مقایسه قیمت نتفلیکس با فیلیمو و نماوا

مقایسه هزینه یک ماه اشتراک فیلیمو و نماوا با نتفلیکس: کدام‌یک گران‌تر است؟!

قیمت بالای اشتراک فیلیمو و نماوا یکی از مسائلی است که خیلی‌ها هنگام استفاده از این پلتفرم‌های آنلاین، از آن گلایه دارند. برخی هم معتقدند که با توجه به تورم و گران شدن قیمت همه چیز (!) هزینه تمدید اشتراک بالا نیست و حتی خیلی هم ارزان و خوب است!

پیش‌تر در مورد مشکلات این سرویس‌ها و راه‌های نادرست آن‌ها در رابطه با درآمدزایی گفته‌ایم. مثلا در مقاله « وقتی نماوا و فیلیمو فقط به فکر درآمد بیشتر هستند!» اشاره کردیم که طولانی‌تر کردن سریال یکی از راه‌های افزایش درآمد برای این پلتفرم‌هاست. در واقع خیلی لازم نیست که برای این‌کار دلیل، سند و مدرک رو کرد؛ هرکسی که چند ماه از فیلیمو و نماوا استفاده کند، متوجه مشکلات آن خواهد شد و خودش به این نتیجه می‌رسد که دلیلی برای تمدید اشتراک وجود ندارد.

امروز ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا از زاویه‌ای دیگر به هزینه اشتراک ماهیانه فیلیمو و نماوا نگاه کنیم و آن را با بهترین سرویس خارجی غیر قابل دسترس در ایران یعنی نتفلیکس، مقایسه کنیم تا ببینیم که با وجود همه نواقص، هزینه اشتراک ماهیانه کدام‌یک ارزان‌تر است؟ در واقع روی صحبت ما با آن دسته از افرادی است که قیمت‌ سرویس‌های داخلی را با توجه به وضعیت بازار کشور، ارزان و بسیار منطقی می‌دانند!

پیش از شروع، باید بگوییم که مقایسه فیلیمو و نماوا با نتفلیکس از هر لحاظ، شبیه به یک شوخی بی‌مزه‌ است! از لحاظ آرشیو، کیفیت محتوا، مسائل مربوط به سانسور و خلاصه هر چیزی که فکرش را بکنید، این دو سرویس داخلی اصلا قابل مقایسه با نتفلیکس نیستند اما خب وقتی دسترسی به نتفلیکس مسدود است و راه برای فیلیمو و نماوا باز شده و همه از این دو به عنوان یک جایگزین شایسته (!) یاد می‌کنند، چاره‌ای نداریم جز آنکه ‌داخلی‌ها را در مقابل نتفلیکس قرار دهیم. خب طبیعی است که نباید انتظار داشت فیلیمو و نماوا جای نتفلیکس را بگیرند؛ یعنی با تمام نواقص، این دو را پذیرفته‌ایم و توقع نداریم که بی‌نقص باشند، اما این انتظار را داریم که حداقل از لحاظ هزینه‌، از ما پول کمتری بگیرند! وقتی امکانات، آرشیو و خلاصه همه چیز شما از بزرگان بازار کمتر است، پس حداقل انتظارمان این است که هزینه کمتری هم از ما بگیرید.

هزینه اشتراک ماهیانه فیلیمو، نماوا و نتفلیکس چقدر است؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مقایسه هزینه، تبدیل آن‌ها به یک واحد مشخص است. اگر سری به نتفلیکس بزنید، برای تمدید اشتراک با صفحه زیر روبه‌رو خواهید شد.

اشتراک نتفلیکس

استفاده یک‌ماهه از نتفلیکس با کیفیت HD و همراه با تبلیغات، 6.99 دلار برای شما آب خواهد خورد. در صورتی که قصد داشته باشید محتوا را با کیفیت Full HD یا 4K ببینید، مسلما باید بیشتر هزینه کنید و به ترتیب 15.49 و 19.99 دلار برای یک ماه اشتراک نتفلیکس بپردازید. البته با این کیفیت‌ها دیگر خبری از تبلیغات نخواهد بود.

در صفحه مربوط به اشتراک فیلیمو، خبری از آپشن‌های ویژه و تفکیک کیفیت‌ها نیست. شما با 3 انتخاب، 175 هزار تومان برای یک ماه، 525 هزار تومان برای سه ماه و در نهایت پرداخت 735 هزار تومان برای 6 ماه اشتراک مواجه خواهید شد. در حال حاضر برخی تخفیف‌ها نیز داده شده اما در نهایت قیمت سرویس به گفته فیلیمو چیز دیگری است.

در نماوا وضعیت از فیلیمو کمی بهتر است. این سرویس نیز تفکیک خاصی از لحاظ کیفیت و قابلیت‌ها نداشته و صرفا آن‌ها را بر اساس زمان دسته‌بندی کرده است. در نماوا برای اشتراک یک ماهه باید 119 هزار تومان بپردازید و اشتراک سه ماهه و شش ماهه نیز به ترتیب 349 و 499 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در حال حاضر برخی تخفیف‌ها نیز اعمال شده اما در نهایت قیمت اصلی سرویس چیز دیگری است.

اگر بخواهیم این دو را با نتفلیکس مقایسه کنیم، باید قیمت اشتراک ماهیانه آن‌ها را در نظر بگیریم. البته به این نکته هم دقت کنید که همان‌طور که فیلیمو و نماوا هم نوشته‌اند، به این قیمت‌ها ۹ درصد مالیات هم تعلق می‌گیرد و در واقع در زمان پرداخت، باید ۹ درصد بیشتر پول بدهید! از طرفی در سرویس‌های داخلی خبری از کیفیت 4K نیست، اکثر افراد با توجه به وضعیت اینترنت در کشور معمولا محتوا را با کیفیت HD و شاید هم پایین‌تر تماشا کنند و نکته بعدی اینکه تماشای محتوا با تبلیغات بسیاری همراه است! با توجه به این اطلاعات، در جدول زیر می‌توانید هزینه اشتراک ماهیانه نماوا، فیلیمو و نتفلیکس در شرایط یکسان را ببینید و با هم مقایسه کنید:

نکته: در تمام جدول‌ها نرخ دلار 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

  کیفیت تبلیغات قیمت ریالی بدون تخفیف قیمت دلاری بدون تخفیف
اشتراک یک‌ماهه نتفلیکس Full HD بدون تبلیغ 775 هزار تومان 15.49 دلار
HD با تبلیغ 350 هزار تومان 6.99 دلار
اشتراک یک‌ماهه فیلیمو FUll HD با تبلیغ 190 هزار تومان با مالیات 3.8 دلار
اشتراک یک‌ماهه نماوا Full HD با تبلیغ 130 هزار تومان با مالیات 2.6 دلار

 

مقایسه هزینه اشتراک ماهیانه فیلیمو، نماوا و نتفلیکس با توجه به درآمد مردم

در بخش قبلی، هزینه اشتراک نتفلیکس بسیار بیشتر از فیلیمو و نماوا بود که خب دلیل آن هم قیمت دلار در ایران است. یعنی اگر در ایران بخواهید یک ماه اشتراک نتفلیکس بخرید، باید چندین برابر بیشتر از سرویس‌های داخلی هزینه کنید. اما خب مقایسه در این حالت و بدون در نظر گرفتن میزان درآمد مردم، شاید خیلی منطقی نباشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در جدول زیر، هزینه اشتراک این سرویس‌ها را با توجه به میانگین درآمد مردم مقایسه کنیم. یعنی مردم هر کشور، چند درصد از درآمد خودشان را برای یک ماه اشتراک از این دو سرویس باید بپردازند؟

میانگین درآمد یک ماه اشتراک درصد از درآمد
کارمند آمریکایی 5000 دلار نتفلیکس | 6.99 دلار با تبلیغ 0.14 درصد
کارمند ایرانی 8 میلیون تومان فیلیمو | 190 هزار تومان با مالیات 2.37 درصد
نماوا | 130 هزار تومان با مالیات 1.62 درصد

 

به زبان ساده‌تر یعنی یک کارمند معمولی در آمریکا کمی بیش از یک دهم درصد از درآمد خودش را برای استفاده از سرویس بزرگی همچون نتفلیکس می‌پردازد در حالی که کارمند ایرانی باید نزدیک به 2.5 درصد از درآمد یک ماه خودش را بدهد تا از فیلیمو با همه مشکلاتش بهره‌مند شود! این میزان برای نماوا کم‌تر بوده و بیش از یک و نیم درصد از درآمد را شامل می‌شود که همچنان نسبت به نتفلیکس برای کارمند آمریکایی، 11 برابر گران‌تر است!

مقایسه هزینه اشتراک فیلیمو، نماوا و نتفلیکس با قیمت سیب زمینی!

جدول قبلی با در نظر گرفتن میزان درآمد مردم بود. ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که خب مسلما درآمد در ایران بسیار پایین‌تر از سایر کشورهاست و به همین دلیل هزینه اشتراک سرویس‌های داخلی در ایران، درصد بیشتری از درآمد مردم را شامل می‌شود. اما خب اگر هزینه اشتراک را نه با درآمد، بلکه با یک کالای مصرفی روزانه مردم بسنجیم چه می‌شود؟ یعنی مثلا با قیمت چند کیلو سیب زمینی (!) می‌توان اشتراک فیلیمو و نماوا را در ایران خرید و همین میزان در آمریکا برای خرید اشتراک نتفلیکس چقدر است؟

یک کیلوگرم سیب زمینی یک ماه اشتراک هزینه اشتراک براساس سیب‌زمینی!
آمریکا 2.69 دلار نتفلیکس | 6.99 دلار با تبلیغ 2.59 کیلوگرم!
ایران 17 هزار تومان فیلیمو | 190 هزار تومان با مالیات 11.17 کیلوگرم!
نماوا | 130 هزار تومان با مالیات 7.64 کیلوگرم!

*قیمت سیب‌زمینی در آمریکا براساس دیتاهای سایت Numbeo در نظر گرفته شده است.

به زبان ساده یعنی در آمریکا شما می‌توانید با پرداخت مبلغی معادل دو کیلو و نیم سیب‌زمینی (!)‌ یک ماه به صورت کامل از خدمات نتفلیکس همراه با تبلیغ و کیفیتی نزدیک به سرویس‌های داخلی استفاده کنید. این در حالی‌ست که در ایران برای استفاده از فیلیمو با آن همه محدودیت و نواقص، باید مبلغی معادل 11 کیلوگرم سیب‌زمینی را بپردازید! یعنی اگر قرار بود ما هم همچون مردم آمریکا هزینه دو کیلو و نیم سیب‌زمینی را برای خرید اشتراک سرویس‌های داخلی می‌پرداختیم، الان قیمت یک ماه اشتراک فیلیمو و نماوا چیزی در حدود 42 هزار تومان می‌شد. دیگر خودتان کیفیت و آرشیو و مباحث دیگر را فاکتور بگیرید و صرفا اینگونه نگاه کنید که این دو با نتفلیکس کاملا برابر هستند! با این حساب، قیمت منطقی اشتراک فیلیمو و نماوا با توجه به خدمات، قابلیت‌ها و وضعیت جامعه و در مقایسه با چیزی که در سطح دنیا وجود دارد، باید چیزی در حدود 15 تا 20 هزار تومان برای یک ماه باشد اما در حال حاضر فیلیمو بدون تخفیف 190 هزار تومان است؛ یعنی نزدیک به 10 برابر گران‌تر…!

نظر شما چیست؟ به نظرتان وقتش نرسیده که کمی به سرویس‌های داخلی استراحت بدهیم و اشتراک‌مان را تمدید نکنیم تا شاید قیمت‌ها را کاهش دهند؟! حداقل اگر دستی به قیمت نمی‌زنند، کیفیت و کمیت را به سطح مطلوبی برسانند!

6 در مورد “مقایسه هزینه یک ماه اشتراک فیلیمو و نماوا با نتفلیکس: کدام‌یک گران‌تر است؟!”

  1. اقا به نظر من از هیچکدوم استفاده نکنید
    چون بعد یه مدت تمام فیلم وسریال ها به طور غیر قانونی در میاد .
    یه برنامه بهتون معرفی میکنم نه تبلیغ داره نه هزینه اشتراک برنامه bolbolJanرا نصب کنید بشیند فیلم وسریال های خارجی را با کیفیت متفاوت و دوبله وزیر نویس ببینید

    2
    9
  2. یعنی برای اولین بار حرف خودمو دیدم که نوشتین و برای اولین بار درآمد و مخارج خوب محاسبه شدند

    11
  3. درود ب شما درود ب شما،ک برعکس ی عده مواجب بگیر تعریف الکی نکردین،ب قول مرحوم حجازی چی تو کشور ما درسته ک سیاستش درست باشه،حالا چی تو کشور ما درسته ک سیاست تنظیم قیمتش درست باشه،ادعامون گوش فلکو پاره کرده اما در عمل از هیچم بدتریم،تو بدترین دوران زندگیمونیم تو بدترینش

    13

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH