استفاده از تیک‌تاک، پابجی و بیش از 200 اپلیکیشن چینی دیگر در هندوستان ممنوع شد

دولت هندوستان علیه برخی برنامه‌های چینی در زمینه شرط‌بندی و اعطای وام، اقدامات تقابلی سریعی را به اجرا گذاشته است. وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات (MeitY) پس از تجزیه و تحلیل کامل 288 اپلیکیشن چینی مجموعا 230 مورد از آنها را به‌صورت فوری و اضطراری ممنوع اعلام کرد. این تصمیم بر اساس توصیه‌های وزارت کشور مبنی بر دسترسی احتمالی برنامه‌های چینی به داده‌های شخصی شهروندان هندی اتخاذ شده است.

این اتفاق پس از انتشار گزارش‌های متعدد مبنی بر اخاذی، آزار و اذیت افرادی که از طریق این اپلیکیشن‌ها اقدام به دریافت وام‌های کوچک کرده بودند؛ روی داد. در برخی موارد، نرخ بهره سالیانه 3000 درصد افزایش یافت. هنگامی که بدهکاران قادر به پرداخت بدهی خود نبودند؛ با پیام‌های تهدیدآمیز یا حتی انتشار عکس‌های بدل مواجه می‌شدند. این موضوع به طرز ناراحت‌کننده‌ای موجب خودکشی چندین نفر در ایالت‌های آندرا پرادش و تلانگانا هندوستان شد.

در واکنش به این گزارش‌ها، مقامات ایالتی و سازمان‌های اطلاعاتی مختلف خواهان اقدام علیه این اپلیکیشن‌ها شدند. 94 مورد از برنامه‌های ممنوعه به آسانی در اپ استورها قابل دسترس بودند؛ در حالی‌که بقیه از طریق لینک‌های متفرقه میان کاربران توزیع می‌شدند.

در ادامه دولت هند با صدور یک بیانیه هشدارآمیز به شهروندان یادآوری می‌کند که شرط‌بندی و قمار در اکثر نقاط این کشور، غیرقانونی بوده و تبلیغات برای این پلتفرم‌های شرط‌بندی نیز بر اساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان (مصوب سال 2019)، قانون مقررات شبکه تلویزیون کابلی (مصوب سال 1995) و قوانین فناوری اطلاعات (مصوب سال 2021) غیرقانونی است.

ممنوعیت‌های جدید در ادامه اقدامات قبلی دولت هند علیه برخی برنامه‌های چینی از جمله Xender، تیک‌تاک و پابجی موبایل به مرحله اجرا گذاشته می‌شوند. این برنامه‌ها به‌عنوان تهدیدی برای حاکمیت و امنیت هندوستان قلمداد می‌شوند. دولت بر اساس ماده 69A قانون فناوری اطلاعات اقدام به اعمال ممنوعیت علیه برنامه‌های فوق نموده است؛ چرا که سرورهای کشور متخاصم، اطلاعات حساس کاربران را دریافت و به شیوه‌ای نادرست مورد استفاده قرار می‌دادند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH