سهم AMD از بازار پردازنده‌های سرور در سال 2024 به بیش از 30 درصد خواهد رسید

در حال حاضر بازار سرور یکی از اولویت‌های کلیدی برای شرکت AMD قلمداد می‌شود؛ چرا که این کمپانی آمریکایی طی مدت چند سال گذشته به‌طور پیوسته و چشمگیر موفق به افزایش سهم خود در این بازار شده است. در نتیجه AMD احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند کنترل تقریبا یک‌سوم از بازار پردازنده‌های سرور را در دست بگیرد.

تحلیل‌گران موسسه Bank of America پیش‌بینی می‌کنند که با عرضه پردازنده‌های جدید Epyc Genoa و در ادامه Bergamo، کمپانی AMD می‌تواند سهم بیش‌تری از بازار پردازنده‌های سروری را به خود اختصاص دهد. بر اساس پیش‌بینی‌ تحلیل‌گران، سهم AMD از بازار پردازنده‌های سرور تا پایان سال جاری میلادی احتمالا به 28 درصد رسیده و این رقم در سال 2024 به 31 درصد افزایش خواهد یافت. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که سهم AMD از این بازار در سال 2018 تنها برابر با 1 درصد بود!

شایان به ذکر است که سایر تحلیل‌گران در اوایل سال 2023 سهم بسیار کمتری را برای AMD پیش‌بینی کرده و ادعا کردند که سهم این شرکت تا سال 2024 به حداکثر 18 درصد خواهد رسید. با این‌حال کارشناسان Bank of America در پیش‌بینی خود بر پردازنده‌های جدید Epyc تکیه کرده‌اند.

در حال حاضر پردازنده‌های Epyc مجهز به حداکثر 96 هسته پردازشی بوده و پردازنده‌های Bergamo نیز احتمالا در بهار آینده و با حداکثر 128 هسته پردازشی عرضه خواهند شد. برای مقایسه جالب است بدانید که پردازنده‌های نسل دیروز Intel Xeon Scalable از سری Sapphire Rapids مجهز به حداکثر 60 هسته پردازشی بوده و از قیمت‌گذاری بسیار گران‌تری برخوردار هستند.

هنگامی‌که AMD با عرضه نخستین پردازنده‌های Epyc خود شروع به تصرف بازار کرد؛ اینتل مدعی شد که وظیفه این شرکت، جلوگیری از تصاحب سهم 15 تا 20 درصدی از بازار توسط کمپانی رقیب خود است.

چنان‌چه پیش‌بینی موسسه Bank of America رنگ واقعیت به خود بگیرد؛ در این‌صورت می‌توان ادعا کرد که اینتل نه‌تنها در عمل به وظیفه خود ناکام بوده است؛ بلکه در برابر AMD شکست سختی را متحمل شده است. در واقع اینتل اخیرا اعتراف کرده که روند کاهش سهم این شرکت از بازار پردازنده‌های سرور تا سال 2025 ادامه خواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH