این سیب مردانه است

ap-employee

شرکت اپل به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ جهان، نگاه‌های فراوانی را به خود جلب کرده است ولی بدنه اجرایی این شرکت به چه ترتیب است؟ در این مقاله متفاوت خواهیم دید که اپل ازنظر ساختار نیروی کاری به چه صورتی فعالیت می‌کند و از میان کارمندان این شرکت، نسبت جنسیت چگونه است و این سیب مردانه است یا زنانه؟ با ما همراه باشید.

بگذارید از ابتدا تکلیفمان را با ابتدایی‌ترین آمار دراین‌باره روشن کنیم، اپل به‌صورت رسمی در سراسر کره خاکی دارای 98 هزار کارمند است و این کارمندها در تمامی شعبه‌های کاری این شرکت پخش‌شده‌اند که این شعبه‌ها شامل فروشگاه‌های اپل، مراکز تحقیقاتی و مراکز تولید می‌باشند. این آمار توسط خود اپل اعلام‌شده است بنابراین صحت آن کاملا تائید شده فرض می‌گردد.

جالب است بدانید که از میان کل کارمندان رده مدیریتی اپل تنها 28 درصد آن‌ها جنسیت مؤنث دارند و جالب است که بدانید که وقتی این آمار تنها درزمینهٔ نیروهای فنی و اجرایی مورد مقایسه قرار بگیرد این میزان به 20 درصد کاهش خواهد یافت. این آمار نشان‌دهنده از غالب بودن جنسیت مذکر در نیروی کاری اپل دارد ولی این موضوع در میان غول‌های آی‌تی چندان جدید نیست و شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک و توییتر نیز از ضریب جنسی مردانه بهره‌ می‌برند.

جالب اینجاست که کارمندان اپل در سراسر جهان با ضریب 55 درصد به 45 درصد، سفیدپوست هستند و این آمار برای این شرکت بسیار مناسب است و کسی نمی‌تواند تهمت‌های نژادپرستانه را به این گروه آمریکایی وارد سازد زیرا شرکتی که نژادپرست باشد اجازه حضور بیش از 44 هزار کارمند تیره پوست را در بدنه کاری خود نخواهد داد. البته این آمار در رده مدیریتی به 64 درصد سفیدپوست می‌رسد که بازهم رقم بسیار بالایی نیست.

جالب اینجاست که تیم کوک نیز از آمار تفکیک جنسیتی و قومیتی کارمندان خود بسیار راضی به نظر می‌رسد و دراین‌باره می‌گوید: «به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی اپل از این آمار و ارقام راضی هستم، ما در شرکت با یکدیگر ناآشنا نیستیم و مدت‌های طولانی برای بهبود شرایط شرکت تلاش کرده‌ایم. ما در تفکیک‌ها نیز می‌خواهیم مانند محصولاتمان نوآور باشیم و می‌خواهیم پیشگام یکسان بودن تمامی رده‌های کارمندان در شرکت‌های بزرگ باشیم.»

از زمانی که تیم کوک به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی اپل مشغول به کار شده است حضور افراد غیر آمریکایی و بانوان در رده مدیریتی این شرکت نیز قوت بیشتری یافته است که نمونه بارز آن انتصاب ادی کیو به سمت جانشین ریاست در بخش خدمات نرم‌افزاری و انتصاب آنجلا آرندتز به‌عنوان مدیر امور آنلاین شرکت است. جالب است بدانید که آرندتز یک بانوی میان‌سال و کیو یک مرد میان‌سال کوبایی است.

در حال حاضر بدنه اصلی مدیریتی اپل شامل افراد زیر است:

تیم کوک: مدیر ارشد اجرایی
آنجلا آرندتز: نایب‌رییس ارشد و مدیر فروشگاه‌های آنلاین اپل
ادی کیو: نایب‌رییس ارشد و مدیر بخش خدمات و نرم‌افزارهای اینترنتی
کریگ فدریگی: نایب رییس ارشد و مدیر بخش مهندسی نرم‌افزار
جاناتان ایو: نایب‌رییس ارشد و مدیر تیم طراحی
پیتر اپن هایمر: نایب‌رییس ارشد و مدیر ارشد مالی
دن ریکو: نایب‌رییس ارشد و مدیر بخش مهندسی سخت‌افزاری
فیلیپ دابلیو شیلر: نایب‌رییس ارشد و مدیر امور بازاریابی بین‌المللی
بروس سی ول: نایب‌رییس ارشد و مشاور ارشد شرکت
جف ویلیامز: نایب‌رییس ارشد و مدیر امور عملیاتی شرکت

emp2

جالب اینجاست که این افراد بالاترین رده‌های مدیریتی اپل را تشکیل داده‌اند و تنها یک بانو در میان آن‌ها مشاهده می‌شود و سایر افراد مردان هستند. در این میان آندریا واگنر یک بانوی دیگر در بدنه مدیریتی این شرکت است که در بخش مدیریت شعبات آمریکا و آلمان این شرکت مشغول به کار است و به‌جز او و آرندتز، نمی‌توان مدیر ارشد مؤنث دیگری را در اپل یافت.

این آمار منتشرشده توسط اپل به‌طور مستقیم یک حرکت موازی با انتشار آمارهای مشابه توسط دیگر غول‌های آی‌تی جهان بوده است. در طول مدت کوتاهی شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و توییتر نیز با ارائه آماری دقیق، نسبت‌های جنسی و ملیتی کارمندان خود را در رده عمومی به همگان ارائه کرده بودند.

در طول مدتی چندساله، اپل و توییتر با برچسب‌های نژادپرستانه و ضد زن بودن، در معرض اتهام قرار گرفته بودند و فشار رسانه‌ای فراوانی بر روی بدنه اجرایی این دو شرکت وارد می‌شد ولی این آمار نشان می‌دهد که مواردی مانند نژادپرستی به‌هیچ‌عنوان درباره این شرکت‌ها قابل‌قبول نیست هرچند که در بالاترین رده‌های مدیریتی این شرکت‌ها کمتر می‌توان افراد تیره پوست را مشاهده نمود. درباره عدم حضور نیروهای مؤنث نیز علیرغم اینکه کفه ترازو به‌سوی جنس مذکر سنگینی می‌کند باید گفت که نمی‌توان این شرکت‌ها را به زیر سوال بردن توان بانوان متهم نمود ولی میزان مشارکت زنان در رده مدیریتی شرکت‌هایی مانند اپل می‌تواند بیشتر شود.

جالب است بدانید که در میان تمامی مشاغل جهان و در سطح بین‌المللی نیز آمار موجود به آمار اپل نزدیک است؛ و در کشورهای آمریکا و کانادا بیش از 63 درصد افراد سفیدپوست هستند و همین امر نیز به‌طور طبیعی تعداد نیروهای کاری سفیدپوست موجود را بالاتر خواهد برد و در بازار کاری این دو کشور تنها 17 درصد افراد متعلق به فرهنگ آمریکای لاتین و 13 درصد نیروهای کاری تیره پوست و 5 درصد نیروهای کاری آسیایی مشغول به کار هستند.

6 در مورد “این سیب مردانه است”

  1. حرف شما درست که بین زن و مرد نباید فرق گذاشت ولی در واقعیت مردان در کارهای صنعتی بهتر ظاهر می شوند با اینکه زن ها افراد دقیق تری هستند

    1. احمد محمدحسینی

      موفقیت و توان به جنسیت بستگی نداره
      اگر نگاه کنید مدیران بزرگی در رده آی تی وجود دارند که خانم هستند
      هیچ.قت نباید گذاشت دیدگاه هایی اینچنینی انسان رو به توانایی یک گروه نابینا بکنه

      1. پس چرا عکس مرد برای خودت گذاشتی؟
        خوب نکفتن که زن رده بالا وجود نداره گفتن تعداد مردهای رده بالا خیلی بیشترن !!! افتاد

        1. احمد محمدحسینی

          فکر کنم هیچی از منظورتون رو نتونستین نشون بدین توی کامنت
          لطفا بگین منظورتون از عکس مرد گذاشتی چیه؟
          توقع دارید تا به جای عکس خودم عکس یک زن بذارم؟
          اگر عکس مطلب رو میگین که توش هم زن هست هم مرد

      2. به شدت بستگی داره! بین خانوم ها انسان های تاثیرگذار کم نیستند ولی در مقایسه با آقایان تعدادشون ناچیز هست شما اگه 100 نفر از بهترین های ای تی رو یه جا جمع کنید فکر میکنید خانوما تعدادشون به 10 برسه؟! همین خانوم میرزاخانی اولین زن ریاضیدان هستند که برنده جایزه فیلدز شدند یه زمانی میگفتند به خانوما فرصت داده نمیشه تا خودشون رو نشون بدن در حال حاضر گرفتن مدرک تحصیلی در بین اقایون دیگه جایگاه سابق رو نداره و ترجیح میدن برن دنبال تجارت و صنعت العان 70 درصد ظرفیت دانشگاه ها در اختیار خانوماست ولی باز هم اگه 10 تا از بهترین های هر رشته رو نگاه کنید دست کم 7 تاشون رو اقایون تشکیل میدند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH