جنگ تراشه میان ایالات‌متحده و چین آغاز شده است

به‌نظر می‌رسد که جنگ تراشه میان کشورهای چین و ایالات‌متحده از هفته گذشته تشدید و وارد مرحله جدیدی از تنش شده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، وزارت بازرگانی آمریکا تحریم‌ها را تا حدی تقویت کرده که به باور کارشناسان، صنعت نیمه‌هادی چین به شدت دچار آسیب خواهد شد. این تحریم مشابه اقداماتی است که پیش‌تر در سال 2019 علیه شرکت هواوی به اجرا گذاشته شد.

دفتر صنعت و امنیت (BSI) خبر تحریم‌های شدید ایالات‌متحده را اعلام می‌کند. بر این اساس صنعت تراشه چین به شدت آسیب دیده و شرکت‌های سامسونگ و TSMC مجوز معافیت برای مدت 1 سال را دریافت خواهند کرد. بدین‌ترتیب ایالات‌متحده تحریم‌های شدیدی را علیه صنعت نیمه‌هادی چین اعمال خواهد کرد.

اکنون همه وقایع سال 2019 را به خاطر دارند. در آن زمان دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده اقداماتی را علیه کمپانی چینی تولیدکننده اسمارت‌فون با نام هواوی به مرحله اجرا گذاشت. در آن زمان هواوی به‌عنوان یک شرکت بسیار موفق در عرصه جهانی شناخته می‌شد. از آن زمان تا به امروز، اسمارت‌فون‌های عرضه شده توسط هواوی در بازارهای غربی فاقد اتصال 5G بوده و دسترسی به سرویس‌های موبایلی گوگل (GMS) نیز با محدودیت‌های بسیار شدیدی مواجه است.

با این‌حال اکنون به‌نظر می‌رسد که سناریوی ویران‌کننده‌تری در راه است؛ چرا که بر اساس گزارش رسانه‌ای منتشر شده توسط پایگاه Computer Base، تحریم‌های اخیرا صادر شده توسط دفتر صنعت و امنیت ایالات‌متحده (BSI) می‌توانند کل صنعت تراشه چین را در معرض خطر قرار دهند. به بیان دقیق‌تر، کنترل‌های صادراتی جدید در روز 7 اکتبر (15 مهر ماه) منتشر شده و تحریم‌های ایالات‌متحده از روز 12 اکتبر (20 مهر ماه) به مرحله اجرا گذاشته شدند. به بیان ساده‌تر این موضوع بدان معناست که با اجرای فوری این تحریم‌ها، استفاده از فناوری‌های آمریکایی برای تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی کمتر از 16 نانومتری امکان‌پذیر نخواهد بود.

این تحریم‌ها هم بر مقوله سخت‌افزار (مانند ابزارهای تولیدی) و هم نرم‌افزار تاثیرگذار هستند. در این مورد، سیستم‌های نورپردازی EUV و اسکنرهای DUV ساخت آمریکا نقشی کلیدی را ایفا می‌کنند. تراشه‌های حافظه NAND و DRAM نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در تولید این حافظه‌ها از لیتوگرافی 18 نانومتری و ساختار 128 لایه‌ای استفاده می‌شود. بعلاوه اکنون شهروندان آمریکایی از مشارکت در توسعه یا ساخت کارخانجات چینی تولیدکننده نیمه‌هادی منع شده‌اند. عدم رعایت این قوانین موجب لغو تابعیت ایالات‌متحده خواهد شد. بر اساس اعلام نشریه South China Morning Post در حال حاضر مهندسان آمریکایی به‌طور دسته‌جمعی در حال ترک خاک چین هستند.

بزرگ‌ترین شرکت تایوانی تولیدکننده تراشه در جهان موسوم به TSMC، شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌هادی با نام SMIC، سامسونگ و SK Hynix نیز تحت تاثیر تحریم‌های جدید قرار گرفته‌اند. با این‌حال شرکت‌های TSMC و سامسونگ مجوز معافیت موقت را دریافت نموده‌اند و این معافیت برای مدت 1 سال اعتبار دارد.

آمریکا اعمال تحریم علیه صنعت تراشه چین را با بهانه امنیت ملی خود توجیه می‌کند

ایالات‌متحده این‌بار نیز در توضیح دلایل اعمال تحریم‌های شدید علیه چین به تهدید امنیت ملی خود اشاره نموده است؛ موضوعی که در زمان اعمال تحریم علیه هواوی نیز به آن اشاره شد. در همین راستا معاون وزارت خارجه آمریکا ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “همان‌طور که من در ماه جولای به کنگره اعلام کردم؛ هدف ما در دفتر صنعت و امنیت این است که از به‌کارگیری تمام توان خود برای محافظت از امنیت ملی آمریکا و جلوگیری از دسترسی ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری خلق چین به فناوری‌های حساس با مقاصد نظامی اطمینان حاصل کنیم.”

جهت اطلاع افرادی که تاکنون تصور می‌کردند تحریم هواوی یکی از تصمیمات نابه‌جای دونالد ترامپ بوده است؛ بایستی خاطرنشان کرد که جو بایدن؛ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیز از ایدئولوژی مشابهی پیروی می‌کند. بر اساس اظهارات وی به‌نظر می‌رسد که دولت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تولید تراشه‌هایی است که ساخت آنها در خاک آمریکا آغاز شده و در همان‌جا نیز به پایان می‌رسد.

شما در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت تراشه چین چه نظری دارید؟ به‌نظر شما آیا جنگ تراشه‌ها نهایتا تبعات معکوسی را برای ایالات‌متحده به‌دنبال داشته یا جایگاه مستحکم آمریکا در عرصه بین‌المللی ایجاب می‌کند که دولت این کشور با اجرای چنین اقداماتی، قدرت خود را به رخ سایرین بکشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH