با ایمن ترین خودروهای ایرانی آشنا شوید!

در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌های یک خودروی محکم و ایمن بپردازیم؛ خودروهایی که بررسی می‌شوند همگی ایرانی بوده و ساخت خودروسازان کشور خودمان هستند، پس در ادامه با ما همراه باشید تا با ایمن ترین ماشین ایرانی آشنا شوید.

خودروهایی که در ادامه مقاله بررسی می‌شوند شامل خودروهای دنا پلاس، شاهین، تندر 90، پژو 2008 و تارا خواهد بود.

یکی از ویژگی‌هایی که خودروهای امن دارند، برخوردار بودن از یک بدنه‌‌ محکم است؛ بدنه خودرو باید از راننده و سرنشینان در برابر ضربات و تصادفات محافظت کند. مشکلی که تمام رانندگان خودروهای ایرانی دارند این است که معمولا وقتی دارند خودروی ملی را خریداری می‌کنند، به مقاومت بدنه آن دقت نمی‌کنند.

چون تصورشان از خودروهای ایرانی این است که همگی کیفیت بدنه یکسان و پایینی دارند! که البته جای تعجبی هم ندارد، خودروهای داخلی متاسفانه با قیمت بالایی به فروش می‌رسند؛ گرچه کیفیت پایینی دارند.

بد نیست حالا که صحبت از کیفیت خودروهای ملی شده است به این خبر نگاهی بیاندازید:

این مطلب را نیز بخوانید: استفاده از حلب سه‌لایه به جای ورق فولاد کم‌کربن در خودروهای داخلی!

باید بدانید که میزان مقاومت و استحکام بدنه‌‌های خودروها یکسان نیست، یعنی بدنه‌ها با یکدیگر فرق دارند. اولین خودروی مورد بررسی در لیست ایمن ترین ماشین های ایرانی، همانطوری که در بالا نیز ذکر کردیم، دنا پلاس است.

دنا پلاس؛ موفقیت در کسب 4 ستاره تست‌های ایمنی آلمان!

دنا پلاس اولین خودروی این لیست است، یعنی توانسته نزدیک به استاندارد جهانی در میزان مقاومت بدنه پیش برود. ایران‌ خودرو ثابت کرده است که با تولید دنا پلاس می‌تواند دوباره به سرتیتر خبرها بازگردد و بتواند در سطح کیفیت جهانی زبانزد خاص و عام شود.

ایمن ترین ماشین

ایران خودرو پس از تولید دنا پلاس، موفق شد 4 ستاره را از تست‌های ایمنی آلمان کسب کند. این خودرو علاوه بر مقاومت بالا و داشتن بدنه‌‌ بسیار مستحکم، از استاندارد یورو 5 هم برخوردار است که شامل ویژگی‌هایی مانند ترمزهای تقویت شده، کیسه هوا، کروز کنترل، سیستم موقعیت‌یاب و دوربین عقب است. تمامی این‌ها با هم در یک خودرو واقعا جذابیت آن را افزایش داده و خودرو را ایمن‌تر نیز کرده است.

شاهین؛ ایمن ترین ماشین شرکت سایپا

شاید برایتان پیش آمده باشد که در بحثی با یکی از دوستانتان به این نتیجه می‌رسید که نباید خودروی کوییک خریداری کنید، چرا که تمام خودروهای شرکت خودروسازی سایپا بی‌کیفیت بوده و به بدنه خوبی مجهز نشده‌اند!

ولی همیشه استثنایی وجود دارد؛ این بار شاهین استثنای شرکت سایپا است. سایپا توانسته با تولید خودرویی به نام شاهین خلاف ادعای اینچنینی را ثابت کند. بدنه شاهین واقعا استحکام بالایی دارد. این خودرو حتی موفق شد از تست تصادف اروپا سربلند بیرون بیاید. وقتی بدنه خودرویی استحکام بالایی داشته باشد، باعث می‌شود که در هنگام تصادفات با یک جسم، فشار کمتری به داخل کابین وارد شود.

تندر 90؛ کسب 3 ستاره ایمنی 

اگر بخواهیم میزان استحکام بدنه تندر 90 را در کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، باید بگوییم که وضعیت استقامت بدنه متوسط است؛ اما این مقدار در ایران با توجه به شرایط بد و عدم استحکام بدنه‌ خودروهای ملی، جزو یکی از بهترین‌ها در ایمنی محسوب می‌شود.

ایمن ترین ماشین

خودروی تندر 90 موفق شده 3 ستاره ایمنی را در تست تصادف کسب کند و 19 امتیاز امنیت را نیز از آن خود کند. با این وجود، سرنشینان می‌توانند با خیال راحت‌تری در جاده‌ها حضور داشته باشند و هنگام تصادفات جاده‌‌ای، کمترین آسیبی را تجربه کنند.

پژو 2008، دو رگه ایرانی-فرانسوی و کسب 5 ستاره‌ ایمنی!

ایران‌ خودرو در طی این سال‌ها توانسته خودروهای بهتر و بیشتری تولید کند. این در حالی است که سایپا در این آمار، در وضعیت پایین‌تری بوده و بدنه خودروهایش کیفیت پایین‌تری دارند.

محکم‌ترین خودروهای ایرانی

پژو 2008، تنها خودروی ایرانی- فرانسوی است که موفق شد 5 ستاره ایمنی را در تست تصادفات و ایمنی یورو NCAP کسب کند. این خودرو علاوه بر زیبایی ظاهری که دارد، به مقاومت بالای بدنه نیز مجهز شده است.

این خودرو جزو یکی از بهترین ماشین‌های شاسی‌بلند داخلی و تولید ایران است و هنگام تصادفات، کمترین آسیبی به سرنشینان وارد خواهد شد. با این خودرو می‌توان به راحتی امنیت افراد درون خودرو را تضمین کرد، پس در خرید این خودرو اصلا نباید شکی به خود راه دهید.

تارا؛ یکی از ایمن ترین ماشین های ایرانی

خودروی تارا برخلاف ظاهر ظریفی که دارد، در لیست سدان‌های اسپرت ایرانی قرار می‌گیرد که از مقاومت بدنه خوبی برخوردار است. این محصول نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو توانسته به استانداردهای جهانی دست یابد.

ایمن ترین ماشین

برخی از این استانداردهای جهانی شامل استاندارد کنترل پایداری در سربالایی، ترمز ضد قفل، آلایندگی یورو 5، شاسی یکپارچه و ترمز کمکی است. شرکت ایران خودرو سعی کرده است در این خودرو از ورقه‌های دو فازی با استحکام بالا استفاده کند. تارا برای حفظ جان مسافران از 6 عدد ایربگ استفاده می‌کند. این خودرو در لیست یکی از ایمن ترین ماشین های ایرانی قرار گرفته است.

اما حالا با تمام این بررسی‌هایی که در بالا انجام دادیم، کدام یک از خودروهای شرکت‌های مطرح باکیفیت‌تر و محکم‌تر هستند؟ سایپا یا ایران خودرو؟!

همانطوری که در بالا نیز اشاره کردیم، در طی این سال‌ها هر دو شرکت خودروسازی داخلی سعی کرده‌اند که در سیستم بدنه و استحکام خودروهای خود تغییرات مثبتی ایجاد کرده و محصولات باکیفیت‌تری تولید کنند.

اما باز هم می‌بینیم که خودروهای ما از استانداردهای جهانی فاصله دارند. شاید بدانید که در ایران تست تصادفات برای خودروها انجام نمی‌شود؛ ولی همین روند برای هر خودرو خارجی حتما باید انجام گیرد. همین نبود تست‌ها و استانداردهای ایمنی، باعث می‌شود که نظارتی بر تولیدات داخلی وجود نداشته باشد و بعضا شاهد بسیاری از خودروهای تولید داخل بی‌کیفیت باشیم.

پس حتما در نظر داشته باشید که برای تضمین جان سرنشینان خودرو، قبل از خرید خودرو به میزان کیفیت بدنه و استحکام آن توجه کافی می‌کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH