تست کامپیوتر شخصی با پردازنده Core i9-13900K اینتل در دمای منفی 50 درجه!

به‌طور کلی قطعات کامپیوتری در دمای پایین نسبت به دماهای بالاتر، عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهند. اما همه چیز نسبی است. به‌عنوان مثال یک کاربر علاقه‌مند از شهر موهه چین تصمیم گرفت تا عملکرد کامپیوتر شخصی در فضای غیرمسقف و دمای 53 درجه سانتی‌گراد زیر صفر را مورد بررسی قرار دهد.

بدین منظور وی کامپیوتری با پردازنده Core i9-13900K اینتل و کارت گرافیکی انویدیا جیفورس RTX 4090 را مونتاژ کرد. در ابتدا از یک سیستم خنک‌کننده مایع استفاده شد؛ اما این سامانه نهایتا دچار یخ‌زدگی شد و از کار افتاد. بنابراین به‌جای این سیستم از سامانه خنک‌کننده غیرفعال Noctua NH-P1 استفاده شد. بعلاوه آرایه‌ای از فن‌های صنعتی نیز در کنار کامپیوتر شخصی نصب شد.

در نتیجه دمای CPU به 10 تا 15 درجه رسید و امکان اورکلاک آسان فرکانس پردازنده تا 6.18 گیگاهرتز فراهم شد. پردازنده گرافیکی در وضعیت بدون بار بسیار خنک‌تر بود و با دمای منفی 40 درجه فعالیت می‌کرد. اما با قرارگیری GPU تحت بار پردازشی، دمای آن به 30 درجه سانتی‌گراد رسید. کامپیوتر شخصی تقریبا در تمام طول مدت شب با دمای پایین فعالیت کرد؛ اگرچه کابل‌ها با لایه‌ای از یخ پوشانده شده بودند.

همچنین بایستی خاطرنشان کرد که این کاربر چینی در ابتدا یک کامپیوتر شخصی با پردازنده قدیمی اینتل را مونتاژ کرد. در این‌حالت دمای پردازنده در وضعیت بدون بار تنها 1 تا 3 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرد.

مرحله نخست پروژه با استفاده از CPU قدیمی

مرحله دوم تست با استفاده از پردازنده Core i9-13900K

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH