استاندارد لای‌فای با 100 برابر سرعت بیش‌تر نسبت به وای‌فای رسما مورد پذیرش قرار گرفت

موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) استاندارد 802.11bb برای ارتباطات بی‌سیم مبتنی بر نور را مورد پذیرش قرار داده است. استاندارد جدید، لای‌فای (Li-Fi) نامگذاری شده است.

توسعه‌دهندگان این استاندارد بر مزایای استفاده از نور به‌جای فرکانس‌های رادیویی تاکید دارند. لای‌فای در مقایسه با فناوری‌های معمولی نظیر وای‌فای و 5G امکان دستیابی به اتصال بی‌سیم سریع‌تر و قابل اعتمادتر همراه با امنیت بی‌نظیر را فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها لای‌فای جایگزین وای‌فای، 5G و همچنین شبکه‌های سیمی نخواهد شد. امواج رادیویی کماکان به لحاظ انتقال از طریق جو در فواصل طولانی و از طریق اجسام مات دارای مزایایی انکارناپذیر هستند. با این‌حال فناوری جدید در داخل منازل قابل استفاده بوده و بالاترین سرعت و کم‌ترین میزان تاخیر را ارائه می‌دهد.

ویدیوی زیر نحوه ادغام یک سامانه Li-Fi در سیستم روشنایی ساختمان جهت انتقال داده را نمایش می‌دهد. بخشی از طیف مادون قرمز برای انتقال داده مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه کاربران هیچ‌گونه سوسو زدن یا چیزی شبیه به آن‌را مشاهده نخواهند کرد.

سرعت لای‌فای به 224 گیگابایت برثانیه می‌رسد. به گفته دومینیک شولز از موسسه Fraunhofer از آنجا که لای‌فای در یک طیف نوری انحصاری عمل می‌کند؛ لذا این موضوع موجب افزایش قابلیت اطمینان‌پذیری و کاهش زمان تاخیر می‌شود. بر اساس اعلام این محقق، انتشار نور در راستای خط دید با جلوگیری از نفوذ از میان دیوارها، کاهش ریسک تداخل و استراق سمع و بهبود امکان ناوبری در فضای مسقف با دقت سانتی‌متری به ارتقاء سطح امنیت کمک می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH