پردازنده‌های سری Meteor Lake اینتل در سال 2023 عرضه نخواهند شد

به‌نظر می‌رسد که روند پیشرفت اینتل طی سالیان گذشته شتاب بیش‌تری به خود گرفته و این شرکت شروع به باز پس‌گیری سهم از دست رفته خود در بازار پردازنده از رقیب دیرینه یعنی AMD نموده است. با این‌حال ظاهرا اینتل بار دیگر با مشکلاتی مواجه شده که در نتیجه آن بایستی تولید پردازنده‌های نسل بعدی خود را به تعویق بیندازد.

بر اساس داده‌های جدید، شرکت اینتل در سال آینده پردازنده‌های به‌روزرسانی شده سری Raptor Lake Refresh را روانه بازار خواهد کرد. این پردازنده‌ها به لطف افزایش جزئی فرکانس پردازشی از مدل‌های معمولی سری Raptor Lake متمایز خواهند شد. پردازنده‌های جدید در 3 ماهه سوم سال آینده میلادی و یک سال پس از عرضه خانواده Raptor Lake روانه بازار خواهند شد.

با توجه به اینکه اینتل پیش‌تر در صدد معرفی پردازنده‌های کاملا جدید سری Meteor Lake در اواخر سال 2023 بود؛ لذا عرضه دیرهنگام خانواده Raptor Lake Refresh تا حدی عجیب به‌نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که سری Meteor Lake در سال 2023 عرضه نخواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این پردازنده‌ها در سال 2024 و تقریبا همزمان با مدل‌های نسل بعدی Arrow Lake عرضه می‌شوند.

بعلاوه بر اساس گزارشات، خانواده‌های Meteor Lake و Arrow Lake نه‌تنها شامل 2 نسل متفاوت از پردازنده‌ها هستند؛ بلکه به نوعی مکمل یکدیگر به‌شمار می‌روند. سری Meteor Lake بر روی مدل‌های بودجه‌ای و میان بودجه‌ای تمرکز خواهد کرد؛ در حالی‌که سری Arrow Lake شامل مدل‌های قدرتمندتر Core i9 و Core i7 خواهد بود.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که بر اساس اطلاعات اخیرا لو رفته، پردازنده‌های سری Meteor Lake تنها مجهز به 6 هسته پردازشی بزرگ خواهند بود. اطلاعات جدید امکان درک دلایل پشت پرده برای اتخاذ چنین تصمیم عجیبی از جانب اینتل را فراهم می‌کند. این شرکت احتمالا در ابتدا برنامه متفاوتی را در ذهن داشته است؛ اما بنا بر دلایلی موفق به تحقق آن نشده است. حداقل بر اساس داده‌های جدید به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌های سری Meteor Lake و Arrow Lake به لحاظ فرآیندهای فنی با یکدیگر بسیار متفاوت خواهند بود.

سری Meteor Lake از 3 فرآیند به‌صورت همزمان استفاده می‌کند. اینتل به منظور طراحی کاشی‌های CPU از فرآیند 7 نانومتری Intel 4، برای تولید iGPU از فرآیند N5 کمپانی TSMC و برای تولید تراشه از فرآیند TSMC N6 استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر سری Arrow Lake احتمالا به‌طور کامل بر فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC موسوم به N3 تکیه خواهد داشت. بعلاوه تمامی این اظهارات صرفا برای پردازنده‌های دسکتاپی صادق بوده و مدل‌های موبایلی اینتل بر پایه فناوری فرآیندی 20A تولید خواهند شد. این موضوع بدان معناست که اینتل ظرف مدت یک سال و برای 2 نسل مجاور از پردازنده‌های خود از 5 فرآیند فنی مختلف استفاده خواهد کرد.

به هرحال در صورت صحت اطلاعات اخیرا لو رفته به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌های سری Arrow Lake برای نخستین بار به‌طور کامل در تاسیسات خارجی تولید خواهند شد. این اطلاعات توسط یک دست‌اندرکار حوزه صنعت با شناسه ECSM_Official به اشتراک گذاشته شده است. وی اخیرا زمان معرفی و آغاز فروش کارت‌های گرافیکی سری Radeon RX 7900 را به‌طور دقیق اعلام کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH