اتصال ماهواره‌ای به گوشی‌های سامسونگ می‌آید

سامسونگ به رقابت برای فعال کردن قابلیت ارتباط 2 طرفه از طریق ماهواره بر روی گوشی‌های هوشمند ملحق شده است. مودم آینده سامسونگ موسوم به اگزینوس 5300 به کاربران در مناطق بسیار دور دست یا دچار بحران که تجهیزات ارتباطی در آنها غیرفعال شده است؛ امکان خواهد داد تا با استفاده از شبکه‌های غیرزمینی (MTN) 5G با جهان ارتباط برقرار نمایند.

مودم جدید به منظور اطمینان از قابلیت تعامل متقابل شبکه‌های مخابراتی در حال ظهور و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای توسعه‌یافته توسط تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، استاندارد 3GPP Release 17 را پیاده‌سازی خواهد کرد.

در ادامه تصویری از نحوه عملکرد ارتباطات MTN ارائه شده است. تلفن هوشمند شما می‌تواند پیامی را به یک ماهواره و سایر وسایل غیرزمینی ارسال کند. در ادامه، پیام به ایستگاه زمینی مخابره شده و این پیام جهت دریافت توسط سایر کاربران به شبکه معمول تلفن‌ همراه ارسال می‌شود.

این ارتباط دارای ماهیت 2 طرفه بوده و در نتیجه پیام‌ها می‌توانند از مسیر متقابل نیز جریان پیدا کنند. بعلاوه پیام‌های مبادله شده صرفا ماهیت متنی نداشته و کاربران در آینده قادر به ارسال عکس‌ها و فیلم‌هایی با وضوح بالا از طریق اتصال ماهواره‌ای خواهند بود.

البته این مودم برای گوشی‌های هوشمند به‌کار گرفته خواهد شد؛ اما سامسونگ اعلام کرده که فناوری جدید در وسایل نقلیه هوایی شهری نظیر اتومبیل‌های پرنده و هواپیماهای بدون سرنشین نیز کاربرد دارد. بدین‌ترتیب کاربران حتی حین انجام پرواز نیز ارتباط خود را از دست نخواهند داد.

به هرحال سامسونگ اعلام کرده که روی توسعه فناوری اینترنت اشیاء NarrowBand یا به اختصار NB-IoT کار می‌کند. این فناوری نیاز به تراشه آنتن پرقدرت مجزا در داخل گوشی‌ها را مرتفع می‌کند.

مین گو کیم؛ معاون اجرایی واحد توسعه پردازنده‌های ارتباطی در سامسونگ الکترونیکس ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “سامسونگ قصد دارد که در زمینه پیشبرد اکوسیستم‌های ارتباطی هیبریدی زمینی MTN در سراسر جهان پیشگام شود. این موضوع زمینه‌ساز ورود کمپانی به عصر 6G خواهد بود.”

سامسونگ سالهاست که روی فناوری 6G کار می‌کند و دولت کره‌جنوبی در تدارک راه‌اندازی نخستین نمونه‌های شبکه 6G در سال 2026 است. کمپانی کوالکام در ماه ژانویه امسال از فناوری Snapdragon Satellite رونمایی کرد. این فناوری با هدف فعال‌سازی پیام‌رسانی 2 طرفه از طریق ماهواره برای گوشی‌های هوشمند ارائه شد.

در 6 ماهه دوم سال 2023 احتمالا شاهد عرضه نخستین دستگاه‌های مجهز به این فناوری خواهیم بود. از این گذشته کوالکام در زمینه فناوری ماهواره‌ای اپل نیز نقشی موثر ایفا می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH