نگاهی آماری به سیستم‌های عامل سال 2014، فاصله نجومی اندروید و iOS

os

دعوای طرفداران سیستم‌های عامل اندروید و iOS به‌جای خود بسیار هیجان‌انگیز است و ممکن است طرفداران هریک از این سیستم‌های عامل دلایل خود را برای برتر دانستن محصول محبوب خود داشته باشند ولی حقیقت امر چیست؟ بازار به کدام سیستم‌عامل روی خوش نشان داده است؟ در ادامه و با نگاهی آماری به سیستم‌های عامل سال 2014، فاصله نجومی اندروید و iOS را مشاهده خواهیم نمود که شاید برای بسیاری از خوانندگان عزیز غیرقابل‌باور به نظر برسد.

در ابتدا باید یک موضوع را کاملا واضح و روشن برای تمامی عزیزان خواننده مطرح کنم، این مقاله به‌هیچ‌عنوان شامل هواداری از برند، سیستم‌عامل، گوشی و هرگونه محصول خاصی نیست و سایت آی‌تی رسان مانند همیشه بی‌طرفی خود را در ارائه محتوا رعایت خواهد نمود و تنها موقعیت و عملکرد حقیقی گوشی خواهد توانست برتری آن را برای ما اثبات کند که این موضوع کاملا بدون توجه به برند و سیستم‌عامل، صورت خواهد پذیرفت؛ بنابراین خواهشمندم که در نظرات خود تنها به بیان نظر شخصی خود پرداخته و هرگونه موضوعی که از دید شما طرفداری از یک برند خاص است را تنها در قالب ارائه آمار این مقاله در نظر بگیرید.

نکته دوم که باید به آن اشاره کرد این است که تمامی محتوای این مقاله بر اساس گزارش‌های رسمی مرکز آمارگیری اطلاعات New Data انجام‌شده است که یک مرکز مستقل و غیر وابسته به شرکت‌های تولیدکننده بوده و تنها آمار را ارائه می‌کند. علاوه بر این، این آمار تنها مربوط به بازه زمانی ماه‌های آوریل تا ژوئن بوده و به سایر زمان‌ها اشاره‌ای ندارد و ممکن است در بازه زمانی چند ماه آینده شاهد تغییرات عمده در آن باشیم.

WindowsPhone-02-580-75

شرکت‌های سازنده تلفن همراه در طول سه ماه دوم سال 2014 میلادی موفق شدند تا 300 میلیون دستگاه تلفن همراه را به فروش رسانده و به‌ دست مشتریان خود برسانند ولی از میان این 300 میلیون دستگاه، چه رقمی از فروش متعلق به هر سیستم‌عامل بوده است؟ بگذارید از ابتدا تکلیف اعداد و ارقام را مشخص کنیم، سیستم‌عامل اندروید توانسته است تا در سه ماه دوم سال جاری میلادی به رقم فروش شگفت‌آور 255 میلیون و 300‌هزار دستگاه تلفن همراه هوشمند دست یابد و این رقم برابر با مالکیت سیستم‌عامل گوگل بر 84.7 درصد از کل بازار فروش تلفن‌های همراه در سراسر جهان است.

در جبهه رقیب اصلی اندروید یعنی iOS نیز فروش کلی سه ماه یادشده به رقم 35.2 میلیون دستگاه می‌رسد که نشان از مالکیت 11.7 درصدی سیستم‌عامل اپل بر بازار فروش تلفن‌های همراه دارد. البته باید این نکته را در نظر داشت که این سیستم‌عامل تنها بر روی محصولات شرکت اپل و سری آیفون و به عبارت دقیق‌تر، پنج یا شش مدل تلفن همراه عرضه می‌شود که بیش از نیمی از آن‌ها متعلق به نسل پیشین هستند و قاعدتا مخاطب کمتری دارند. همین امر نشان‌دهنده این امر است که مخاطبین این شرکت در سطح بین‌المللی بسیار زیاد هستند و محبوبیت iOS در میان کاربران، بسیار بالاست. در باره محبوبیت تلفن‌های همراه اپل نیز کافیست بدانید که آمار فروش تلفن‌های همراه به تفکیک شرکت‌های تولید کننده نشان از این دارد که اپل پس از سامسونگ، پرفروش‌ترین تلفن‌های همراه جهان را تولید می‌نماید.

نکته جالب در میان این آمار و ارقام این است که تمامی سیستم‌های عمل دیگر که در رأس آن‌ها بلک‌بری و ویندوزفون قرار دارند، تنها توانسته‌اند 9 میلیون و 800 ‌هزار دستگاه فروش داشته باشند و این رقم آمار نازل 3.5 درصد از مالکیت کل بازار فروش برای این سیستم‌های عامل را نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر باید گفت که دنیای تلفن‌های همراه هوشمند امروزی ما 96.4 درصد محصولات خود را مجهز به سیستم‌های عامل اندروید و iOS می‌بیند.

BlackBerry-Q30

آمار مالکیت ویندوزفون به‌صورت دقیق برابر با 2.5 درصد از کل بازار است که این رقم نشان می‌دهد که مالکیت سیستم‌عامل بلک‌بری در بازار به زیر یک درصد می‌رسد، این موضوع برای بلک‌بری بسیار ناخوشایند است ولی باید قبول کرد که این شرکت در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود است و تنها شاید یک معجزه یا شاهکار طراحی بتواند این شرکت خاطره‌انگیز را به روال صعودی بازگرداند.

این آمار در طول سه‌ماهه دوم سال 2014 میلادی به سود شرکت گوگل و سیستم‌عامل اندروید بوده است زیرا شرکت‌هایی مانند ژیائومی و لنوو توانسته‌اند تا با فروش بسیار بالای محصولات خود، بر بازار تاثیر بسزایی بگذارند، البته دیگر عاملی که موجب شده است تا اندروید بتواند برتری خود را بیشتر کند را نیز می‌توان به عدم عرضه نسخه ششم از گوشی آیفون دانست؛ این محصول مدت‌هاست که ذهن بسیاری از کاربران را به خود درگیر کرده است و بسیاری از دوستداران محصولات اپل که قصد خرید تلفن همراه هوشمند دارند، به‌جای خرید در زمان حال، برای عرضه آیفون 6 صبر خواهند کرد و همین امر نیز توانسته است تاثیر محسوسی بر فروش آیفون بگذارد.

مقایسه این آمار با آمار ثبت‌شده در بازه زمانی مشابه در سال 2013 نیز خالی از لطف نیست. در بازه زمانی مشابه در سال قبلی میلادی، اندروید تنها مالکیت 79.6 درصد از بازار را در اختیار داشت و این آمار نشان از رشد بیش از 6 درصد در عملکرد این شرکت داشته است. در جبهه شرکت آمریکایی اپل نیز این آمار در سال 2013 و در فصل دوم سال، برابر با مالکیت 12.7 درصد از بازار بود که دلایل یادشده در بالا به‌خوبی تاثیر خود را بر این افت مالکیت در بازار نشان می‌دهند.

1 در مورد “نگاهی آماری به سیستم‌های عامل سال 2014، فاصله نجومی اندروید و iOS”

  1. البته این را هم در نظر بگیریم که اندروید را چندین برند گوشی پشتیبانی میکنند در حالی که ویندوز فون و ای او اس تنها با برند خاصی عرضه میشوند . و دلیل نمیشود که اندروید چون سهم بزرگ بازار را در دست دارد ، بهترین است . البته تاریخ ظهور سیستم عامل هم شرط هست تا چقدر سهم از بازار را داشته باشند . باید در مقایسه سیستم عاملها ، سرعت رشد و بروزرسانی ها را هم در نظر گرفت .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH