مقایسه حالت پرتره دوربین پرچمداران سال 2023

حالت پرتره با آیفون 7 پلاس در سال 2016 به قابلیت مهم در گوشی‌ها تبدیل شد و از آن زمان تاکنون تقریباً توسط هر سازنده تلفنی مورد استفاده قرار گرفته است، اما کدام گوشی امروز در این زمینه بهترین عملکرد را دارد؟

شاید ندانید که حالت پرتره چیست؛ حالت پرتره به عکسبرداری از سوژه می‌گویند که سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کند و یک پس‌زمینه تار را به ارمغان می‌آورد. دقیقاً مانند آنچه که با یک دوربین حرفه‌ای ثبت می‌کنید.

بنابراین برای این‌که جواب این سوال را بفهمیم، کارشناسان چهار مورد از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند را رو‌به‌روی یکدیگر قرار داده‌اند که در شرایط مختلف عکس‌های پرتره بگیرند.

قبل از اینکه به بررسی عکس‌ها بپردازیم، ابتدا نگاهی گذرا به گزینه‌های مختلف حالت پرتره در هر یک از تلفن‌ها بیندازید.

گلکسی S23 اولترا — مجهز به حالت پرتره با زوم یک برابر یا سه برابر که از دوربین‌های اصلی استفاده می‌کند
آیفون 14 پرو — مجهز به حالت پرتره با زوم یک برابر و سه برابر، زوم دو برابر  که از برش حسگر استفاده می‌کند
پیکسل 7 پرو — مجهز به حالت پرتره با زوم یک برابر یا دو برابر، هر دو حالت از دوربین اصلی بهره می‌برند
وان‌پلاس 11 — مجهز به حالت پرتره با زوم یک برابر یا دو برابر که از دوربین‌های اصلی استفاده می‌کند

از راست به چپ: گلکسی – آیفون – پیکسل – وان‌پلاس

همانطور که می‌بینید، استفاده از دوربین اصلی زوم یک برابر با حالت پرتره زمانی بیشترین حس را به شما می‌دهد که بخواهید تمام بدن انسان یا حداقل قسمت بزرگی از آن را ثبت کنید. در واقعیت، پرتره تنها به معنی عکاسی از چهره نیست!

می‌توانید ببینید که چگونه پیکسل چشم‌اندازی کاملاً متفاوت را ثبت می‌کند، زیرا حالت زوم آن یک برابری نیست و در واقع تصاویری با زوم 1.6 برابری ثبت می‌کند، بنابراین به همین دلیل است که عکسی از نمای نزدیک‌تر ثبت می‌شود. اگرچه پیکسل در این قسمت عملکرد مناسبی دارد، ولی در مقایسه با دیگر گوشی‌ها ضعیف عمل کرده است.

گلکسی و وان‌پلاس ظاهری بسیار مشابه و رنگ‌های یکسانی دارند. با این حال، وان‌پلاس کنتراست بیشتری داشته، جزئیات زیادی از صورت ارائه نداده و حتی تاری پس‌زمینه را روی درختان خوب نشان نمی‌دهد، در حالی که گلکسی هیچ یک از این مشکلات را ندارد.

در نهایت، آیفون قرار دارد که روی رنگ‌های سردتر تصویر تمرکز می‌کند. سامسونگ از آن پیشی گرفته، در حالی که وان‌پلاس در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. پیکسل نیز در رتبه آخر قرار دارد.

از راست به چپ: گلکسی – آیفون – پیکسل – وان‌پلاس

در مرحله بعد، از همان حالت پرتره زوم یک برابر استفاده می‌کنیم، اما در شب و دوباره به سراغ عکس‌های تمام قد می‌رویم. در این شرایط چالش‌برانگیز، گلکسی کار جالبی انجام می‌دهد.

می‌بینید که چهره سوژه را تشخیص داده، آن را روشن کرده، رنگ صحنه شب را حفظ کرده و یک تاری پس زمینه مناسب را نیز اعمال کرده است. گرچه تصویر کمی مصنوعی به نظر می‌رسد، اما به طور کلی همان چیزی است که ما می‌خواهیم در شب ببینیم.

آیفون و وان‌پلاس به دنبال ظاهری طبیعی‌تر هستند و در رتبه دوم می‌ایستند. در حالی که پیکسل از کیفیت و جزئیات خوبی برخوردار نبوده و دوباره در رتبه آخر قرار می‌گیرد.

از راست به چپ: گلکسی – آیفون – پیکسل – وان‌پلاس

باید برای پرتره واقعی از دوربین تله‌فوتو استفاده کرد، زیرا عکس‌برداری با دوربین واید از نزدیک باعث می‌شود چهره‌ها خنده‌دار به نظر برسند.

پسکیل جزییات کمی داشته زیرا از برش و زوم دوربین اصلی استفاده می‌کند، در حالی که گوشی‌های دیگر به زوم دو برابر (وان‌پلاس) یا لنزهای زوم سه برابر (گلکسی و آیفون) متکی هستند.

عکس گلکسی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، رنگ‌ها زیبا و زنده هستند و نوردهی درست است. از طرف دیگر، نوردهی آیفون روشن‌تر از حد نیاز است، در حالی که پیکسل از رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌کند. پیکسل با لنز واید که به زوم دو برابر مجهز شده تصاویر خوبی ثبت می‌کند و در رتبه آخر قرار می‌گیرد.

از راست به چپ: گلکسی – آیفون – پیکسل – وان‌پلاس

استفاده از دوربین زوم در شب تا همین اواخر غیرممکن بود، اما می‌بینیم که شرایط تغییر کرده است. گرچه کیفیت خوب نیست، اما عکس‌های گلکسی S23 اولترا با وضوح نسبی خود در شب عالی بنظر می‌رسند. آیفون نویز زیادی داشته و تصویر پیکسل تاریک به نظر می‌رسد.

وان‌پلاس نیز در هنگام عکاسی در شب چندین بار در قسمت فوکوس دچار مشکل شد. این راند نیز یک برد آسان برای گلکسی است، پس از آن آیفون، وان‌پلاس و پیکسل قرار دارند.

از راست به چپ: گلکسی – آیفون – پیکسل – وان‌پلاس

حالت پرتره افکتی است که شما آن را برای افراد و حیوانات خانگی استفاده می‌کنید، اما با اجسام بی‌جان نیز کار می‌کند. با این حال، نتایج واقعاً ترکیبی هستند و به شکل و فرم چیزی که شما از آن عکس می‌گیرید بستگی زیادی دارد.

عکس از گل در همه گوشی‌ها به جز آیفون به راحتی قابل ثبت بود. عکسی که با آیفون گرفته شده پنجمین یا ششمین عکسی است که باید گرفته می‌شد و هنوز هم بسیار وحشتناک به نظر می‌رسد. حالت پرتره آیفون با بسیاری از اشیا درست کار نمی‌کند. به نظر می‌رسد گلکسی عملکرد بسیار بهتری دارد. وان پلاس نسبت به گلکسی عملکرد خوبی نداشته و پیکسل نیز گاهی خوب و گاهی بد ظاهر می‌شود.

جمع‌بندی

گلکسی S23 اولترا در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا قرار دارد. این گوشی در جدا کردن اشیا از پس‌زمینه‌شان کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد، رنگ‌های دلپذیری دارد و در روشن‌تر کردن چهره‌ها خوب عمل می‌کند.

آیفون 14 پرو از زوم دو برابر و سه برابر برخوردار بوده و تصاویر روز خوبی را ثبت می‌کند، گرچه در شب تصاویر خوبی نمی‌گیرد.

وان‌پلاس 11 در رتبه سوم قرار دارد. لنز زوم دو برابر این گوشی بسیار کاربردی بوده، اما فاقد حالت زوم سه برابر یا بیشتر است که گاهی تصاویر بی‌روحی ثبت می‌کند.

گوگل پیکسل 7 پرو در حالت پرتره عملکرد خوبی ندارد. از زوم و برش‌های دوربین اصلی استفاده می‌کند و کیفیت بدی دارد. گوشی‌های دیگر در حالت پرتره عملکرد بهتری دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH