شبکه ملی اطلاعات

رییس مرکز ملی فضای مجازی: اگر متا به نامه ما پاسخ ندهد، مقدمه‌ای برای انسداد اینستاگرام است

ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی در مصاحبه با روزنامه هفت صبح در خصوص شرایط اینستاگرام و واتساپ در کشور و نامه این مرکز به شرکت متا توضیح داد.

فیروزآبادی در خصوص محتوای نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا گفت: محتوای نامه‌ای که ما به متا ارسال کردیم، دعوت متا به معرفی نماینده خود در ایران بوده است. در این نامه به موارد قابل بحثی که بین ما و متا وجود دارد اشاره شده، به آنها اعلام کرده‌ایم که ما حتی بر اساس اصولی که خود متا دارد، شاهد تخطی‌های اینستاگرام هستیم. در هفته اول بعد از حادثه مهسا امینی، هزاران عکس خشونت‌آمیز در اینستاگرام منتشر شد.

وی در خصوص تخلفاتی که در نامه به متا به آن‌ها اشاره شده بود، مواردی مانند صفحات با محتوای ساخت مواد انفجاری، بیش از سه میلیون و 500 هزار پست با محتوای خرید و فروش و آموزش استفاده از اسلحه و مواد مخدر و 11 میلیون پیج فارسی با محتوای غیراخلاقی اشاره کرد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی در مصاحبه خود در خصوص شرایطی که متا قوانین ما را نپذیرد و به کشور نیاید توضیح داد: فعلا تصمیمی درباره آن نگرفته‌ایم. این نامه را بر اساس مصوبه سال 1396 شورای عالی فضای مجازی فرستادیم که پیام‌رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کرد. در دولت قبل بر اساس همین بند با تلگرام مذاکره کردیم، اما به دلیل نبود زیرساخت لازم و نیاز مردم به اینستاگرام، این بخش از مصوبه عملا اجرا نشد.

فیروزآبادی در خصوص این که احتمالا شرکت متا به دلیل تحریم یا محدویدت‌های بیشتر ایران نسبت به دیگر کشورها، نماینده به ایران نمی‌فرستد گفت: این موضوع و بندهایی که به آن اشاره کردید که شرایط ما را با کشورهای دیگر متفاوت کرده، قابل بحث است اما آموزش انفجار، نحوه ساخت بمب در همه جا ممنوع است. بستن صفحاتی با میلیون‌ها کاربر از طرف خود اینستاگرام هم در هیچ کشوری پسندیده نیست حداقل می‌شود در مورد این ها توافق کرد. اما در جواب به این سوال که حالا چه اتفاقی می‌افتد، بستن اینستاگرام فعلا به خاطر شرایط امنیتی بوده ولی ادامه آن نیاز به مجوز قانونی دارد.

این مقام مسئول در خصوص اینکه اگر اینستاگرام به کشور نیاید یه اتفاقی رخ می‌دهد توضیح داد: مجوز قانونی فعالیت اینستاگرام باید طبق روال در کارگروه مصادیق مجرمانه صادر شود یا اینکه یک قاضی یا مرجع‌ عالی مانند شورای عالی فضای مجازی یا شورای امنیت ملی درخواست بدهد. تاکنون چنین مجوزی به تصویب نرسیده، البته آن چیزی که منجر به محدودسازی دسترسی به پیام‌رسان‌های متا شده درخواست شورای امنیت کشور بوده و به شرایط خاص امنیتی کشور برمی‌گردد. اگر متا جواب ندهد در حقیقت مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH