دانشمندان موفق به کشف سیاره‌هایی با ویژگی‌های زمین شدند

مدتی است که دانشمندان دانشگاه مونترال در کانادا دارند روی دو سیاره فراخورشیدی به نام کپلر-138c و کپلر-138d مطالعه می‌کنند و اکنون به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد سطح این دو سیاره از آب مایع پوشیده شده‌ است. یعنی با سیاره‌ای مانند کره زمین طرف هستیم.

این دو سیاره در صورت فلکی لیرا قرار دارند. همچنین در فاصله 218 سال نوری از منظومه شمسی قرار گرفته‌اند و به دور کوتوله قرمز می‌چرخند (بیشترین جمعیت ستارگان موجود در کهکشان را ستاره‌های کوتوله قرمز تشکیل می‌دهند ولی انقدر تاریک هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. بیشترین دلیل نامگذاری آنها به کوتوله قرمز این است که این اجسام جزو سردترین‌ ستاره‌های کهکشان محسوب می‌شوند).

این ستاره‌شناسان موفق شده‌اند که پس از مشاهده سیاره‌های فراخورشیدی کپلر-138c و کپلر-138d با تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر به اطلاعات فراوانی دست پیدا کنند. برای مثال این اجرام آسمانی نیز مانند کره زمین از آب تشکیل شده‌اند.

گرچه دانشمندان نتوانستند به طور مستقیم وجود آب را تایید کنند، ولی پس از مقایسه اندازه و جرم سیارات موجود، به این نتیجه رسیدند که بیشتر حجم آنها از ماده‌ای تشکیل شده است که از سنگ سبک‌تر بوده و از هیدروژن یا هلیوم سنگین‌تر است (بیشتر حجم سیارات بزرگ گازی مانند مشتری از هیدروژن یا هلیوم تشکیل شده است) پس احتمال خیلی بالایی وجود دارد که این ماده آب باشد.

بیورن بنکه که وظیفه رهبری تیم را برعهده دارد، اظهار داشته است که در گذشته تصور می‌شد که سیارات غول‌پیکر از فلز و سنگ تشکیل شده باشند؛ این سیارات که از زمین بزرگتر بودند، به ابر زمین مشهور شدند.

گفتنی است که حجم دو سیاره جدید یعنی کپلر-138c و کپلر-138d، سه برابر زمین باشد و جرم هر کدام از آنها نیز دو برابر سیاره ما است. کپلر-138c و کپلر-138d بسیار شبیه به اروپا یا انسلادوس هستند. اروپا و انسلادوس دو قمر پوشیده شده از آب هستند که به دور مشتری و زحل می‌چرخند.

دانشمندان تخمین زده‌اند که چون دو سیاره فراخورشیدی کپلر-138c و کپلر-138d نزدیک به ستاره خود هستند، در نتیجه امکان دارد به جای سطح یخی دارای سطح پوشیده شده از پوسته‌های بزرگ بخار آب باشند.

سپس بیورن بنکه اشاره کرد:

این اولین بار است که با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که بیشتر حجم سیار‌ه‌هایی که کشف‌ شده‌اند، از آب است.

البته محققان هشدار داده‌اند که امکان دارد اقیانوس‌هایی که ما روی کره زمین داریم، روی این سیارات وجود نداشته باشد. زیرا دمای جو آنها احتمالا بالاتر از نقطه جوش آب است.

احتمالا جو کپلر-138c و کپلر-138d از بخار غلیظ و متراکم تشکیل شده باشد. مورد دیگری که این دانشمندان به آن اشاره کرده‌اند این است که احتمال دارد آب مایع پرفشار یا حتی آب در فاز سیال نیز در این سیاره‌ها به چشم بخورد. دقیقا این همان چیزی است که در فشارهای بالا رخ می‌دهد.

در آخر نیز باید گفت که گروه دیگری از دانشگاه مونترال در طی پژوهشات جدیدی که انجام داده بودند، موفق به کشف سیاره‌ای به نام TOI-1452b شدند. این سیاره که به طور عمده از آب مایع تشکیل شده است، با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب مورد بررسی قرار گرفته بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH