اپل و گوگل خواهان ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در آمریکا هستند

مایکل بنت؛ سناتور ایالت کلرادو و عضو دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس سنا در روز پنجشنبه گذشته نامه‌ای را برای شرکت‌های اپل و گوگل ارسال و درخواست اعلام ممنوعیت تیک‌تاک به‌دلیل تهدید امنیت ملی را با آنها در میان گذاشت.

بر اساس گزارش نشریه نیویورک تایمز، این نامه خطاب به مدیران ارشد شرکت‌های اپل و گوگل یعنی تیم کوک و ساندار پیچای نوشته شده و مایکل بنت طی آن اساسا اعلام می‌کند که دسترسی دولت چین به این حجم از داده‌ها یا توانایی مدیریت رسانه برای یک‌سوم جمعیت ایالات‌متحده امری ناخوشایند است. این سناتور وضعیت کنونی را غیر مسئولانه خواند و پیرامون آن توضیحات بیش‌تری را ارائه کرد. به باور وی، اکنون شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری فرصت دارند تا به بحث وارد شده و نشان دهند که در چه موقعیتی ایستاده‌اند.

بروک اوبروتر؛ سخنگوی تیک‌تاک در رابطه با نامه مایکل بنت اظهارنظر کرد و نسبت به ذهنیت وی و ماهیت احتمالا گمراه‌کننده آن ابراز نگرانی کرد. به گفته آقای اوبروتر این گزارش، طرح شرکت موسوم به پروژه تگزاس جهت اطمینان از شفافیت داده‌ها و امنیت یکپارچه تمامی کاربران را به کلی نادیده گرفته است.

تیک‌تاک همواره بر موضع خود مبنی بر عدم ارائه داده‌ها به دولت چین در هر شکل و صورت پافشاری کرده است. این شرکت در ماه آگوست طرحی را ارائه کرد که به موجب آن، سازوکار جلوگیری از دسترسی دولت چین به داده‌های کاربران آمریکایی تشریح شده است. این پلتفرم رسانه اجتماعی برای اثبات صحت ادعای خود حتی حاضر است تا امکان نظارت ایالات‌متحده بر فعالیت‌های خود را صادر نماید.

از جنبه سیاسی نیز این نامه نشانه دیگری از پیوستن یک دموکرات به نبردی است که معمولا از سوی جمهوری‌خواهان رهبری می‌شود. سابقه این تقابل به سال 2020 بازمی‌گردد. در آن زمان دونالد ترامپ برای اعمال ممنوعیت علیه تیک‌تاک و یک اپلیکیشن چینی محبوب دیگر با نام وی‌چت، تلاش‌هایی را از خود نشان داد.

 

گوگل و اپل هنوز به نامه این سناتور پاسخ نداده‌اند؛ اما احتمالا ناچار به انجام این‌کار خواهند بود. به هرحال این نامه نشان‌دهنده جنبشی است که با حمایت بیش از 24 ایالت آمریکا برای تحریم تیک‌تاک شکل گرفته است.

به‌طور خلاصه بایستی خاطرنشان کرد که کل ماجرا حول یک خلاء قانونی در چین شکل گرفته است که اساسا امکان دریافت مخفیانه داده‌ها توسط دولت چین را فراهم می‌کند. با افزایش تنش‌ها جالب خواهد بود که ببینیم آیا این شرکت موفق به اثبات برنامه‌های پیشگیرانه خود برای چنین سناریوهایی خواهد بود یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH