سرمایه گذاری روی بیت کوین یا طلا؟ کدام یک بهتر است؟

امروزه به دلیل وجود تحریم ها و تورم حاکم بر اقتصاد کشور، اکثر افراد به فکر سرمایه گذاری برای آینده هستند. به همین دلیل است که مردم به دنبال راه و روشی می‌گردند که برای آنها سود بیشتری به همراه داشته باشد یا حداقل از این که سرمایه‌ی اصلی‌شان از دست نخواهد رفت آرامش خاطر بیش‌تری داشته باشند.

به همین دلیل، به سراغ خرید طلا یا خرید بیت کوین می‌روند، چون باور دارند که بهترین روش سرمایه گذاری خرید طلا و بیت کوین است. این تصور درست است زیرا این دارایی ها نه تنها ارزش خود را در طول زمان حفظ می کنند، بلکه این ارزش در درازمدت افزایش می‌یابد.

اغلب کسانی که بیت کوین را به عنوان سرمایه گذاری خود انتخاب می کنند افراد جاه طلبی هستند و لحظه‌شماری می‌کنند تا بیت کوین به جایگزین طلا و دلار آمریکا در جهان تبدیل شود.

قبل از سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین، باید مزایا و معایب، شباهت ها و تفاوت های سرمایه گذاری در طلا و بیت کوین را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنیم و سپس بسته به میزان سرمایه، تحمل ریسک، و دیدگاه شخصی، تصمیم گیری کنیم.

آینده طلا

همان طور که می‌دانید طلا پشتوانه‌ی پول در اکثر کشورهاست، و از قرن‌های پیش تا کنون به عنوان یک دارایی امن شناخته شده است. به صورت کلی هر زمان که اقتصاد یک کشور دچار نابسامانی شده و به نوعی ضعیف می شود، و ارز پول آن کشور کاهش پیدا می‌کند، طلا به عنوان یک دارایی رشد می‌کند و به طبع افراد آن جامعه تمایل بیش‌تری به خرید طلا و مشتقات آن پیدا می‌کنند.

اگر بخواهیم از لحاظ نموداری طلا را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان گفت طلا یا اونس جهانی در  تایم فریم های بالا نیز رشد صعودی داشته است. که خود این مساله نشان دهنده‌ی این است که احتمال رشد تدریجی طلا در آینده در سراسر دنیا ثابت خواهد ماند و احتمال کاهش قیمت آن تقریبا صفر است.

آینده بیت کوین

اگر از بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال و افت و خیزهای بسیار بیت کوین طی سال های اخیر گذر کنیم، بدون شک می توان گفت بیت کوین در مقایسه با تمام بازارهای مالی رشد شدیدی داشته است. یکی از دلایل این رشد را می‌توان این گونه بیان کرد که برخی از کشورها بیت کوین را به عنوان پول مجازی به رسمیت شناخته‌اند و برای بیت کوین و سایر رمزارزها نیز قانون‌گذاری کرده‌اند.

چنانچه کشورهای بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر نیز بیت کوین را به عنوان یک دارایی دیجیتال بپذیرند و به رسمیت قبول کنند، مطمئنا آینده‌ی چشمگیری را برای بیت کوین متصور خواهیم بود.

از نگاه مایکل سیلور (Michael Saylor)، اقتصاددان بزرگ و تحلیلگر برجسته‌ی فعال در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، بیت کوین می‌تواند واحد پول مشترک میان تمام مردم جهان باشد. همچنین سیلور معتقد است که بازار کریپتوکارنسی ها تکنولوژی آینده‌ی بشریت محسوب می‌شوند. و در صورتی که بیت کوین به رسمیت شناخته شود، تمام روش‌های سنتی پرداخت را کنار خواهد زد و با پذیرش بیش‌تر جوامع، رشد قیمت بسیاری را در آینده تجربه خواهد کرد.

مزایای خرید طلا

۱. تاریخچه‌ی طولانی در دادوستدها

طلا برای سالیان متمادی به عنوان یک دارایی ایمن در نظر گرفته شده و به عنوان یک ابزار تعیین کننده‌ی ارزش، برای دادوستد و خرید و فروش مورد استفاده بشریت بوده است. در حالی که تنها یک دهه از فعالیت بیت کوین می‌گذرد و هنوز به طور کامل، به عنوان یک روش پرداخت مرسوم و امن نتوانسته جای خود را در بازارهای مالی باز کند. اگرچه بیت کوین توانست در مدت زمان کوتاهی سر و صدای زیادی به پا کند و توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کند. اما طلا به واسطه‌ی تاریخچه‌ی پنج هزار ساله‌ی خود، همچنان از اهمیت ویژه‌ای در ذهنیت افراد برخوردار است زیرا همه‌ی افراد از طلا به عنوان یک دارایی بدون خطر یا حداقل کم ریسک یاد می‌کنند.

 

۲. مورد حمایت بانک‌ها و مراجع قانونی

طلا تحت پشتوانه‌ی مراجع دولتی است و یک دارایی قانونی و دارای پشتوانه‌ی قوی برشمرده می‌شود. اگر شما مالک یک دارایی طلا باشید و این دارایی شما به سرقت برود، می‌توانید به راحتی به مراکز قضایی برای شکایت یا پیگرد قانونی دارایی به سرقت رفته‌ی خود اقدام کنید.

معایب خرید طلا

برای خرید طلا باید به صورت حضوری و طی ساعت‌های کاری روزانه، به یک صرافی معتبر یا یک طلافروشی‌ مراجعه کنید. با توجه به وجود ازدحام و تردد، آلودگی هوا، محدودیت‌ ساعت های مراجعه برای خرید حضوری، و ترافیک بسیار زیاد شهرهای بزرگ، فرآیند خرید طلا به یک مساله‌ی زمان‌بر و فرسایشی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر خرید آنلاین طلا نیز نیاز بدون شناخت کافی از مراکزی که به صورت غیر حضوری در این زمینه فعالیت می‌کنند کار دشواری است. بنابراین تنها روش قابل اعتماد برای تبدیل بخشی از دارایی و پول نقد به طلا، طی کردن فرآیند مراجعه‌ی حضوری به فروشندگان صنف طلافروشی است.

مزایای خرید بیت کوین

۱. سرعت انتقال بالا

سرعت انتقال بیت کوین بسیار سریعتر از طلا است. اگر بخواهید سرمایه‌ی خود را به فردی خارج از کشور انتقال دهید، به طور قطع طلا نمی تواند انتخاب خوبی برای مقصود شما باشد. در حالی که می توانید دارایی بیت کوین خود را در کمتر از نیم ساعت به هر نقطه از جهان منتقل کنید.

 

۲. امنیت و حریم خصوصی

در بیت کوین حریم خصوصی بسیار بیشتری در مقایسه با طلا وجود دارد؛ شما به راحتی می توانید آدرس کیف پول بیت کوین یا سایر دارایی های ارز دیجیتال خود را روی یک تکه کاغذ، تلفن همراه یا کیف پول های آفلاین (کیف پول سرد) نگه دارید. اگر دستورالعمل های امنیتی را به خوبی رعایت کنید، دارایی های شما همیشه در شبکه بلاک چین بیت کوین ایمن خواهند بود.

 

۳. نقدینگی سریع

بازار تمامی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین به صورت آنلاین است. این بدان معنا است که از لحظه ای که قصد دارید سفارش فروش بیت کوین خود را ثبت کنید تا نقدینگی و تبدیل آن، ممکن است کمتر از چند دقیقه طول بکشد. در حالی که برای فروش دارایی طلای خود باید به صورت حضوری به طلافروشی‌ها یا صرافی‌های معتبر مرکز شهر که قیمت های واقعی بیش‌تری به مشتریان خود ارائه می‌دهند مراجعه کنید. در حقیقت خرید و فروش طلا، مستلزم بازدید شخصی است.

البته یکی از مهم ترین ویژگی های مشترک طلا یا بیت کوین، سرعت بالای نقدینگی در صورت نیاز است. البته، برای اکثر مردم، تبدیل طلا به پول ممکن است ساده تر به نظر برسد. اما اگر حتی برای مدت کوتاهی در بازار فارکس دیجیتال فعال بوده اید، حتما می دانید که سرعت تبدیل بیت کوین به پول نقد بسیار سریع‌تر از فرآیند تبدیل طلا به پول نقد است.

 

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

با وجود محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال، همچنان بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل ماهیت بی‌ثبات و نوسان قیمت این دارایی‌ها از خرید یا نگهداری آن‌ها به عنوان یک سرمایه‌ی امن خودداری می‌کنند. مقایسه‌ی طلا و بیت کوین یک مبحث بسیار قدیمی است. با این حال برخی ارزهای دیجیتال مانند ارز دیجیتال پکس گلد آمده‌اند  که این مقایسه را از بین می‌برند. اگر ارزهای دیجیتال بتوانند ارزشی برابر با طلا داشته باشند و در عین حال مزایای ماهیت دیجیتالی خود را حفظ کنند، بدون شک بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

ارزهای رمزنگاری شده با پشتوانه طلا به روشی شبیه به استیبل کوین‌ها طراحی می‌شوند، اما به جای اینکه توسط پول‌های فیات پشتیبانی شوند، با ارزش طلای فیزیکی معادلسازی می‌شوند. هدف این توکن‌ها جلوگیری از نوسانات قیمت با متصل کردن یک دارایی مشتقه به یک دارایی فیزیکی است. از نظر تئوری، قیمت تجمعی توکن‌ها نباید کمتر از ارزش دارایی‌های فیزیکی باشد.

پکس گلد چیست؟

پکس گلد یک استیبل کوین با ارزشی معادل یک اونس طلا است که سرمایه گذاران با خرید آن به طور غیرمستقیم این دارایی گران‌بها را در سبد سرمایه گذاری خود قرار می دهند. پکس گلد (Pax Gold به اختصار  (PAXG یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که توسط Paxos Trust Company در سپتامبر 2019 به عنوان یک توکن ERC-20 بر روی پلتفرم بلاک چین اتریوم راه اندازی شد.

 

مزایای ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

توکن‌های با پشتوانه طلا چندین مزیت دارند؛ از جمله این که هر شخص می‌تواند بدون نیاز به نگهداری فیزیکی طلا، یک ارز دیجیتال با ارزش مشابه طلا داشته باشد. همچنین با خرید ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، مسیر ساده‌تری برای ورود به بازار رو به رشد و آینده‌دار رمزارزها پیش روی افراد قرار خواهد گرفت.

 

آینده توکن‌های با پشتوانه طلا

علی رغم اینکه سرمایه‌گذاری روی طلا به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های امن شناخته می‌شود، اما داشتن طلای فیزیکی آسان نیست. می‌توان طلا را به شکل شمش‌های فیزیکی و در خانه نگهداری کرد، یا دارندگان با پرداخت هزینه‌ای در صندوق‌های ذخیره طلا آن‌ها را نگهداری کنند. توکن‌های با پشتوانه طلا، داشتن طلا را بدون نیاز به ذخیره‌سازی برای افراد بسیار آسان‌تر می‌کنند. به‌عنوان جایگزین ارزان‌تر و راحت‌تر، ممکن است روزی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا قالب جدیدی از مالکیت غیرمتمرکز و مردمی را به‌وجود بیاورند.

 

خرید بیت کوین BTC)) و پکس گلد (PAXG) در صرافی زرین دکس

فرآیند خرید بیت کوین بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از مراحل خرید طلاست. برای خرید بیت کوین، اتریوم، دوج کوین یا خرید سایر رمزارزها، در قدم اول نیاز است در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی ثبت‌نام کنید و پس از تکمیل مراحل احراز هویت و شارژ کیف پول حساب کاربری‌تان به صورت ریالی یا با واریز تتر، نسبت به خرید بیت کوین اقدام نمایید. برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال زرین دکس که توسط زرین‌پال؛ اولین پرداخت یار دارای مجوز رسمی بانک مرکزی راه‌اندازی شده است اقدام نمایید.

پس از تکمیل ثبت‌نام در صرافی آنلاین ارز دیجیتال زرین دکس، و ورود به پنل کاربری خود، به راحتی می‌توانید قیمت لحظه‌ای بیت کوین، پکس گلد یا  سایر رمزارزها را بر اساس نمودار عمق یا نمودار جهانی مشاهده کنید و با واریز مبلغ موردنظرتان (تومان یا تتر)، فرآیند خرید ارز دیجیتال پکس گلد و بیت کوین را تکمیل کنید. برای خرید پکس گلد،بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کافیست یک حساب کاربری در زرین دکس داشته باشید و پس از تکمیل مراحل عضویت، با سایر کاربران وارد معامله شوید، همچنین می‌توانید برای خرید پکس گلد از پلتفرم زرین دکس، سفارش خرید توکن موردنظرتان را از طریق پنل کاربری‌تان ثبت نمایید.

صرافی زرین دکس بستری امن برای تضمین هر گونه معاملات ارزهای دیجیتال است که کلیه‌ی ابزارها و خدمات موردنیاز معامله را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و امکان خرید و فروش ارز دیجیتال، ساخت کیف پول رمزنگاری شده، ابزار تحلیل قیمت، و سایر خدمات رمزارزها را فراهم می‌سازد. برای شروع ثبت نام و اطلاع از سایر خدمات و امکانات زرین دکس نیز می‌توانید به وب سایت رسمی زرین‌ دکس zarindax.com مراجعه نمایید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH