تکنولوژی جدید ناسا می‌تواند خودروهای الکتریکی را حتی سریع‌تر شارژ کند

ناسا فناوری‌های زیادی تولید کرده است که همگی در ماموریت‌های فضایی کاربرد دارند اما در این بین ممکن است فناوری‌های پیشرفته‌ای وجود داشته باشند که حتی در روی زمین هم بسیار مفید باشند و از آنها بسیار استقبال شود.

تکنولوژی که در حال حاضر می‌خواهیم به آن بپردازیم، جدیدترین نوع خنک‌کنندگی ناسا است که می‌تواند با فعال کردن قابلیت‌های انتقال حرارت بیشتر و قدرت شارژ بالاتر، خودروهای الکتریکی را سریع‌تر شارژ کند.

در آینده ماموریت‌های فضایی ناسا به این صورت می‌شود که برای انجام عملیات‌های خاصی باید دما را کنترل و تنظیم کنند. سیستم‌ شکافت هسته‌ای و پمپ‌های حرارتی فشرده‌سازی بخار به قابلیت‌ انتقال حرارت پیشرفته نیاز دارند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده از این فناوری‌ها برای ماموریت‌های موجود در ماه و مریخ استفاده شود.

اخیرا ناسا از تیم پژوهشی حمایت می‌کند که در حال توسعه فناوری جدیدی است؛ این فناوری علاوه بر اینکه می‌تواند دمای مناسب را حفظ کند بلکه از اندازه و وزن سخت‌افزار نیز می‌کاهد. از آن می‌توان در ایستگاه‌های شارژ DC با قدرت بالا استفاده کرد.

ایسام مودور که پروفسور دانشگاه پوردو است به همراه تیمش روی آزمایشی به نام جوشش و تراکم جریان (FBCE) کار می‌کنند. در این آزمایش، جریان سیال دو فازی و انتقال حرارت در محیط گرانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی بررسی می‌شود.

این فناوری چگونه کار می‌کند؟

ناسا در ادامه گفته است که این آزمایشات شامل دستگاه‌های تولیدکننده گرما است که در امتداد دیواره کانال جریان نصب می‌شود و خنک‌کننده مایع به آن وارد می‌شود.

پس از گرم شدن دستگاه، دمای مایع موجود در کانال بالا رفته و مایعی که کنار دیواره‌ها است، شروع به جوشیدن می‌کند. حباب‌هایی که در سطح دیواره به وجود می‌آید، با فرکانس بالا از آن خارج می‌شوند و همچنان این کار ادامه پیدا می‌کند.

همانطوری که متوجه شدید، دمای پایین مایع و تغییر فاز از مایع به بخار، باعث انتقال گرما می‌شود. وقتی این مایع خیلی زیر نقطه جوش باشد، باید انتظار فرایند بهتری را داشت.

حالا به بخش اصلی و اساسی خبر می‌رسیم. اخیرا تیم پروفسور مودور تمامی این اطلاعات را در تکنولوژی شارژ سریع خودروهای الکتریکی به کار برده است. ایسام و تیمش به این نتیجه رسیدند که خنک‌کننده مایع دی‌الکتریک یا غیر رسانا می‌تواند از طریق کابل شارژ خودروهای الکتریکی را حتی سریع‌تر شارژ کند.

تجهیزات نیز قابلیت این را دارند که تا 24.22 کیلو وات گرما را حذف کنند. این سیستم شارژ همچنین می‌تواند جریان 2400 آمپری را نیز تامین کند. قدرتمندترین شارژرهای CCS خودروهای الکتریکی امروزی نیز تا این میزان قدرت شارژکنندگی ندارند و این 350 یا 400 کیلووات قدرتمندتر است.

اگر بتوان از این نوع سیستم شارژ در مقیاس تجاری استفاده کرد، آن قدرتمندترین استاندارد شارژ خودروهای برقی شناخته می‌شود که تا حالا ارائه شده است و با سیستم مگاوات هم‌ردیف خواهد بود. این تکنولوژی برای حداکثر جریان 3000 آمپر در حداکثر 1250 ولت طراحی شده است. خردادماه بود که اولین نمونه آن نیز بیشتر از یک مگاوات کار کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH