بررسی تبلت هواوی مدیا پد ایکس وان (Media Pad X1): زیبای خفته در خاک!

Huawei Media Pad X1 Cover در میان هیاهوی دنیای اسمارت فون‌ها و رقابت‌های داغ پرچمداران، بد نیست نگاهی به دنیای تبلت‌ها بیندازیم. به نظر می‌رسد بازار تبلت‌ها نیز همچنان جذابیت خود را حفظ کرده که کمپانی‌ها دست از سر این گجت‌های غول پیکر بر نمی‌دارند، به عنوان مثال در همین سال 2014 تبلت‌های خوب و با کیفیتی روانه بازار شدند، سونی از نسخه دوم تبلت اکسپریا زد خود رونمایی کرد و سامسونگ نیز بار دیگر با موجی از تبلت‌های گلکسی، آرامش بازار کنونی را بر هم زد. در این بین گویا مردم علاقه نسبتا زیادی به تبلت‌های ۷ و ۸ اینچی نشان داده‌اند که اخیرا شاهد ساخت چنین مدل‌هایی هستیم! چندی پیش نیز یکی از همین تبلت‌های 7 اینچی ساخته هواوی با نام ایکس وان وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شد و ما نیز تصمیم گرفتیم تا نگاهی تخصصی به این مدل بیندازیم. پس با ما همراه باشید.

در یک کلام‌، زیبا

بدون شک وقتی با ضخامت ۷ میلی‌متری و وزن 239 گرمی ایکس وان رو به رو می‌شوید به هواوی احسنت خواهید گفت، زیرا توانسته با یک رژیم لاغری خیلی خوب دو مشکل همیشگی وزن و ضخامت بیش از اندازه تبلت‌ها را حل کند. در نگاه از رو به رو یک تبلت زیبا را شاهد هستید زیرا حاشیه‌های اطراف نمایشگر به حداقل میزان خود رسیده و استفاده خیلی خوب هواوی از فضاها، زیبایی این نو عروس را دو چندان کرده است. در بالای نمایشگر و سمت راست،دوربین ثانویه در کنار همراهان همیشگی‌اش یعنی سنسورهای مورد استفاده در این مدل جا خوش کرده‌اند و در زیر نمایشگر خبری از هیچ دکمه فیزیکی نیست.

Huawei X1 review (1)


Huawei X1 review (2)


X1 Review (19)

اگر تبلت را به پشت بچرخانید با ۳ بخش اصلی مواجه می‌شوید. در واقع قسمت پشتی تبلت از ۳ بخش مجزا تشکیل شده که قسمت اعظم آن در وسط قرار گرفته و لوگوی هواوی در مرکز آن خود نمایی می‌کند. در قسمت بالایی که نوار باریکی از کل تبلت را شامل شده، دوربین اصلی به همراه تک فلاش LED در سمت چپ قرار گرفته است و نوار پایینی نیز تقارن جالبی با همان نوار بالا داشته با این تفاوت که تک اسپیکر این مدل را در سمت راست خود قرار داده است. در بخش پایینی چند خطی متن و تعدادی علامت عجیب و غریب نقش بسته که کاری جز بر هم زدن زیبایی این مدل ندارد! همه این‌ها در حالی است که خیلی از افراد سالی یک بار هم به آن نوشته‌ها توجه نمی‌کنند.

X1 Review (7)


X1 Review (8)


X1 Review (9)

در سمت راست تبلت در بالاترین قسمت درگاه کارت حافظه قرار گرفته و کمی پایین تر از آن کلید‌های یک‌پارچه صدا خود نمایی می‌کنند. برخلاف برخی کمپانی‌ها که تنها زورشان به کلید پاور می‌رسد و آن را مدام از بخش کناری به بالای دستگاه و از آنجا به پشت منتقل می‌کنند، هواوی همان جای مناسب همیشگی را برای آن در نظر گرفته و اگر راست دست باشید کلید پاور که اتفاقا وظیفه  قفل صفحه را نیز عهده دار است، همیشه در زیر انگشتان‌تان قرار دارد و نیازی نیست که ۲۴ ساعت شبانه روز با آن کشتی بیگیرید! در پایین‌ترین قسمت تبلت نیز درگاه میکرو سیم کارت جا خوش کرده تا خبری خوب برای شما باشد.

X1 Review (1)


X1 Review (2)


X1 Review (3)

اگر دقت کرده باشید تمامی سوراخ سمبه‌ها را در همین سمت راست شاهد بودیم در نتیجه سمت چپ تبلت چون بیایانی بی آب و علف است. پس اگر چپ دست هستید، قید این مدل را بزنید که از ایکس وان بخاری بلند نخواهد شد. طبق روال همیشگی نیز در بخش زیرین این تبلت پورت میکرو یو‌اس‌بی و در بخش بالایی جک 3.5 میلی‌متری هدفون رویت می‌شود.

X1 Review (4)


X1 Review (5)

کیفیت را لمس کن

ایکس وان در رده تبلت‌های 7 اینچی بازار قرار می‌گیرد و به واسطه وضوح تصویر بالایش (فول اچ‌دی) توانسته تا در هر اینچ خود بیش از 320 پیکسل را بگنجاند. طبق عادت همیشگی پس از اینکه برای نخستین بار ایکس وان را دیدم نگاهی نیز از زوایا به رخسار این تبلت هواوی انداختم و همه چیز خیلی خوب به نمایش در آمد و هیچ مشکلی در نگاه از زوایا نبود، البته باتوجه به فناوری IPS بکار رفته در این مدل کمتر از این هم انتظار نمی‌رفت. حساسیت صفحه لمسی در حد قابل قبولی است و در مدت زمانی که برای تست در اختیار ما بود، مشکل خاصی با آن نداشتیم. نمایشگر این مدل انعکاس نسبتا زیادی دارد اما میزان روشنایی آن بسیار خوب بوده و مشکلی هنگام کار در محیط‌های پر نور و یا زیر نور آفتاب نخواهید داشت. برای اینکه بدانید تعریف و تمجیدهای ما از نمایشگر این مدل به دور از واقعیت نیست، آن را در کنار رقیبش ایسوس فون پد 7 قرار دادیم تا علاوه بر تماشای کیفیت نمایشگر این مدل، مقایسه ای نیز با رقیبش داشته باشید! (بدون شک نمایشگر سمت راست متعلق به ایکس وان است)

X1 Review (14) X1 Review (16) X1 Review (17) Huawei X1 Review 3Huawei X1 Review 2

سخت افزاری قدرتمند

به طور معمول تبلت‌هایی در رنج ایکس وان از سخت افزار قابل قبولی برخوردار نیستند و کمپانی‌های سازنده ترجیح می‌دهند تا به بخش‌های دیگر توجه داشته باشند اما گویا هواوی برای فرزند جدیدش سنگ تمام گذاشته و پردازنده اختصاصی خودش با نام Hisilicon را به عنوان قلب تپنده آن در نظر گرفته است. در این مدل شاهد چیپست Kirin 910 خواهید بود که دارای چهار هسته Cortex-A9 بوده و فرکانس هر یک بر روی 1.6 گیگاهرتز تنظیم شده است. واحد گرافیکی Mali 450 به همراه 2 گیگابایت رم نیز برای آن در نظر گرفته شده تا شاهد یک مجموعه خوب سخت افزاری باشیم. برای اینکه عیار سخت افزار نسبتا عجیب و غریب ایکس وان را بسنجیم، آن را وارد آزمایش‌های سفت و سخت خودمان کردیم تا ببینیم چه چیزی در چنته دارد. در گام نخست به سراغ بنچمارک پی رفتیم تا در یک حرکت برق آسا این مدل را در محاسبه عدد پی بسنجد! هر چه تلاش کردیم رقمی بهتر از 310 برای آن بدست نیامد.

X1 Review (10)

در گام دوم به سراغ AnTuTu رفتیم تا به عملکرد کلی دستگاه امتیازی داده شود. پس از زمانی نسبتا قابل توجه امتیاز 22007 به این مدل اعطا شد.

X1 Review (11) X1 Review (26)

در مرحله بعدی از Quadrant Professional استفاده کردیم تا در 4 قسمت مجزا به این مدل امتیاز دهد که حاصل تلاش ایکس وان و جایگاهش در میان رقبا را در زیر مشاهده می‌کنید.

X1 Review (27) X1 Review (28) X1 Review (25)

برای آنکه عملکرد واحد گرافیکی را نیز به تنهایی سنجیده باشیم از Bonsai استفاده کردیم.

X1 Review (12)

بعد از این خود نمایی ایکس وان و به رخ کشیدن قدرت سخت افزاریش، تصمیم گرفتیم تا یک بازی نسبتا سنگین را بر روی آن به اجرا در آوریم! همه چیز همانطوری بود که از قبل انتظارش را داشتیم اما میزان دمای تبلت با هیجان بازی یک رابطه مستقیم ایجاد کرده بود و با بالا رفتن هیجان بازی، دمای تبلت نیز بالا می‌رفت تا جایی که پس از حدودا 40 دقیقه سرو کله زدن با ماشین‌های اسپورت نیدفور اسپید، ایکس وان به قدری داغ شد که ترجیح دادیم دیگر از آن استفاده نکنیم!

دوربینی فراتر از یک تبلت

به طور معمول در تبلت‌ها شاهد دوربین‌های نه چندان باکیفیتی هستیم و دلیل آن نیز کاملا واضح است زیرا کمتر کسی پیدا می‌شود که به جای استفاده از دوربین اسمارت فونش، 7 اینچ تبلت را در دست گرفته و مشغول عکاسی شود! اما هواوی ظاهرا ایکس وان را وارد بازار کرده تا همه معادلات را برهم زند. این مدل به یک دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز شده که بر خلاف اکثر تبلت‌های امروزی به واسطه تک فلاش LED که در کنار لنزش قرار گرفته توانایی عکس برداری در نور کم و یا تاریکی مطلق را خواهد داشت. رابط کاربری دوربین نیز خیلی خوب طراحی شده و همه چیز در دسترس شماست و قابلیت‌های خوبی همچون تصویر برداری پانوراما و یا عکس برداری به صورت HDR نیز در دل خود گنجانده است. برای آنکه با کیفیت عکس‌های این مدل بیشتر آشنا شوید آن‌ را در دست گرفته و به شکار لحظه‌ها پرداختیم که حاصل تلاشمان را در زیر مشاهده می‌کنید.

X1 Review (20)


X1 Review (21)


X1 Review (22)
با فلاش

X1 Review (23)


X1 Review (24)

ایکس وان قادر است تا به صورت فول اچ‌دی نیز فیلم برداری کند اما کیفیت فیلم‌های گرفته شده توسط این مدل آن قدری نیست که از دیدنش به وجد بیایید. حجم کلیپ یک دقیقه‌ای در حدود 132 مگابایت شد و میزان نویز در تصاویر کاملا مشهود بود اما از حق نگذریم صدای محیط را به خوبی ذخیره می‌کرد. همچنین این مدل به یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو مجهز شده و با توجه به کیفیت خیلی خوب آن علاقه مندان به عکس‌های سلفی را تا حد زیادی راضی نگه می‌دارد! اگر از آن دسته از کسانی هستید که مدام در حال برقراری تماس تصویری با آن سوی مرزها هستند، ایکس وان می‌تواند با دوربینی که در جلوی خود قرار داده یار و یاور شما باشد.

پلیری ساده ولی قدرتمند

یکی از مهمترین وجه تمایزهای تبلت با گوشی‌ها سایز نمایشگر آن‌هاست و مسلما تماشای محتوای چند رسانه‌ای در سایز بزرگ‌تر لذت بیشتری نیز در بر خواهد داشت. ایکس وان در دل خود پلیری بسیار قدرتمند را گنجانده که توانایی پخش اکثر کدک‌های صوتی و تصویری را داراست. گرچه با توجه به اندرویدی بودن این مدل پلیرهای متنوع زیادی بر روی آن قابل نصب است اما با در اختیار داشتن چنین پلیری تقریبا از نصب آن‌ها بی‌نیازید. تک اسپیکر این مدل در جای نسبتا خوبی قرار گرفته و جلوی دست و بالتان را نخواهد گرفت و علاوه بر این صدای خیلی خوب و قابل قبولی را نیز ارایه می‌دهد اما اگر قصد دارید تا از طریق هدفون به موزیک گوش دهید، ایکس وان کمی نا امیدتان خواهد کرد زیرا بلندی صدای آن در هدفون خیلی معمولی بوده و آن گونه که ما انتظار داشتیم نبود.

X1 Review (13)

رابط کاربری خاص

رابط کاربری هواوی یکی از متفاوت‌ترین رابط های کاربری شخصی سازی شده برای اندروید است جایی که شما گزینه‌ای نیز برای رفتن به منو نمی‌یابید و همه چیز در همان چند صفحه اصلی خلاصه می‌شود. هواوی نیز همچون بسیاری از کمپانی‌ها هیچ وجه تمایزی میان رابطی که برای گوشی‌هایش در نظر گرفته با تبلت جدیدش نیست و در نتیجه می توان گفت ایکس وان یک گوشی با سایز بزرگ‌تر است. قابلیت‌های خوبی نیز همچون دابل تب بر روی آن قرار داده شده تا بدون استفاده از کلید پاور بتوانید با زدن دو بار پشت سر هم بر روی صفحه، قفل آن را باز کنید البته همچون محصولات ال‌جی با همین حرکت قادر به قفل نمودن صفحه نیستید. در منوی تنظیمات نیز گزینه‌ای در اختیار شما قرار گرفته و با زدن آن یک منوی نیم دایره‌ای کوچک همیشه در گوشه‌ای از صفحه قرار خواهد گرفت که خیلی خوب و کاربردی بوده و می‌توان از آن به عنوان یک دسترسی سریع به برخی قسمت‌های تبلت استفاده کرد.

Huawei X1 Review (3)

با من صحبت کن

شاید مهم‌ترین قابلیت این مدل توانایی گنجاندن سیم کارت در آن و برقراری تماس و یا ارسال اس‌ام‌اس باشد که می‌تواند تا حد بسیار زیادی ایکس وان را از رقبا متمایز کند. حافظه داخلی این مدل 16 گیگاباتی بوده و کمی بیش از 11 گیگابایت آن در دسرس شماست که البته می‌توانید از طریق کارت حافظه تا 32 گیگابایت دیگر به آن بیفزایید. بلوتوث نسخه چهارم، NFC و قابلیت اتصال به GPS نیز از دیگر مشخصات این مدل است و خبری از شارژر بی سیم، سنسور اثر انگشت و یا ضد آب و گرد غبار بودن در این مدل نیست!

Huawei X1 Review (2)

باتری با دوام بالا

باتوجه به سایز این مدل، قرار گیری یک باتری 5000 میلی آمپری چندان دور از انتظار هم نبود! در تست‌هایی که ما از ایکس وان گرفتیم در صورتی که سیم کارت را درون آن قرار دهید و به طور معمولی به ارسال اس‌ام‌اس بپردازید و تمام روز از طریق وای فای به اینترنت متصل باشید، در صورتی که میزان نور نمایشگر را در حد متوسط قرار دهید، ایکس وان نزدیک به 2 روز همراه شما خواهد بود! برای شارژ کردن چنین مدلی نیز در حدود 3 ساعت و نیم به زمان نیاز دارید. البته دسترسی به چنین باتری خوب و قدرتمندی توسط کاربر امکان پذیر نیست.

Huawei X1 Review (1)

کلام آخر

در انتها باید گفت که تبلت ایکس وان هواوی تلفیقی از همه خوب‌های بازار است. جایی که شما با یک باتری خوب، طراحی زیبا، دوربینی فراتر از انتظار و نمایشگری بسیار باکیفیت طرف هستید و اگر با قیمت بیشتر از یک میلیون تومانی آن در بازار رو به رو شوید، احتمال دارد تا آن را جز گزینه‌های خریدتان به حساب بیاورید.

Huawei X1 Review

Big Smile لبخند

  • سیم کارت خور
  • نمایشگر باکیفیت
  • سخت افزار خوب
  • دوربینی فراتر از انتظار ها
  • طراحی مناسب و بسیار نازک
  • Shame اشک
  • امکانات نرم افزاری می‌توانست بیش از این باشد.
  • داغ شدن بیش از حد تبلت هنگام کارهای سنگین
  • بلندی صدای نه چندان جالب در هدفون

22 در مورد “بررسی تبلت هواوی مدیا پد ایکس وان (Media Pad X1): زیبای خفته در خاک!”

  1. یه ساله که تبلت مدیا پد ایکس وان رو دارم،واقعا تبلت خوبیه(دروغ گفتم)بعضی وقتا هنگ میکنه اما میدونم مشکل خودمم که این بلا سرش میاد ولی در هر صورت میتونم بگم تبلت خوبیه و ازش راضیم،کیفیت عکسش خیلی خوبه و میتونم بگم عالیه.من اندروید 4.4 رو دارم، یه سوال دارم،اندروید جدید نیومده؟
    جواب بدید

      1. محمد اقااااا

        بچها من میخوام این تبلت بخرم به نظرتون اگه بخرم ضرر نمیکنم تبلتش خوفست…………………….

  2. من مشکی نگرفتم چون سفید همیشه بهتره و هیچ وقت چرکی نمیشه
    در این باره که لگ داره درسته ولی لگ آن اصلا زیاد نیست مثلا اگرزیاد استفاده کنید این اتفاق میفته

  3. واقا عالیه منم قراره این هفته یکی بخرم به نظر شما سفید بهتره یا مشکی لطفا جواب بدید ممنون

  4. واقعا تبلت خوبیه نسبت به قیمتش عالیه.اگه با این مشخصات بخوای تبلت با برند های دیگه بگیری بیشتر میشد.ولی هواوی ارزش خرید این تبلتو بالا برده من خودم باهاش کار کردم واقعا عالیه هیچ لگ و گیری ندیدم ,صفحه نمایشش که فوق العادس,دوربینش مال شرکت سونی ,چیپستش بازی های سنگین مثل اسفالت و دد اسپیسو به راحتی میکشه.در کل میتونم بگم از خریدش پشیمون نمیشین,کوووووولاک میکنه.باتشکر از سایت خوبتون

  5. سلام بر مدیر محترم.بین این تبلت و تبلت جیپد ۸.۳ کدام یک را پیشنهاد میکنید؟کدام یک کیفیت صفحه بالاتری دارد؟

    1. دوست عزیز بنده خودم مدیا پد ایکس وان دارم و حدود سه ماهه که ازش استفاده میکنم و هیچ نوع لقی و هنگی نداشته دقت کنید هیچ نوع
      فقط توصیه دارم در هنگام خرید کیفشو حتما حتما مشکی بردارید چون کیف سفید که من برداشتم زود چرک میشه

  6. سلام ببخشید خیلی ها میگن این تبلت گیر کوچولو داره لک داره
    که میگن با یه ریست و آپدیت آندرویدبه 4.4.2 درست میشه
    آپدیت آندروید 4.4.2 برای این تبل هست

  7. ببخشید با سیم کارت رایتل میشه به اینترنت وصل شد با ایرانسل نمیشه؟
    این نسخه اش کامل تره 7D-501L
    4Gهم داره
    NFCهم داره این نسخه اش فکر کنم رادیو هم داره در کل از D_501uکامل تره با رنگ مشکی

  8. فقط یه مشکل داره با سیم کارت ایراسل فکر کنم نمیشه رفت اینترنت نمیره انگار
    منم میخوام بخرم

  9. تبلت بدی نیست البته واقعا زیباست اما با پول کمتر میشه LG g pad 8.3 خرید که سخت افزار خیلی بهتری داره

  10. هوآوی کار هاش خیلی خوبه
    ولی برای اینکه به بقیه برسه مثل شرکت اپل یا سامسونگ باید بیشتر روی گوشی و تبلت خودش کار کنه من خودم هوآوی دارم و خیلی هم ازش راضیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH