اپل به‌دنبال عرضه آیفون 15 با طراحی بدون دکمه است

بر اساس برخی گزارش‌های جدید به‌نظر می‌رسد که سری آیفون 15 اپل بدون دکمه‌های سنتی روانه بازار خواهد شد. این ایده اگرچه در نگاه نخست کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ اما آغازگر یک دوره جدید در شیوه تعامل کاربران با آیفون‌های اپل خواهد بود.

نخستین گوشی بدون دکمه در سال 2018 روانه بازار شد. این گجت اچ‌تی‌سی U12 پلاس نام داشت. اما اکنون از زمان اولین و آخرین تلاش برای تولید یک گوشی هوشمند بدون دکمه نزدیک به 5 سال گذشته است. به همین دلیل مشاهده آیفون 15 با طراحی بدون دکمه حقیقتا سناریویی هیجان‌انگیز به‌شمار می‌رود.

ظاهرا آیفون‌های سال 2023 اپل تداعی‌گر بزرگترین تغییر در نحوه استفاده از گوشی‌های اپل از زمان عرضه آیفون X در سال 2017 تا به امروز خواهند بود. غول کوپرتینویی با عرضه آیفون X از سیستم فیس آی‌دی و قابلیت ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی رونمایی کرد.

اچ‌تی‌سی U12 پلاس مجهز به دکمه‌ پاور و کلیدهای تنظیم میزان بلندی صدا با مکانیسم حساس به فشار است. همچنین وجود فناوری EdgeSense به قاب گوشی امکان می‌داد تا میزان فشار وارد شده را درک نماید. دکمه‌های مورد استفاده در آیفون 15 بایستی ترکیبی از دکمه هوم آیفون 7 و سنسورهای تعبیه شده در پایه ایرپاد باشند. در واقع دکمه‌های آیفون جدید احتمالا مجهز به فناوری‌هایی هستند که اپل در گذشته نیز از آنها استفاده کرده است.

ترک‌پد مک‌بوک‌های اپل در واقع فاقد سطح قابل فشار است؛ اما بازخوردهای لرزشی جالبی را تولید می‌کند. همچنین دکمه هوم آیفون 7 به منظور تداعی احساس فشار یک دکمه برای کاربر از مکانیسم لرزشی استفاده می‌کند. بنابراین اپل در زمینه ساخت دکمه‌‌های مدرن دارای تجارب زیادی است. بعلاوه پایه‌های ایرپادز پرو دارای سنسورهایی هستند که کاربران با فشار دادن یا کشیدن انگشت خود روی آنها قادر به توقف یا از سرگیری پخش موسیقی، پاسخگویی به تماس‌ها یا برقراری تماس با دستیار صوتی سیری خواهند بود.

اچ‌تی‌سی U12 پلاس نخستین گوشی با دکمه‌های لمسی محسوب می‌شود

به‌کارگیری فناوری جدید حساس به فشار در سری آیفون 15 مزایا و کارکردهای متنوعی را به ارمغان خواهد آورد. قابلیت کنترل پخش، مکث یا تغییر موسیقی، تنظیم میزان بلندی صدا، اجرای برنامه دوربین بدون نیاز به بازگشایی قفل آیفون، استفاده از دکمه‌های فشاری جدید به‌عنوان کلید شاتر دو مرحله‌ای، راه‌اندازی دستیار صوتی سیری، فراخوانی سرویس پرداخت موبایلی Apple Pay و قابلیت محرک‌های فیزیکی در بازی‌ها احتمالا بخشی از این مزایا را تشکیل می‌دهند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که دکمه‌های جدید حساس به فشار در برنامه‌های مختلف دارای کارکردهای متفاوتی خواهند بود.

اپل با حذف دکمه‌های سنتی می‌تواند آیفون را به یک گوشی ضد آب تبدیل نماید. با این‌حال غول کوپرتینویی با انجام این‌کار، فرصت فوق‌العاده برای بازگردانی تاچ آی‌دی را از دست خواهد داد. استفاده از این فناوری جدید اگرچه هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد؛ اما تعامل با یک گوشی فاقد دکمه‌های سنتی احتمالا با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. ضعف بازخوردهای لرزشی، عدم دریافت فرامین فشاری کاربر در برخی مواقع و تعمیرپذیری دشوارتر از جمله محدودیت‌های تکنولوژی مذکور به‌شمار می‌روند.

با وجود تمامی این محاسن و معایب به‌نظر می‌رسد که ریسک اپل در این زمینه نهایتا به نتایج مطلوبی منجر خواهد شد. تیم کوک و اپل، باهوش‌ترین مهندسان از سراسر جهان را در اختیار دارند. بنابراین با گذشت 5 سال از زمان عرضه نخستین گوشی بدون دکمه انتظار می‌رود که آیفون 15 تجربه کاربری شایسته‌ای را به ارمغان بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH