وقتی ایران خودرو در جنگ عدم خلاقیت، شرکت تسلا را شکست می‌دهد!

به نقل از اکوایران، خودروسازان بزرگ جهان معمولا هر پنج سال یکبار محصولات فعلی خود را بازنشسته و یک محصول جدید را به عنوان جانشین معرفی می‌کنند. به این فرایند تغییر نسل می‌گویند. البته باید دقت شود که به‌روزرسانی ظاهری و فنی همان مدل فیس‌لیفت نام دارد و تغییر نسل به حساب نمی‌آید.

نشریه معتبر موتوروان در یک مقاله، میانگین سنی محصولات در حال تولید برندهای معتبر را بررسی کرد. براساس این مقاله، مسن‌ترین سبد محصولات مربوط به کمپانی روسی لادا است. محصولات این برند با میانگین سنی حدودا نوزده ساله با اختلاف به رتبه اول این لیست تکیه زدند.

به عنوان مثال، مدل 4 در 4 لادا، 45 سال است که روی خط تولید است. اما نکته عجیب این لیست، حضور تسلا به عنوان نایب‌ قهرمان پیرخودروسازان است.

با اینکه تسلا همیشه به عنوان یک خودروساز پیشتاز و نوآور شناخته می‌شود، با میانگین سنی حدودا 8 سال، هیچ عجله‌ای برای تغییر نسل محصولات فعلی خود ندارد.

بررسی‌های موتور وان

مدال برنز این رقابت هم به گردن ماهیندرای هند با میانگین تقریبا مشابه تسلا می‌افتد. با توجه به اینکه خودروسازان ایرانی، خودروسازانی بین‌المللی به حساب نمی‌آیند، در این لیست حضور ندارند. اما بد نیست نگاهی به میانگین سنی سبد محصولات بزرگترین خودروساز ایرانی یعنی ایران خودرو بیاندازیم.

وقتی ایران خودرو در رقابت با تسلا پیروز می‌شود!

سورن در واقع یک فیس‌لیفت از سمند قدیمی است و با توجه به سال تولید اولین سمند، این محصول 22 سال است که خط تولید را ترک نکرده است. دنا از سال 1393، رانا از سال 1389 و تارا از سال 1399 در حال تولید هستند.

میانگین سنی این چهار خودروی ملی یازده سال است؛ البته بخشی از محصولات ایران خودرو با لوگوی برندهای پژو عرضه می‌شود که ما این محصولات را فاکتور گرفتیم. مثلا اگر پژو 206 و پژو پارس که در واقع همان 405 است را در نظر بگیریم، این عدد نزدیک به 18 سال می‌رسد.

در واقع اگر ایران خودرو در لیست مقاله موتور وان حضور داشت، قطعا مقام نایب قهرمانی را از تسلا می‌ربود. تسلا بابت این عدد فاجعه‌بار توجیحی منطقی دارد. محصولات تسلا به قدری جلوتر از زمان خود بودند که هنوز قدیمی به نظر نمی‌رسند، اما این اعداد برای خودروسازانی مانند لادا و ایران خودرو به جز فقدان نوآوری و انحصار در بازار محلی دلیل دیگری ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH