اگر انرژی برایتان اهمیت دارد، با این روشها مصرف آن را در خانه کاهش دهید!

power-consumption

کاهش مصرف از خانه شروع می‌شود، همانطور که آموزش و تربیت از آنجا شروع می‌شود. تا حالا جدا از مسائل مالی، شده است که به قبض برق خود نگاه عمیقی بی‌اندازید و آنرا با قبوض یک ساله خود مقایسه کنید؟

اگر کمی در اخبار سرک بکشید، متوجه می‌شوید که وضعیت منابع در جهان بسیار بد بوده و هر آن ممکن است یک کشور از لیست کشورهای حاوی منابع طبیعی و فسیلی خارج شود. اگر این اتفاق تا 10 سال آینده هم نیفتد، مطمئن باشید که 20 سال آینده خواهد افتاد. اگر به این موضوع به دید یک مشکل نگاه کنیم، راه‌حل‌هایی قطعا برای آن خواهیم یافت. راه حل‌هایی ساده که با انجامشان می‌توانیم خود و آیندگان را نجات دهیم.

در میان مردم دنیا شاید باور نکنید که ما ایرانیها از پر مصرف‌ترین ملت‌ها هستیم. در مقایسه با کشور کره جنوبی که حتی در زمستانها و اوج سرما و در محیطهای عمومی مثل دانشگاه و مدرسه از وسایل گرمایشی به طور خیلی محدود استفاده می‌کنند، ما ایرانیها را می‌توان خون آشامهای انرژی دانست. اما همه چیز راه حل دارد.

در زیر یک سری روش‌های ساده مطرح شده که با انجامشان تاثیر شگرفی در مبلغ فیش برق و به طور کل مصرف انرژی در روی کره زمین ایجاد خواهد شد.

خاموش کنید، وقتی لازم ندارید

ساده‌تر از این هم می‌شود؟ لامپها، تهویه کننده هوا، فن، هواکش و غیره نباید زمانی که در اتاق نیستید روشن باشند. تلویزیون را هم که می‌دانید، هر چه صفحه‌اش بزرگتر باشد، مصرف برقش بیشتر است.

اما آیا می‌دانید با کشیدن وسایل برقی از برق می‌توانید مصرف را باز هم پایینتر بی‌آورید؟ وسایل برقی زمانی که به ظاهر خاموش هم هستند برق مصرف می‌کنند. مثلا همین مانیتورتان که شبها چراغ چشمک زنش روشن است، در حال مصرف برق است. پس بهتر است تا آنجایی که می‌شود، حداقل هنگام شب، وسایل را از برق بکشیم.

کاراتر کردن وسایل

تهویه کننده‌ها: دمای مناسب برای اتاق 24-26 درجه است. دمایی که نیازی نیست روی خود ملحفه بکشید یا در معرض آن لباس اضافه‌ای بپوشید. در رابطه با کولرهای آبی، می‌دانید که باید آنها را در سایه قرار دهید، اگر هم امکان چنین چیزی وجود ندارد می‌توانید با هزینه بسیار کم روی آن یک طاق درست کنید. این مساله برای کولرهای گازی هم صدق می‌کند، آنها را باید در جایی نصب کنید که از نور مستقیم آفتاب دور باشند. در ضمن هیچوقت از سرویس کردن کولر خود غافل نشوید. درها و پنجره‌ها را هم هنگام استفاده از کولر ببندید.

guideappropriatesize260214

یخچال‌ها: از مکان قرار گرفتن یخچال خود اطمینان حاصل کنید تا نزدیک گاز یا فر نباشد و آفتاب بر آن نتابد. بالا، پشت و کناره‌های یخچال باید فضای کافی برای جریان هوا وجود داشته باشد. دمای آن باید نسبت به محتوایی که درونش قرار دارد تنظیم شود و هیچوقت یخچال خود را تا خر خره پر نکنید. دمای مناسب برای یخچال 15 درجه سانتیگراد و برای فریزر -18 درجه سانتیگراد است.

لولاهای یخچال خود را هر چند وقت یکبار چک کنید. برای تست درها، تلاش کنید یک کاغذ را هنگام بسته بودن درها رد کنید، اگر این اتفاق افتاد، یعنی درهای شما دچار مشکل بوده و هوا به داخل و خارج در گردش است.

اتو: اتوهای بخار مصرف برق بیشتری نسبت به اتوهای معمولی دارند. اتو کردن تعداد زیادی لباس در یک جلسه مصرف برق کمتری نسبت به اتو کردن لباسها در جلسات متعدد دارد، پس زمانی که اتو را روشن کردید، تا آنجا که می‌شود اتو کنید !

ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی خود را تنها زمانی که کاملا پر شده است روشن کنید، درباره این وسیله الکتریکی مصرف آب هم مطرح می‌شود. از آب داغ برای شستن البسه حدالامکان استفاده نکنید.

lightbulb260214

لامپ: لامپهای خود را به انواع کم مصرف تغییر دهید و اگر دست و بالتان بازتر است، نوع ال ای دی تهیه کنید. انواع LED بیشتر عمر می‌کنند، مصرف خیلی پایینتری دارند، محیط زیست دوست هستند، با دوامند، پس از روشن شدن سریعا نورانی می‌شوند و می‌توانید آنها را هر چقدر که دلتان می‌خواهد بدون کم شدن از عمر یا نورشان روشن و خاموش کنید.

هنگام خرید و سایل برقی حتما به برچسب انرژی توجه کنید

هنگام خرید وسایل برقی مثل یخچال، کولر، فن و تلویزیون به برچسب انرژی توجه کنید. هر چه برچسب دستگاه شما سبزتر باشد، یعنی کم مصرف‌تر است. در هنگام خرید حتما متوجه خواهید شد که دستگاه‌های کم مصرف‌تر کمی گرانتر هم هستند، اما نگران نباشید و مطئن باشید که پرداخت این مقدار پول بیشتر، از آن سمت برایتان جبران خواهد شد.

قبض برق خود را خوب مطالعه کنید

مصرف برق بر اساس کیلووات بر ساعت kWh  سنجیده می‌شود. مقدار کیلو وات مصرف شده هم بستگی به تعداد و اندازه وسایل برقی است که استفاده می‌کنید. هر چه تعداد بیشتر باشد و اندازه وسایل بزرگتر باشد، میزان برق مصرفی شما هم بیشتر خواهد بود.

بخش ساعت در kWh  هم به زمانی که وسیله برقی شما مصرف می‌شود باز می‌گردد. هر چه زمان بیشتری روشن باشند، یعنی برق بیشتری نیز مصرف می‌کنند.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH