اپل استفاده از دو ماده شیمیایی خطرناک را در محصولات خود ممنوع کرد

Apple(1)

شرکت‌های فراوانی برای ساختن جهانی سبزتر از مواد سمی در ساختار تولید خود چشم‌پوشی می‌کنند که در یک نمونه بارز آن‌ها، اپل استفاده از دو ماده شیمیایی خطرناک را در محصولات خود ممنوع کرد.

اپل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنایع فناوری اطلاعات تصمیم گرفته است تا دو ماده بسیار خطرناک صنعتی بنزن (benzene) و ان هگزان (N-hexan) را از تمامی فرایندهای مربوط به چرخه تولید محصولات خود خارج نماید.

این دو ماده شیمیایی می‌توانند موجب ایجاد سرطان در انسان شوند و علاوه بر این برای سیستم عصبی بدن نیز بسیار خطرناک محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که پیش‌ازاین، این دو محصول در تولید محصولات اصلی اپل مانند آیپد، آیفون، آیپاد و کامپیوترهای مک به کار می‌رفته است ولی این شرکت در یک تصمیم درست و بسیار خوب تصمیم گرفته است تا این دو محصول شیمیایی خطرناک را از لیست مواد مورداستفاده در محصولات خود خارج کند.

جالب اینجاست که سمی بودن این دو ماده برای تمام شیمیدانان جهان اثبات‌شده است ولی بازهم اپل به‌راحتی به این تغییر تن نداده بود و به مدت 4 ماه در 22 کارخانه خود به تحقیقات فراوانی پرداخت تا ببیند که این مواد بر روی عملکرد 500 هزار کارگر فعال در کارخانه‌ها چه تاثیری خواهد گذاشت. جالب اینجاست که در این آزمایش‌ها مشخص شد که تنها در چهار کارخانه از این مواد استفاده‌شده است ولی باز هم اپل تصمیم گرفت تا به‌جای رعایت حداقل استانداردهای امنیتی برای این مواد، استفاده از آن‌ها را به‌طورکلی متوقف کند.

آغاز ماجرای این عمل اپل به پنج ماه پیش بازمی‌گردد، در آن زمان بود که دو گروه فعال و دوستدار در محیط‌زیست با نام‌های China labor watch و Green America در اقدامی متحد و در بیانیه رسمی از اپل خواستند تا استفاده از مواد شیمیایی خطرناک را در تولید محصولات خود متوقف کند. این دو گروه بنزن را بر اساس قوانین سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده آمریکا، به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین مواد ممکن در تولید محصولات اپل معرفی کردند.

لیزا جکسون به‌عنوان نایب‌رییس بخش محیط‌زیست اپل درباره این ماجرا می‌گوید: «ما با این کار تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب‌های وارده توسط مواد شیمیایی به کار بسته‌ایم و این موارد را در میان کانون اهمیت خود قرار دادیم. ما باید در این زمینه مدیریت بزرگی را از خود نشان می‌دادیم تا به همگان اثبات کنیم که می‌خواهیم به‌سوی آینده‌ای برویم که بدون مواد شیمیایی است، یک آینده سبز.»

این حرکت اپل بازخورد بسیار مناسبی را به همراه داشته است و پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های زیادی برای اقداماتی مشابه از این عمل اپل تبعیت کنند.

1 در مورد “اپل استفاده از دو ماده شیمیایی خطرناک را در محصولات خود ممنوع کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH