جنگ خیس بیل گیتس و زاکربرگ

gates

اگر شما نیز اهل وب‌گردی و مراجعه به مراکز مختلف خبری باشید با عبارت ice bucket challenge یا با ترجمه فارسی، چالش سطل یخ، روبرو شده‌اید. این نوع از کل‌کل در طول چند روز گذشته در میان تمامی سطوح ورزشی، هنری و … دیده‌شده است و در سطح فناوری اطلاعات، این بار نوبت به جنگ خیس بیل گیتس و زاکربرگ رسیده است.

در این نوع از رقابت که بیشتر جنبه شوخی و سرگرمی در فصول گرم سال را دارد، افراد یک سطل از آب یخ را بر روی سر خود خالی می‌کنند و یا اینکه افراد دیگری این کار را برای فرد به چالش کشیده شده انجام می‌دهند. این نوع از چالش بسیار مفرح است و در میان ورزشکاران بسیار محبوب است و بعد از مسابقات ورزشی و پیروزی‌های بزرگ، بسیاری از مربیان به‌طور ناگهانی توسط شاگردان خود با این روش خیس می‌شوند.

در طول چند روز گذشته، در سطوح مختلف افراد زیادی برای این کار اقدام کرده‌اند ولی نوع چالش در سطح فناوری اطلاعات با تمامی سطوح متفاوت است و این بار مارک زاکربرگ بود که با قرار دادن یک ویدیو از خود بر روی شبکه اینترنت، یک سطل آب یخ را بر روی سر خود خالی کند و در گفته‌هایی سایر مدیران بالا رده و مشهور عرصه فناوری اطلاعات را نیز برای انجام این امر به چالش بکشد.

در این میان یکی از افرادی که به این چالش پاسخ مثبت داد، مدیر افسانه‌ای مایکروسافت یعنی جناب بیل گیتس بود. بیل گیتس در ویدئویی به درخواست چالش مارک زاکربرگ پاسخ مثبت داد و یک سطل بزرگ از آب یخ را بر روی سر خود خالی کرد ولی در این راه نیز مدیر مایکروسافت بسیار متفاوت عمل کرد و برخلاف زاکربرگ، بیل گیتس از فناوری‌هایی هرچند ابتدایی برای خالی کردن آب بر روی خود استفاده نمود.

مارک زاکربرگ در ویدیوی خود سطل را با دستان خود گرفته و بر روی سرش ریخت ولی بیل گیتس با روش ویژه خود، درست مانند یک مدیر و تنها با انجام یک حرکت ساده توانست این کار را انجام بدهد، بیل گیتس یک سطل را به میله‌ای در بالای سر خود متصل کرد و با کشیدن طنابی که به این سطل متصل بود آب را بر روی سر خود ریخت.

این اقدامات مدیران بالا رده شرکت‌های بزرگ نشان از این دارد که هرچقدر که این افراد را دست‌نیافتنی بدانیم بازهم این افراد انسان هستند و به ‌تفریح‌هایی که ممکن است ما نیز انجام بدهیم روی می‌آورند. بیل گیتس و زاکربرگ ازجمله نمادهای بسیار بزرگ غرق نشدن در زرق‌وبرق ثروت هستند و زاکربرگ با همسرش در حال مک‌دونالد خوردن در کنار خیابان مشاهده‌شده و بیل گیتس در سایت‌های عمومی با افراد مختلف هدیه کریسمس معاوضه می‌کند تا به همگان اثبات کنند که ما نیز مثل شما هستیم و این شما هستید که می‌توانید به ما بپیوندید.

البته این حرکت بیل گیتس و زاکربرگ تنها جنبه تفریحی نداشته است و نوعی اقدام برای مبارزه با بیماری ALS بوده است که در سطح مدیریت فناوری اطلاعات، ابتدا توسط تیم کوک آغاز شد. این بیماری عصبی می‌تواند به سلول‌های عصبی بیمار آسیب بسیار جدی وارد ساز و این اقدام این افراد به‌نوعی نمادی از مقابله با این بیماری است.

زاکربرگ در اقدام خود تعدادی از مدیران بزرگ را به چالش کشید و بیل گیتس نیز همین کار را با مدیران ارشد دیگری تکرار نمود تا این چرخه تبلیغات علیه این بیماری به‌سرعت بیشتری گسترش یابد. نکته جالب اینجاست که به علت مفرح بودن این تبلیغات، استقبال عمومی بسیار بالایی از آن‌ به‌عمل‌آمده است و حتی بازدید از ویدیوهای بیل گیتس و زاکربرگ در شبکه ویدئویی یوتیوب نیز بسیار بالا بوده است و ویدئوی بیل گیتس بیش از سه میلیون بازدیدکننده داشته است.

در این روند جالب، هر یک از افراد به دیگری مدت‌زمان 24 ساعت فرصت می‌دهند تا برای پاسخ به چالش آن‌ها اقدام کنند و همین امر نیز موجب شده است تا به‌زودی شاهد موج‌های بیشتری ازاین‌دست اقدامات باشیم.

از دیگر چهره‌های مشهوری که این اقدام را انجام داده‌اند می‌توان به کارگردان مشهور هالیوودی، استیون اسپیلبرگ، مجری مطرح برنامه‌های تلویزیونی، اپرا وینفری، ستیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت، مدیر ارشد اجرایی آمازون، جف بیزاس، هنرپیشه و کشتی کج کار مشهور دواین جانسون ملقب به د راک و تیلور سوییفت، خواننده مشهور اشاره نمود. البته با یک جستجو در موتورهای جستجوی اینترنتی و استفاده از کلیدواژه ASL ice bucket Challenge خواهید توانست به لیست افراد بیشتری نیز دست یابید که برای این کار خیرخواهانه اقدام کرده‌اند.

در روزهای اخیر نیز میان هنرمندان چهره‌های مشهوری مانند رابرت دواینی جونیور و در میان ورزشکاران نیز افرادی مانند کریستیانو رونالدو و دیوید آلابا به این اقدام دست زده‌‌اند و این روند کاملا روند تصاعدی را در رشد خود می‌بیند.

در لینک زیر می‌توانید رکت زاکربرگ را مشاهده کنید و در لینک دوم حرکت بیل گیتس:

http://www.aparat.com/v/0d9Yn

http://www.aparat.com/v/0d9Yn

اقدامات خیرخواهانه فراوانی برای مبارزه با بیماری‌های خاص انجام می‌شوند ولی شاید به‌جرئت بتوان ادعا کرد که هیچ اقدامی به‌اندازه این چالش سطل یخ نتوانسته بود در تمامی قشرهای مشهور جای خود را باز کند.

 

3 در مورد “جنگ خیس بیل گیتس و زاکربرگ”

  1. لازمه به دوستان یادآوری کنم مقایسه هیتلر و استالین با افرادی خودساخته اشتباهه.این آقایون که شما با جنایتکاران جنگی و دیکتاتور ها هم پایشون میدونید فرشته نیستن صحیح اما همین بیل گیتس با استفاده از تلاش بسیار سیستم عاملی رو پایه نهاد که انقلابی رو آغاز کرد که نهایتا به اسمارت فون ها و اندروید رسید که اگر ویندوز و یونیکس نبود خیلی دیگه از چیز ها هم نبود یا زاکربرگ هم با استفاده از خلاقیتش یک شبکه رو بنیان نهاد که پرطرفدارترین شد.حالا این همه جبهه گیری برای چیه نمیدونم.در ضمن قانون فیزیک بیان میکنه که حد اعلا در جهان وجود نداره.یعنی بازده 100 درصد نداریم یعنی هر دارویی به موازات درمان اثرات جانبی داره یعنی هر آدمی همراه خوبیاش بدی هم داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH