اولین آنتن داخلی تلفن هوشمند با فناوری Li-Fi معرفی شد؛ انتقال دیتا با سرعت نور!

تکنولوژی Light Fidelity یا به اختصار Li-Fi به قابلیت انتقال داده با استفاده از نور اشاره دارد. ماهیت این فناوری تاکنون عجیب و ناشناخته باقی مانده است. با این‌حال لای‌فای احتمالا به‌زودی به یک تکنولوژی کلیدی تبدیل شده و در گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

یک استارتاپ با نام pureLiFi در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل 2023 از آنتن ویژه‌ای تحت عنوان Light Antenna One رونمایی کرد. این آنتن می‌تواند درون گوشی‌های هوشمند به‌کار گرفته شود. این المان با استفاده از لامپ‌های LED امکان انتقال داده با سرعت بالا و در طیف نور مرئی را فراهم می‌کند.

آنتن جدید با استاندارد آینده موسوم به IEEE 802.11bb سازگاری دارد. این موضوع امکان یکپارچه‌سازی آنتن با تجهیزات فعلی مبتنی بر استاندارد 802.11 را فراهم می‌کند. در عین‌حال نمونه‌های ارائه شده در رویداد MWC به لحاظ اندازه حجیم به‌نظر می‌رسند؛ اما شرکت وعده داده که در آینده اندازه آنها را کاهش خواهد داد.

همچنین این استارتاپ از یک ریپیتر موج میلی‌متری 5G نیز رونمایی کرد. این ریپیتر از قابلیت تبدیل سیگنال به لای‌فای برخوردار بوده و انتقال داده‌ها با سرعت بالا را امکان‌پذیر می‌کند.

بایستی توجه داشت که فناوری Li-Fi در کنار مزیت کلیدی خود یعنی انتقال داده با سرعت بالا دارای معایب و محدودیت‌هایی نیز خواهد بود. ضرورت وجود دید مستقیم میان فرستنده و گیرنده، بزرگترین محدودیت این فناوری به‌شمار می‌رود؛ چرا که داده‌ها به‌صورت یک شار نوری و نه امواج رادیویی منتقل می‌شوند.

این موضوع بدان معناست که وجود دیوار یا یک مانع مشابه دیگر در فرآیند انتقال داده‌ها اختلال ایجاد خواهد کرد. زمان عرضه اولین نسخه تجاری چنین سیستم‌هایی هنوز اعلام نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH