ایلان ماسک توییتر را خرید، در همان ابتدا چند مدیر را نیز اخراج کرد

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا (Tesla)، اکنون مالکیت توییتر – غول رسانه‌های اجتماعی – را برعهده می‌گیرد.

به گفته خبرگزاری CNBC، پاراگ آگراول، مدیر امور مالی توییتر، ساعاتی پیش دفتر مرکزی این ابرشرکت را در سانفرانسیسکو ترک کردند و دیگر بازنمی‌گردند. همچنین خبرگزاری واشنگتن‌پست گزارش داد که ویجایا گاده، مسئول سیاست حقوقی شرکت توییتر نیز برکنار شده است.

ایلان ماسک برای عدم شرکت در کشمکش‌ها و دعواهای حقوقی و قضایی با مدیران ارشد شرکت توییتر، او روز جمعه، قرارداد خرید این رسانه اجتماعی را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار امضا و ثبت کرد.

ماسک به مناسبت چنین اقدام تکان‌دهنده‌ای، در توییتی نوشت که «پرنده از قفس آزاد شده است.»

در ماه آوریل گذشته، توییتر پیشنهاد ماسک برای خرید بزرگ‌ترین پلتفرم رسانه اجتماعی و خصوصی‌سازی آن را پذیرفت. بااین‌حال، ایلان ماسک به تدریج موضع متفاوتی برای عقد قرارداد خرید شرکت توییتر گرفت، چون او باور داشت که مدیران ارشد توییتر، به اندازه کافی تعداد حساب‌های جعلی موجود در این پلتفرم را به صراحت آشکار نکرده‌اند.

زمانی که ماسک خبر فسخ قرارداد خرید توییتر را داد، مدیران شرکت مذکور از این میلیاردر شکایت کردند و مدعی شدند که او «از انجام تعهدات خود در قبال توییتر و سرمایه‌گذارانش سرباز می‌زند، چون قرارداد امضا شده، دیگر منوط به منافع شخصی او نیست.»

در ماه‌های بعد، ایلان ماسک و توییتر، از طریق وکلای خود، وارد مذاکره برای رفع این اختلاف‌نظرها شدند. در صورتی که مذاکره بین آن دو به نتیجه نمی‌رسید، دو طرف باید در دادگاه عالی ایالت دلاور حضور پیدا می‌کردند تا سرنوشت مالکیت بزرگ‌ترین رسانه اجتماعی را مشخص کنند.

در اوایل ماه اکتبر، ماسک نظرش را تغییر داد و گفت که قصد دارد توییتر را با قیمت اصلی ۵۴٫۲۰ دلار برای هر سهم خریداری کند، البته در صورتی که مدیران ارشد توییتر از ادامه دعوای حقوقی خود عقب‌نشینی کنند. وکلای توییتر به حرف ماسک بی‌اعتقاد بودند و اعلام کردند که «پیشنهاد مدیرعامل تسلا، دعوتی برای شیطنت و ایجاد تأخیر بیشتر است.»

در نهایت، یک قاضی در دادگاه عالی ایالت دلاور حکمی را صادر کرد که ایلان ماسک تا ۲۸ اکتبر فرصت دارد تا قرارداد خرید توییتر را ثبت نماید یا در اولین جلسه دادگاه حضور پیدا کند.

هنوز جزئیات دقیقی پیرامون نحوه تامین هزینه خرید توییتر منتشر نشده است. در اوایل سال ۲۰۲۲، ماسک برای خرید توییتر، از تعدادی از بانک‌های سرمایه‌گذاری کمک مالی دریافت کرد. او همچنین مورد حمایت برخی از سرمایه‌گذاران برجسته دنیای فناوری برای این اقدام مواجه شد.

به‌عنوان‌مثال، بایننس (Binance)، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال، روز جمعه اعلام کرد که این شرکت، یکی از شرکای اصلی ماسک در زمان ریاست او در توییتر خواهد بود. چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس در بیانیه‌ای، پیرامون همکاری با توییترِ تحتِ مالکیتِ ماسک گفت:

ما خوشحال هستیم که می‌توانیم به ایلان کمک کنیم تا چشم‌انداز نوینی برای توییتر تحقق بخشد. هدف ما این است که در کنار هم گذاشتن رسانه اجتماعی توییتر و وب ۳٫۰، استفاده و پذیرش فناوری‌های ارز دیجیتال و بلاک‌چین را برای همگان گسترش دهیم.

وب ۳٫۰، اصطلاحی است که در صنعت فناوری برای اشاره به نسل آینده اینترنت به کار می‌رود.

روز پنجشنبه، ماسک پیامی نوشت که قصد داشت به تبلیغ‌کنندگان اطمینان دهد که خدمات پیام‌رسانی توییتر، «به جهنم‌دره‌ای رایگان و به مکانی برای انجام و گفتن هر کاری بدون عواقب تبدیل نخواهد شد.»

ماسک در پیام خود این‌گونه مسئله را شرح داد:

دلیل خرید توییتر این است که ما بتوانیم طیف گسترده‌ای از افکار و عقاید را به شیوه‌ای سالم و بدون توسل به خشونت، به اشتراک بگذاریم. این کار برای نزدیک کردن آینده تمدن با میدان شهری دیجیتال مهم است. در حال حاضر، رسانه‌های اجتماعی با خطری بزرگ مواجه شده‌اند؛ آن‌ها می‌توانند به اتاق فکر جناح‌های راست افراطی و چپ افراطی سیاسی تبدیل شوند که نفرت‌پراکنی را گسترش دهند و دو دستگی در جامعه ایجاد نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH