کلاس‌ بندی موتورسیکلت‌

راهنمای خرید موتور؛ برای خرید موتورسیکلت چه معیارهایی باید داشته باشیم؟

خرید موتورسیکلت می‌تواند جزو یکی از کارهایی باشد که امروزه بسیار اهمیت دارد. در این مطلب قصد داریم راهنمایی برای خرید موتور ارائه داده و همچنین اطلاعاتی درباره کلاس‌‌بندی آن‌ها شرح دهیم. پس با ما همراه باشید تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند. این وسیله نقلیه نه تنها کمک می‌کند سریع‌تر به مقصد برسید، بلکه گزینه اقتصادی‌تری هم هست.

مخصوصا الان که قیمت خودروها به صورت لحظه‌ای بالا می‌رود، خریداری موتورسیکلت می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد.

در راهنمای خرید موتور باید به مواردی همچون انواع، حجم موتور، حجم باک بنزین و سال ساخت موتورسیکلت توجه کنیم.

بررسی انواع موتورسیکلت

در راهنمای خرید موتور باید اشاره کرد که موتورسیکلت‌ها دو نوع هستند؛ موتورسیکلت‌های خیابانی و اسکوتر‌ها. از موتورسیکلت خیابانی می‌توان در ترددهای شهری استفاده کرد و موتورهای اسکوتری نیز در مسیرهای بین‌شهری کاربرد داشته و مناسب افراد تازه‌کار خواهند بود.

بررسی حجم موتورسیکلت

نکته مهم دیگری که باید در راهنمای خرید موتور به آن توجه کرد، حجم موتورسیکلت است. این سیلندرها با واحد سی‌سی اندازه‌گیری می‌شوند. حجم موتور با قدرت و میزان سوخت مصرفی رابطه مستقیمی دارد.

افرادی که قصد دارند موتورسیکلتی برای تردد در سطح شهر بخرند، باید به دنبال گزینه‌ای باشند که مصرف سوخت پایین‌تری داشته باشد. یکی از نمونه‌ها موتور هوندا است که ظرفیت 125 cc دارند. هر چند مدل‌های دیگر دارای حجم 150 و 180 cc هستند.

بررسی حجم باک بنزین

افرادی که قصد دارند موتورسیکلتی برای تردد در سطح شهر خریداری کنند، باید به دنبال گزینه‌هایی باشند که مصرف سوخت کمی داشته باشند. مثلا موتورسیکلت CG با داشتن حجم باک 10 لیتر نسبت به موتور ویگو گزینه بهتری است.

توجه به سال ساخت موتورسیکلت

توجه به سال ساخت موتورسیکلت در راهنمای خرید موتور بسیار اهمیت دارد. اگر موتورسیکلت ایرانی باشد، سال ساخت به شمسی نوشته می‌شود. در غیر این صورت، میلادی خواهد بود. به همین دلیل باید موتورسیکلت‌هایی را انتخاب کنید که نسبتا جدید هستند.

موتور دنده‌ای یا اتوماتیک؟

موتورسیکلت‌های بدون کلاچ نیازی به تعویض دنده ندارند. این موتورها، یکی از آسان‌ترین مدل‌ها در رانندگی به شمار می‌آیند. چون موتورسیکلت‌های دنده‌ای دردسر بیشتری دارند، افراد ترجیح می‌دهند از موتورهای اتوماتیک استفاده کنند.

موتور برقی یا بنزینی؟

مهم‌ترین مزیت موتورهای برقی، بی‌سر و صدا بودن و سازگاری با محیط زیست است. این موتورها با برق شهری تامین می‌شوند که تا یک روز دوام می‌آورند. با این حال هنوز بسیاری از افراد هنوز هم از موتورهای بنزینی استفاده می‌کنند.

کلاس‌بندی موتورسیکلت‌ها

موتورسیکلت‌ها نیز مانند خودروها دارای کلاس‌‌بندی هستند که البته به کاربری و سلیقه افراد بستگی خواهد داشت. برخی از موتورسیکلت‌ها به کولر و بخاری هم مجهز هستند. کلاس‌بندی موتورسیکلت‌ها به صورت جهانی ارائه می‌شود و انواع مختلفی دارد.

متاسفانه در ایران خیلی نمی‌توانیم موتورسیکلت‌های مختلفی را مشاهده کنیم، این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اسکوترها

این سبک از موتورسیکلت‌ها اخیرا رونمایی شده و توانسته توجه بسیاری از افراد را نیز به خود جلب کند. بازار عرضه نیز متنوع است. راندن این موتورسیکلت اصلا کار سختی نیست و برای افرادی که به تازگی قصد دارند موتورسواری یاد بگیرند، بسیار مناسب خواهد بود.

این نوع از موتورسیکلت‌ها از سرعت و شتاب بالایی برخوردار نیستند و ایمنی بالایی نیز دارند. گیربکس اتوماتیک CVT، برخورداری از چرخ‌های کوچک، فضای قرارگیری پا و زین بازشو از جمله مواردی هستند که اسکوترها به آن مجهز شده‌اند. اسکوترهایی که حجم موتور 600cc دارند، بخاطر ابعاد بزرگ خود، در مسیرهای بین شهری استفاده می‌شوند.

استاندارد نیکد

این موتورسیکلت‌ها دارای خروجی موتور متوسط هستند. پالس NC و بنلی در این دسته قرار می‌گیرند. بالا بودن فرمان باعث می‌شود راننده کمتر خسته شود. در این موتورسیکلت‌ها از فلاپ و چیزهای اضافه استفاده نشده و معمولا محافظی لوله‌ای برای حفاظت از موتور و پای راننده وجود دارد. این محافظ می‌تواند امنیت سرنشینان را حتی در هنگام تصادف و غیره تضمین کند.

از این موتورسیکلت‌ها که دروازه ورود به دنیای موتورسیکلت‌های حرفه‌ای‌تر هستند، برای مسافت‌های کوتاه بین‌شهری و شهر استفاده می‌شود. معمولا حجم موتور تا 600cc می‌رسد.

دوئل اسپرت

شرکت سازنده سعی کرده این موتورسیکلت‌ها را در دو هدف طراحی کند؛ یعنی علاوه بر مسیرهای خاکی و آفرود، بتوان از آنها در مسافت‌های شهری و غیره نیز استفاده کرد. افزایش اندازه لاستیک باعث می‌شود مرکز ثقل موتورسیکلت نیز بالاتر برود.

راهنمای خرید موتور

حجم موتور معمولا از 250cc تا 1200cc بوده و سیستم تعلیق، شتاب و گشتاور منحصر به‌فردی دارند. افراد زیادی طرفدار این نوع از کلاس‌بندی موتورسیکلت‌ها هستند.

کروزر

راحتی و جذابیت این موتورسیکلت‌ها باعث شده هر فردی که قصد خرید وسیله‌ای را داشته باشد، در نگاه اول جذب کروزر شود. پدال ترمز و دنده، بالاتر قرار گرفته‌اند و اگر بخواهیم یک نمونه از موتورهایی را که در این کلاس قرار می‌گیرند را مثال بزنیم، هارلی دیویدسون مثال خوبی خواهد بود.

راهنمای خرید موتور
راهنمای خرید موتور

این موتورسیکلت‌ها معمولا موتور دوقلو داشته که از حجم 250cc تا 1800cc برخوردارند. با این کلاس‌بندی موتورسیکلت‌ها، رانندگی در اتوبان و بزرگراه‌ها بسیار لذت‌بخش می‌شود.

سفری

این نوع از کلاس‌بندی از موتورسیکلت‌ها برای افرادی طراحی شده‌اند که شیفته سفر و مسافت‌های طولانی با موتورسیکلت هستند. این موتورها معمولا دارای حجم موتور و قدرت بسیار بالا هستند. از آنجایی که آن‌ها مناسب سفر هستند، محفظه‌های بزرگی برای قرارگیری چمدان و وسایل دارند.

راهنمای خرید موتور

بخاری، صفحه نمایشگر، صندلی‌های خود گرم‌شونده و سردشونده از جمله ویژگی‌های جذاب این کلاس از موتورسیکلت‌ها است. مخزن سوخت این نوع از کلاس بندی موتور سیکلت‌ها نسبت به سایر موارد بزرگتر هستند. راکب و ترک‌نشین نیز راحتی فراوانی را برای راننده و سرنشین فراهم می‌کند.

آفرود ترایل

همانطوری که از اسم این کلاس مشخص است، این موتورسیکلت‌ها برای مسیرهای آفرود و پرش و مسابقات طراحی شده‌اند. رانندگی با این موتور در مسیرهای شنی، خاکی و بی‌راهه اصلا کار خاصی نیست و لذت‌بخش نیز خواهد بود.

راهنمای خرید موتور
راهنمای خرید موتور

همچنین برای این منظور، شرکت سازنده سعی می‌کند از بهترین وسایل در سیستم تعلیق و نوع لاستیک و عاج آن استفاده کند.

2 در مورد “راهنمای خرید موتور؛ برای خرید موتورسیکلت چه معیارهایی باید داشته باشیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH