رکوردشکنی آمار شرکت‌کنندگان قرعه‌کشی ایران!

چندی پیش بود که شرکت ایران خودرو اعلام کرده بود که قرار است در طرح جدید خود قرعه‌کشی برگزار کند.

اما حالا آمار نشان می‌دهد که نه تنها افراد زیادی در آن شرکت کرده‌اند بلکه رکورد تقاضا نیز برای شرکت در این لاتاری خودروی محصولات ایران خودرو به شدت شکسته شده است. براساس چیزی که خود شرکت ایران خودرو نیز اعلام کرده است، بیش از شش‌ میلیون و 519 هزار و 524 نفر در این طرح شرکت کرده‌اند که رقم بسیار بالایی به حساب می‌آید!

نکته حائز اهمیت این است که این شرکت تنها 39 هزار دستگاه از محصولات خود را در این طرح پیش‌فروش کرده بود؛ در نتیجه چنین تقاضایی با این میزان عرضه اصلا قابل قیاس نبوده و به آسانی می‌توان مشاهده کرد که رانت همچنان در این صنعت وجود دارد. بنابراین شانس هر شرکت کننده برای برنده شدن در این لاتاری، حدودا یک به 167 است. یعنی از هر 167 نفر یک نفر می‌تواند در لاتاری اخیر ایران‌ خودرو برنده شود.

این وزارت خانه می‌خواهد که خودروها در بورس کالا عرضه شوند. با از بین رفتن قیمت‌گذاری دستوری، قیمت آنها به سمت آزادسازی پیش می‌رود.

شانس افرادی که سهمیه خاص مادرانه و همچنین خودرو‌های فرسوده دارند نیز نسبت به دیگر متقاضیان بسیار بالاتر است. ایران‌ خودرو در این طرح اعلام کرده که 25 هزار دستگاه از محصولات خود را با قیمت قطعی و تحویل حداکثر سه‌ ماهه ارائه می‌دهد.

از این تعداد 39 هزار دستگاه خودرو قرار است بیش از 19 هزار از آنها در فروش مادرانه عرضه شود. یعنی مادرانی که دو فرزند به بالا دارند و تاریخ تولد فرزند دوم آن‌ها آبان 1400 به بعد است می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. سهمیه خودرو‌های فرسوده هم به سه‌ هزار و 900 دستگاه می‌رسد. افراد عادی می‌توانند تنها از بین 16 هزار دستگاه قرعه‌کشی داشته باشند. در نتیجه از هر 375 شرکت‌ کننده عادی، تنها یک نفر برنده خواهد بود.

تعداد تقاضای ثبت‌ شده در طرح مادرانه آبان‌ ماه ایران‌ خودرو بیش از 312 هزار نفر بوده است؛ بنابراین از بین هر 20 مادر متقاضی، یک نفر برنده طرح خواهد بود. در بخش خودرو‌های فرسوده نیز تقاضا کمتر از 155 هزار نفر بوده است. در این بخش نیز هر شهروند متقاضی می‌تواند شانسی برابر با 40 داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH