ادعای معاون سازمان سنجش در برنامه زنده؛ قطع اینترنت سراسری در روز کنکور! + پاسخ وزارت ارتباطات

حسن مروتی، معاون سازمان سنجش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که اینترنت قرار است در ساعات برگزاری کنکور در روزهای 29 و 30 دی به صورت سراسری قطع شود.

مروتی در این برنامه تلویزیونی با اشاره به این که در دوره‌های قبلی برگزاری کنکور، تعداد زیادی از داوطلبان با توجه به لو رفتن سوالات توانسته بودند تقلب کنند، اعلام کرد که قرار است مرحله اول کنکور سراسری در 29 و 30 دی ماه انجام شود و با توجه به تجربه تقلب‌های صورت رفت در کنکور تیر امسال، قرار است اینترنت سراسری در ساعت برگزاری کنکور قطع شود.

وی در پاسخ به سوال مجری در خصوص قطع اینترنت به صورت منطقه‌ای اعلام کرد که این روش در تیرماه اجرا شد و پاسخ‌گو نبود، البته معاون سازمان سنجش دلایل فنی مناسبی برای این تصمیم ارائه نداد ولی باید منتظر واکنش وزارت ارتباطات یا دیگر مراجع ذی‌صلاح در خصوص این ادعا باشیم.

در تیرماه امسال و همزمان با برگزاری کنکور سراسری، موضوع لو رفتن سوالات کنکور و فروش سوالات در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، به همین دلیل سازمان سنجش برای برگزاری آن دوره کنکور تصمیم گرفت تا در حین برگزاری آزمون، برای جلوگیری از تقلب داوطلبان، اینترنت مناطق مراکز محل برگزاری آزمون را قطع کند.

اما این اتفاق اعتراض گسترده شهروندان ساکن در مناطق برگزاری کنکور را به همراه داشت، زیرا که به طور مستمر طی چند روز با قطعی و اختلال در ارتباط با شبکه همراه بودند و طبق گزارش‌های مردمی، سطح قطعی و اختلال بسیار بیشتر از حوزه مراکز امتحانی بوده است.

قطع اینترنت اعتراض و انتقاد بسیاری از کاربران را به همراه داشت، حتی کار به جایی رسید که چندین هزار نفر با امضای یک کارزار خطاب به معاون دادستانی کل کشور خواستار برخورد با سازمان سنجش و وزارت علوم شدند.

در این کارزار اشاره شده که قطع اینترنت شهروندان به بهانه جلوگیری از تقلب در کنکور، نقض آشکار حقوق شهروندی است، این روش راحت‌ترین راه برای پوشش ضعف مسئولان اجرایی بوده و نقض موارد 33، 34 و 35 منشور حقوق شهروندی و خلاف میثاق بین‌المللی حقوق بشر است.

مهدی سالم، سخنگوی وقت وزارت ارتباطات در واکنش به این اتفاق توضیح داد: قطع اینترنت در مراکز برگزاری آزمون صرفا مربوط به امسال نیست و چندین سال است که رخ می‌دهد. بیش از یک میلیون نفر در کنکور شرکت می‌کنند که به درست یا غلط، سرنوشت آنها به این آزمون گره خورده است، متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد تخلف‌هایی بودیم، امسال هم تعدادی از داوطلبان به دلیل همراه داشتن وسایل ارتباطی از شرکت در کنکور محروم شدند.

حال مشخص نیست برای برگزاری مرحله اول کنکور سراسری سال 1402 به چه دلیل تصمیم بر قطع اینترنت کلیه کاربران گرفته شده است.

بروزرسانی ساعت 13:00 وزارت ارتباطات در پاسخ به ادعای مطرح شده اعلام کرد: پرواضح است که سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات مأموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را برعهده دارد و همواره می‌کوشد که از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند؛ بنابراین جز در موارد خاصی که آن‌هم توسط مراجع قانونی، تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌هیچ‌عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند.متأسفانه هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسئول اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آن‌هاست. ضمن اینکه پیش‌تر نیز چنین شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در روز سوم دی مطرح شده بود که اکنون بر بی‌پایه و بی‌اساس بودن آن بر همگان مشخص‌شده است. ضمن اینکه نشر چنین اظهارات غیرمسئولانه و خارج از چارچوب اختیارات و مأموریت‌های سازمان‌های مختلف باعث ضربه به امنیت روحی و روانی مردم و کاربران محسوب می‌شود.برقراری ارتباطات مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در اغتشاشات چند ماه گذشته که شرایط کشور بسیار ملتهب بود نیز اینترنت به‌صورت سراسری قطع نشد! وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس موضوع نشر خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب می‌کند و تاکنون دراین‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است.»

 

2 در مورد “ادعای معاون سازمان سنجش در برنامه زنده؛ قطع اینترنت سراسری در روز کنکور! + پاسخ وزارت ارتباطات”

  1. طبیعیه… وقتی دیدن با فیلترینگ و قطع اینترنت صدا از کسی در نمیاد بنابراین با هر بهانه ای این کار رو تکرار خواهند کرد و در اکثر اوقات قطع اینترنت کشور به عنوان اولین،سریع ترین و بهترین راهکار مورد استفاده قرار خواهد گرفت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH