کاهش سود گوگل

دود رکود بازار ارزهای دیجیتال در چشم تبلیغات گوگل

حتی گوگل هم از زمستان ارزهای دیجیتال ایمن نمانده است. در جلسه‌ای که به منظور بررسی درآمدهای مالی شرکت گوگل در سه ماهه مالی سوم سال برگزار شد، فیلیپ شیندلر، از مدیران ارشد بازرگانی شرکت، دلیل کاهش سود گوگل را به خاطر آن دانست که شرکت‌های فعال در زمینه ارز دیجیتال، کمتر برای تبلیغات هزینه می‌کنند.

در سه ماهه مالی سوم سال ما شاهد کاهش هزینه‌کرد بابت تبلیغات در برخی حوزه‌ها بودیم. برای مثال در سرویس‌های مالی ما شاهد کاهش تبلیغات در بیمه، وام، رهن و زیرشاخه‌های ارز دیجیتال بودیم.

رشد درآمد گوگل از تبلیغات در بازه زمانی عنوان شده حدود 6 درصد بود. اگر کاهش سود در ابتدای سه ماهه همه‌گیری کرونا را کنار بگذاریم، این رقم کمترین میزان نرخ رشد از سال 2013 برای این شرکت بوده است. درآمد یوتیوب از تبلیغات نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

سوندار پیچای، مدیر عامل اجرایی گوگل عنوان کرده است که تغییرات آب و هوایی گسترده بر روی درآمدهای تبلیغاتی گوگل تاثیر گذاشته است. شیندلر نیز دو بار در صحبت‌هایش به پسرفت گوگل اشاره کرد، اما جزئیات خاصی در این زمینه مطرح نکرد.

بر کسی پوشیده نیست که اوضاع ارز دیجیتال در سال 2022 تعریفی ندارد. سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خود را فروخته‌اند و بازارهایی که به واسطه رشد این ارزها به وجود آمده بودند، فرو پاشیده‌اند. فقط بیت‌کوین و اتریوم در سال جاری حدود 60 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

صرافی Coinbase که در سال 2021 رونمایی شد، شاهد کاهش هفتاد درصدی در سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. در این بین، ورشکستگی‌های فعالان این حوزه هم کم نبوده است. شرکت‌های Celsius Network و Three Arrows Capital از جمله نام‌های بزرگی هستند که در این مدت اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

تعدادی دیگر از شرکت‌ها نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما به واسطه تعدیل نیرو. Blockchain.com در ماه جولای حدود 25 درصد از نیروهایش را تعدیل کرد و Coinbase همین کار را با 18 درصد از نیروهایش در ماه گذشته میلادی انجام داد. شاید اوضاع برای Crytpo.com کمی بدتر باشد، چرا که این صرافی دو بار اقدام به تعدیل نیرو کرده است.

گوگل امیدوار است که این وضعیت تداوم نداشته باشد و به همین دلیل آینده روشنی را در این زمینه برای خود متصور است. در اوایل سال جاری میلادی این شرکت اعلام کرد که برای داد و ستد کاربرانش در فضای سرویس‌های ابری با Coinbase همکاری می‌کند و این کار از سال آینده عملی می‌شود. بعلاوه Coinbase دیتاهای خود در حوزه ارز دیجیتال را نیز به زیربنای ابری گوگل انتقال می‌دهد و با Amazon Web Services که سال‌ها همکاری کرده است، قطع همکاری می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH