات جنگی دولت اوکراین حدودا 25 هزار پایانه را به این کشور ارسال نموده است. این سرویس در حفظ ارتباط آنلاین میان ارتش و غیرنظامیان اوکراینی در طول دوران جنگ نقش مهمی را ایفا کرده است. اوکراین کماکان با مشکل خاموشی‌های ناشی از حملات موشکی روسیه دست‌به‌گریبان است و خطر حملات سایبری نیز کماکان در حد بالایی ارزیابی می‌شود.

ایلان ماسک پس از اجرای یک نظرسنجی از کاربران توئیتر پیرامون ضرورت صلح اوکراین با روسیه از طریق تسلیم کریمه و سایر مناطق الحاق شده به خاک این کشور با انتقاداتی مواجه شد. این موضوع موجب ناراحتی شدید آندری ملنیک؛ سفیر اوکراین در آلمان شد و وی در واکنش اعلام کرد: “لعنت به تو  پاسخی بسیار دیپلماتیک از جانب من است.”

در ادامه، میخائیلو فدوروف؛ معاون نخست وزیر اوکراین با انتشار توئیتی اعلام کرد که ایلان ماسک یکی از حامیان خصوصی برتر در جهان به‌شمار رفته و از اوکراین حمایت می‌کند. همچنین وی مدعی شد که استارلینک یکی از عناصر اساسی در زیرساخت‌های کشور اوکراین قلمداد می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH