ژاپن به‌دنبال تولید برق از طریق استفاده از برف است

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، شهر آئوموری ژاپن در ماه دسامبر امسال شاهد اجرای یک پروژه آزمایشی نامتعارف خواهد بود. در این پروژه به منظور تولید برق از برف استفاده شده و فرآیند مذکور تا فصل بهار تداوم خواهد داشت. انتظار می‌رود که این ایده در مقایسه با استفاده از باتری خورشیدی دارای سودآوری بالاتری بوده و از سازگاری مطلوب‌تری با محیط زیست برخوردار خواهد بود.

به منظور اجرای آزمایش از استخری در یک مدرسه تعطیل شده استفاده می‌شود. برف جمع‌آوری شده در خیابان‌ها درون این استخر تخلیه خواهد شد. همچنین لوله‌های رسانای گرما همراه با مایع درون این استخر نصب خواهند شد. این لوله‌ها از یک طرف با برف پوشانده شده و از سمت دیگر توسط نور خورشید گرم می‌شوند. به همین دلیل یک حرکت همرفتی سیال روی داده و با حرکت یک توربین کوچک، انرژی برق تولید خواهد شد. هرچه اختلاف دما بیش‌تر باشد؛ امکان دستیابی به انرژی بیش‌تر فراهم می‌شود.

دانشمندان در آینده قصد دارند تا قسمت دوم لوله‌ها را با مایعات حاصل از منابع داغ زیرزمینی گرم کرده و از این طریق کارآیی سیستم را ارتقاء دهند. تاکنون توانایی تولیدی چنین سیستمی حتی به‌صورت اعداد و ارقام تقریبی نیز اعلام نشده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ چنین سیستمی عملا هیچ زباله‌ای تولید نمی‌کنند؛ در حالی‌که پنل‌های خورشیدی و مزارع بادی نیازمند دفع ضایعات با هزینه‌‌های بالا هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH