گزارش مالی جدید اپل از افت فروش آیفون‌های این شرکت حکایت دارد

شرکت اپل گزارش مالی خود برای 3 ماهه پایانی سال 2022 (که نخستین دوره 3 ماهه در سال مالی کمپانی به‌شمار می‌رود) را منتشر کرد. بر این اساس مشکلات زنجیره تامین موجب محدودیت موجودی محصولات در بازار و افت درآمد و فروش سالیانه اپل شده است. با این‌حال گزارش جدید صرفا حاوی نکات منفی نبوده و در این میان به برخی دستاوردهای مثبت نیز اشاره شده است.

به‌عنوان مثال تعداد دستگاه‌های اپلی فعال و در حال استفاده به 2 میلیارد واحد رسیده است. بعلاوه این شرکت در حوزه کسب‌وکار خدماتی، درآمد بالایی را کسب کرده است. مجموع فروش محصولات اپل در دوره 3 ماهه منتهی به 31 دسامبر 2022 (10 دی ماه) معادل 117.1 میلیارد دلار بود. این در حالیست که ارزش فروش کمپانی در 3 ماهه چهارم سال 2021 برابر با 123.9 میلیارد دلار بود. بدین‌ترتیب درآمد خالص شرکت با افت تقریبا 13 درصدی از 34.6 میلیارد دلار به تقریبا 30 میلیارد دلار رسید.

اپل از مدت‌ها قبل انتشار آمار مربوط به تعداد دستگاه‌های فروخته شده توسط خود را متوقف کرده و اکنون صرفا درآمد حاصل از فروش هر دسته از محصولات را به صورت فهرست‌وار منتشر می‌کند. گوشی‌های آیفون بیش از نیمی از فروش کمپانی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما میزان فروش آنها در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 8 درصد کاهش یافته است.

درآمد ناشی از کسب‌وکار خدمات اپل در حد فاصل ماه‌های اکتبر تا دسامبر 2022 برابر با 20.8 میلیارد دلار بوده است. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد. تبلت‌های آیپد تنها دسته دیگر از محصولاتی هستند که درآمد حاصل از فروش آنها افزایش یافته و با رشد تقریبا 30 درصدی از 7.2 به 9.3 میلیارد دلار رسیده است.

تیم کوک؛ مدیرعامل اپل اعلام کرد که کمپانی “بهترین مجموعه از محصولات و خدمات تا به امروز را در اختیار دارد”. لوکا ماستری؛ مدیر مالی اپل نیز اعلام کرد که اگرچه درآمد شرکت احتمالا بر روی کاغذ در حال کاهش است؛ اما بر مبنای ارز ثابت حقیقتا این مولفه در حال رشد است. جریان نقدی تولید شده توسط اپل برابر با 34 میلیارد دلار بوده و این شرکت برای سهامداران خود بیش از 25 میلیارد دلار سودآوری داشته است. در نتیجه سهامداران در ازای هر سهم خود سود نقدی 0.23 دلاری را دریافت نموده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH