سایپا P90

سورپرایز سایپا برای دهه فجر؛ با سایپا P90 یا L90 ایرانی بیشتر آشنا شوید

گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد در سال جدید خودروی P90 یا همان ال 90 ایرانی را با موتور جدید در دهه فجر عرضه کند.

همانطور که می‌دانید صنعت خودروسازی کشور با تحریم‌های زیادی روبه‌رو شده است؛ خودروسازان نیز سعی کرده‌اند که بتوانند در تولید قطعات خودرو و سایر محصولات به کشورهای دیگر نیازی نداشته باشند.

مجتبی احمدی، مدیر پروژه توسعه موتور P90، اعلام کرده است که اکنون پروژه ساخت تندر 90 ایرانی آغاز شده است. گروه خودروسازی سایپا قرار است تولیدکننده این خودرو باشد. این شرکت قصد دارد در این خودرو از موتور ME16 و گیربکس 5F18PE استفاده کند.

مجتبی احمدی اینچنین اضافه کرد که بخاطر جدید بودن طرح، شرکت خودروسازی سایپا قصد دارد با شرکت مطرح داخلی مگاموتور که در حوزه ساخت قالب، تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم فعال است نیز همکاری کند.

این پروژه از اوایل سال 99 آغاز شده و هنوز هم به پایان نرسیده است. او پیشتر عنوان کرده بود که امیدوار است با همکاری این شرکت بتوانیم تا پایان سال 1402 شاهد تولید انبوه این محصول باشیم؛ البته نسخه اولیه آن تا پایان سال 1401 معرفی می‌شود. اما حالا مشخص شده که ال 90 ایرانی در دهه فجر معرفی خواهد شد.

منوچهر منطقی که معاون وزیر صمت است، هنگامی که در مراسم رونمایی از پیکاپ دو کابین جدید شرکت سایپا حضور داشت درباره تندر 90 ایرانی نیز صحبتی کرده بود و گفته بود که بیش از 70 درصد خط تولید آن در کشور وجود دارد و در صورت تامین شدن 30 درصد بعدی، تولید این خودرو آغاز خواهد شد.

سایپا P90

در آذر 1400، آقای رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، تاکید کرده بود که سایپا P90، هیچ شباهتی به رنو تندر ندارد؛ چون هم نمای ظاهری عوض شده و هم اینکه موتور، گیربکس و حتی اکسل آن تغییر کرده‌اند.

موتور به کار رفته در تندر 90 ایرانی چیست؟

قرار است در خودروی تندر 90 جدید سایپا، از موتور TU5P استفاده شود. این پیشرانه جدید 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده و نام اصلی آن موتور ME16 است. سایپا گفته احتمالا در آینده از این موتور برای خانواده محصولات پلتفرم SP سایپا استفاده شود.

اولین تصاویر از سایپا P90 منتشر شد

در 21 آبان 1399 بود که اولین عکس‌های تندر 90 ایرانی منتشر شد. سایپا P90 با پلتفرم B0 رنو-نیسان ساخته شده است. طبق گفته خود شرکت، دلیل استفاده از این پلتفرم، بخاطر خداحافظی ناگهانی رنو در بازارهای ایران است که به نوعی می‌توان آن را غرامتی دانست که فرانسوی‌ها به سایپایی‌ها پرداخته‌اند.

پژو-سیتروئن نیز همین شرایط را داشت و سعی کرد پلتفرم PF1 متعلق به پژو 301 را در اختیار ایرانی‌ها بگذارد. ایران خودرو نیز از آن در ساخت محصول جدید K132 (تارا دنده‌ای) استفاده کرد.

در تصاویری که از خودرو منتشر شده مشخص می‌شود که سایپا هنوز همان ظاهر قدیمی ال نود را حفظ کرده است.

جلوپنجره به کار رفته در این خودرو بسیار بزرگ بوده که برای چنین خودرویی در این سگمنت اصلا توصیه نمی‌شود. شاید این امر دلایل بازاریابی داشته است. احتمالا سایپا بخواهد نسخه تولید نهایی‌اش را با جلوپنجره‌ای متفاوت‌تر عرضه کند.

اکنون نوارهای LED باریکی در چراغ‌های جلو و عقب تعبیه شده‌اند. این نوارها به صورت U شکل هستند. این احتمال وجود دارد که شرکت خودروسازی سایپا بخواهد از طراحی چراغ‌های محصولات جدید رنو الهام بگیرد.

تندر90 به سایپا بازمی‌گردد!

در آبان 1399 بود که شرکت خودروسازی سایپا به سختی تلاش می‌کرد تا راه حلی برای برگرداندن رنو تندر به خط تولید شرکت پیدا کند. آقای سلیمانی که مدیرعامل سایپا است، در طی همین جریان در تیرماه 99 از نهایی نشدن پروژه طراحی پلتفرم ملی گلایه کرد و اعلام کرد که این پلتفرم ملی، ارزش فنی خیلی بالایی دارد. این پلتفرم بر پایه پلتفرم N90 ساخته شده است در نتیجه امکان داخلی‌سازی آن همچنان وجود دارد.

اکنون چندین ماه از آن تاریخ می‌گذرد. مدیرعامل سایپا در نشستی دیگر در تاریخ 12 آبان ماه سعی کرده بود اطلاعات جدیدی درباره تندر 90 تولید داخلی بدهد.

سایپا P90

مدیرعامل سایپا، آقای سلیمانی، از وابستگی شدید به دیگر کشورها برای تولید قطعات خودروها گفته و اعلام کرده بود که تا قبل از تحریم صنعت خودرو در سال 97، باید برای تولید خودرویی مانند تندر 90، 45 درصد از قطعات خودرو را به طور مستقیم از رنو خریداری و وارد می‌کردیم.

ولی کمی بعد یعنی پس از رفع شدن تحریم‌ها، سایپا برنامه بلندمدتی ارائه داد. این برنامه شامل ایجاد تغییراتی در موتور، گیربکس و بخشی از قطعات فنی دیگر خودرو بود. با این کار، این شرکت توانست آن را دوباره به خط تولید انبوه برساند.

نکته مهم دیگری که در خودروهای تندر 90 ایرانی وجود دارد، تطابق آن با استانداردهای جدید است. تندر 90 تولیدی شرکت رنو با استانداردهای 65گانه مطابقت داشت، اما خودروی جدیدی که اکنون سایپا تولید کرده است قادر است از استانداردهای 85گانه جدید نیز گذر کند.

گفته شده است که میزان داخلی‌سازی خودروی تندر جدید احتمالا به بالای 85 درصد خواهد رسید. با این وجود، آیا امکان دارد کیفیت ساخت این محصول جدید به آن اندازه خوب نباشد؟؟

خب باید گفت که در این باره شک و تردیدهایی وجود دارد؛ البته امیدواریم شاهد خودروی باکیفیت و منحصر به‌فردی از گروه خودروسازی سایپا باشیم. تندر جدید در سال 1402 عرضه خواهد شد.

1 در مورد “سورپرایز سایپا برای دهه فجر؛ با سایپا P90 یا L90 ایرانی بیشتر آشنا شوید”

  1. اگر بجای اتاق ال ۹۰ از اتاق مگان استفاده کرده بودند خیلی بهتر بود
    از نظر بهای تمام شده هم خیلی فرق نمیکرد

    1
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH