در نشست اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛ ضرر قطع اینترنت برابر با یک سوم کل بودجه عمرانی کشور

اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در نشست ماهانه خود، نسبت به محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت کشور به بهانه‌های امنیتی انتقاد کردند.

در این نشست نمایندگان بخش خصوصی اعمال محدودیت و فیلترینگ اینترنت را موجب صدمه وارد شدن به کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای خرد و کوچک دانستند، همچنین نسبت به دلسرد شدن و ناامیدی قشر جوان و کارآفرین و نیز هشدار دادند و این رویکرد را موجب وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به نیروی انسانی و تحمیل زیان‌های مالی به اقتصاد کشور تفسیر کردند.

در این جلسه فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به قطع اینترنت و اتفاقاتی که طی یک ماه اخیر برای کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیش آمده، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته، اختلال شبکه اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌های پربازدید، 35 هزار میلیارد تومان به طور مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ضرر وارد شده است.

فردیس در ادامه به این نکته اشاره کرد که این بخش سهم 3.3 درصدی در تولید ناخالص ملی دارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران متذکر شد که خسارت غیر مستقیم به این بخش تا 45 هزار میلیارد تومان برآود شده است.

80 هزار میلیارد تومان ضرر به اقتصاد کشور

طبق این بررسی‌ها، مجموع آمار خسارت وارد شده به کسب و کارها آنلاین و دیجیتال طی یک ماه اخیر به مرز 80 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

برای درک بزرگی این رقم باید گفت که بودجه عمرانی کل کشور در سال 1401 حدود 240 هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارتی تخمین اتاق بازرگانی تهران از خسارت ناشی از قطع اینترنت تنها در یک ماه، به اقتصاد کشور معادل یک سوم کل بودجه عمرانی سال جاری کشور است.

با این حساب باید گفت که در صورت ادامه وضعیت کنونی، کشور متحمل بار اقتصادی خسارتی خواهد شد که برای جبران هر سال آن باید معادل 4 سال بودجه عمرانی ایران مصرف شود.

بیش از 70 درصد مدیران بخش خصوصی راضی به مهاجرت هستند

در ادامه این نشست، فردین فردیس با اشاره به معظل تعدیل نیروی متخصص و علاقه مدیران بخش خصوصی به مهاجرت گفت: رصدخانه مهاجرت ایران در تحقیقی که از حدود 6 هزار مدیر ارشد و میانی در بخش‌ خصوصی، به عمل آورده است اعلام کرده که که بیش از 70 درصد از مدیران بنگاه‌های اقتصادی میل فراوانی به مهاجرت دارند.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود به کاهش 50 تا 70 درصدی تراکنش‌های پرداخت‌یارها در یک ماه اخیر اشاره کرد و همچنین متذکر شد که در این مدل حدود 500 تا 700 هزار فروشگاه اینستاگرامی که یک میلیون نفر به صورت مستقیم و هشت میلیون نفر به صورت غیرمستقیم از آن‌ها کسب درآمد دارند بسته شده‌اند.

فردین فردیس در انتها با بیان اینکه این روزها، چهره بسیاری از فعالان صنعت دیجیتال کشور مغموم است تاکید کرد: گردش آزاد اطلاعات، امنیت بیشتر و مستمر را برای کشور به ارمغان می‌آورد و ما فعالان اقتصاد نوآوری و فناوری، امیدواریم که خرد و منطق اساس تصمیم‌گیری‌ها در کشور شود پیش از آنکه دیر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH