آیا پرتاب نخستین موشک تهیه شده با چاپگر سه‌بعدی به فضا موفق بود؟

شرکت Relativity Space سومین تلاش خود برای پرتاب موشک Terran R به فضا را انجام داد. این موشک با استفاده از تکنیک چاپ سه‌بعدی تهیه شده است. این‌بار موشک از سطح زمین به هوا منتقل شد و کمپانی، پرتاب آن‌را موفقیت‌آمیز قلمداد کرد. اما این موشک نهایتا به مدار زمین نرسید.

این موشک در مرحله نخست پرتاب، عملکردی معمول از خود نشان داد؛ اما در مرحله دوم، موتور موشک تنها برای مدت زمان کوتاهی روشن شد. در گزارش‌ها به سرنوشت این موشک هیچ اشاره‌ای نشده است؛ اما Terran R به احتمال فراوان سقوط کرده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود نخستین پرتاب موشک Terran R در روز 8 مارس (17 اسفند ماه سال گذشته) انجام شود؛ اما این برنامه به‌دلیل مشکلات دمای سوخت به تعویق افتاد. پرتاب دوم در روز 11 مارس (20 اسفند ماه) نیز به‌دلیل مشکلات فشار سوخت انجام نشد.

موشک Terran R دارای طول 33.5 متری و طول قطر 2.2 متری است. اکثر بخش‌های این موشک با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تولید شده و تکمیل آن حدودا 2 ماه زمان برده است. این موشک با اکسیژن مایع ‌‌‌و گاز طبیعی مایع کار می‌کند.

کارشناسان تصور می‌کنند که این موشک می‌تواند محموله‌‌ای با حداکثر وزن 1250 کیلوگرم را به مدار پایینی زمین پرتاب کند. از آنجا که هزینه ساخت Terran R در مقایسه با موشک‌های سنتی بسیار ارزان‌تر است؛ لذا انتظار می‌رود که این موشک جدید، هزینه پرتاب ماهواره‌ها به فضا را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH