بررسی تخصصی تبلت لنوو Thinkpad Tablet 2: یک تبلت خال قرمز!

lenovo thinkpad tablet 2 review cover (2)

بعد از آن سر و صدایی که استیو جابز با آی‌پد به پا کرد، سازندگان زیادی روی به گجت‌های خاصی به نام تبلت آوردند. اگر آی‌پد‌ها را در نظر نگیریم، بزرگ‌ترین وجه تمایز میان تبلت‌های اندرویدی را می‌توان در رابط کاربری‌شان خلاصه کرد. هر کمپانی، گرچه اندروید را برای محصول‌شان بر می‌گزیند اما رابط‌های خاص و شخصی سازی شده خود را برای آن قرار می‌دهند تا بتوانند با نمای زیبا دل کاربران را به دست آورند. در این بین مایکروسافت برای آنکه از قافله عقب نماند، سیستم عامل محبوب خود را به رابط کاربری مترو مزین کرد تا آن را برای ابزارهای همراه که معمولا از صفحه نمایش‌های لمسی بهره می‌گیرند نیز آماده کرده باشد. کمپانی‌های زیادی هم دست به دامان مایکروسافت شده و از سیستم عامل آن برای محصولات‌شان استفاده کردند که اغلب در دنیای لپ‌تاپ‌ها شهره خاص و عام بودند. یکی از همین کمپانی‌ها لنوو نام دارد که گویا استفاده از سیستم عامل ویندوز بر روی تبلت‌های جدید به مذاقش خوش آمده و بر روی آخرین تبلتش با نام تینک‌پد ۲ نیز از همین سیستم عامل استفاده کرده است. چندی پیش این مدل وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شد و برآن شدیم تا یک بررسی خاص از این مدل را برای شما خوبان انجام دهیم تا بیش از پیش با این محصول متفاوت آشنا شوید. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

یک تبلت مردانه!

اخیرا تبلت‌های اندرویدی رژیم‌های لاغری خوبی را گرفته‌اند و تبلت‌های تازه متولد شده‌ای همچون مدیا پد ایکس وان، گلکسی تب اس 8.4 و یا اکسپریا زد2 تبلت با ضخامت کم (در بیشترین حالت 7.2 میلی متر) و البته سبک، پای به عرصه رقابت گذاشته‌اند اما گویا تبلت‌های ویندوزی چندان میلی به گرفتن رژیم ندارند، تا جایی که این گل سرسبد لنوو در حدود 600 گرم وزن داشته و ضخامت آن به 8.6 میلی‌متر می‌رسد. در نتیجه به کار بردن لغت “مردانه” در کنار نام این تبلت جای تعجبی ندارد! حتی هنگامی که نمایشگر تبلت خاموش است و شما هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارید، تنها با مشاهده دکمه هوم که لوگوی ویندوز بر روی آن نقش بسته و درست در زیر نمایشگر قرار گرفته، پی به ویندوزی بودن این مدل خواهید برد. در بالای نمایشگر و در سمت راست نیز نامی از تینک‌پد با آن تک خال قرمزش پیداست و اگر کمی هم به سمت مرکز برویم، چشم‌مان به جمال دوربین ثانویه این مدل روشن خواهد شد.

lenovo thinkpad tablet 2 review (23)

 

در صورتی که تبلت را به پشت برگردانید، گمان می‌کنید که ته تغاری طراح از غفلت پدر استفاده نموده و با خط خطی کردن پشت تبلت خود را سرگرم کرده است. اگر به بالا و سمت راست بدنه تبلت نگاهی بیندازید، با لوگوی لنوو مواجه می‌شوید و اگر چشم‌تان را به سمت چپ حرکت دهید، پس از گذر از دوربین اصلی به همراه تک فلاش LED‌ آن، باز هم با تینک‌پد و آن تک خال قرمزش رو به رو می‌شوید که این بار به صورت مورب در آن گوشه جا خوش کرده است.

lenovo thinkpad tablet 2 review (25)

 

حال که به سمت چپ رسیده‌ایم بیایید نگاهی نیز به زیر همین بخش بیندازیم. در پایین دستگاه با برچسب‌ها و نوشته‌های متفاوتی مواجه می‌شوید که زیبایی و خاص بودن تبلت را تا حد زیادی خدشه دار می‌کند. برچسب‌ها و لوگو‌هایی که بود و نبودشان اهمیتی ندارد و نوشته‌هایی که حتی سالی یک بار هم نگاهی به آن نمی‌اندازید؛ پس هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای اینکه شاهد هنر نمایی ته تغاری طراح این محصول لنوو باشید، نخواهید یافت. دو اسپیکر این مدل هم یکی در زیر همین هنر نمایی‌ها و دیگری در سمت راست و حاشیه تبلت قرار گرفته است.

lenovo thinkpad tablet 2 review (7)


lenovo thinkpad tablet 2 review (8)

 

گرچه آن تک خال قرمز، تینک‌پد را همچون یک ماهی قزل آلای خال قرمز کرده است اما جنس بدنه آن به گونه‌ای است که به دست چسبیده و همچون یک ماهی از دست‌تان لیز نخواهد خورد. ناگفته نماند که تا حدودی مستعد جذب اثر انگشت است و شما را همچون شاگرد شوفرها دستمال به دست می‌گذارد!

در سمت راست بدنه تبلت در بالا، جک 3.5 میلی متری هدفون و کلیدهای یکپارچه صدا و در زیر آن‌ها یک دکمه اختصاصی جهت فعال سازی چرخش اتوماتیک صفحه قرار گرفته که در نوع خود جالب و منحصر به فرد است.

lenovo thinkpad tablet 2 review (1)

 

در سمت چپ دستگاه نیز با یک پورت USB طرف هستید و در زیر آن نیز پورت میکرو USB قرار گرفته است. در بخش زیرین دستگاه و درست در مرکز آن، یک پورت جهت اتصال داک تعبیه شده و در کنار آن نیز با پورت میکرو HDMI رو به رو هستید.

lenovo thinkpad tablet 2 review (26)


 

lenovo thinkpad tablet 2 review (24)

 

اگر به بخش بالای دستگاه نیز نگاهی بیندازیم با صحنه‌های خوشایندی مواجه خواهیم شد، یکی اسلات کارت حافظه و دیگری محلی برای قرار گیری سیم کارت که اتفاقا هر دو نیز در کنار یکدیگر و در زیر سایه در پوش، زندگی مسالمت آمیزی دارند.

lenovo thinkpad tablet 2 review (29)

 

در بالا و سمت راست کلید پاور و در سمت چپ قلم مخصوص این تبلت قرار گرفته که به دلیل قرمز بودن رنگش از صد فرسخی نیز پیداست! دلیل استفاده از این همه نقش و نگارهای قرمز نیز مشخص نیست، خدا را چه دیدید شاید لنوو هم پرسپولیسی باشد!

lenovo thinkpad tablet 2 review (27)

 

از آفتاب بر حذر باش!

تینک‌پد تبلت 2 یک مدل با نمایشگری 10.1 اینچی از نوع IPS است که رزولوشن نه چندان بالا (1366 در 768) موجب شده تا چگالی پیکسلی آن در حدود 155 پیکسل در هر اینچ باشد. با توجه به پنل IPS هیچ مشکلی در نگاه از زوایا نخواهید داشت و اتفاقا آن قدر تماشای کاشی‌های ویندوز از زاویه حتی 150 درجه لذت بخش است که دوست دارید تنها از زوایا به رخسار این مدل نگاه کنید. البته این کیفیت بالا تنها در محیط های کم نور به چشم می‌آید و اگر در محیطی پر زرق و برق و یا به عنوان مثال در خیابان از زاویه به این نمایشگر بنگرید، چیزی جز نمای آن طرف خیابان را نخواهید دید. از طرفی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز کار کردن با آن چندان لذت بخش نیست زیرا عملا چیزی را نخواهید دید به خصوص اگر قصد تماشای محتوایی جز محیط متروی ویندوز را داشته باشید. از آنجایی که این مدل از هر لحاظ با تبلت‌های اندرویدی موجود در آزمایشگاه متفاوت بود، موردی را جهت رقابت با آن نیافتیم و این بار دوربین را به دست گرفتیم و با رها کردن تبلت در گوشه‌ای دنج و تاریک مشغول عکس برداری از آن شدیم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید.

lenovo thinkpad tablet 2 review (11) lenovo thinkpad tablet 2 review (12) lenovo thinkpad tablet 2 review (10)

 

دوربین؟!

شاید از خودتان بپرسید که دلیل قرار گرفتن آن علامت سوال در تیتر چیست. اما اگر شما هم با یک تبلت خیلی خاص که سایزی 10 اینچی دارد، مواجه شوید و بدانید که حتی اندرویدی هم نیست و برای خود دک و پزی دارد و مدام اندیشه چسباندن به لپ‌تاپ‌ها را در سر می‌پروراند، دیدن یک دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و نسبتا باکیفیت در پشت دستگاه آن هم به همراه یک فلاش LED در زیر، واقعا شما را متعجب کرده و چیزی جز یک علامت سوال در ذهن‌تان نقش نخواهد بست! البته رابط کاربری دوربین بسیار ساده و ابتدایی است و حتی گزینه‌ای برای خاموش و یا روشن کردن فلاش ندارد و خبری هم از زوم اپتیکال نیست! هنگام عکس برداری و درست در لحظه ثبت عکس نیز تصویر چنگی به دل نمی‌زند و پیش خود می‌گوید که خبری هم از فوکوس خودکار نیست، اما هنگام تماشای عکس‌های ثبت شده حرف خود را پس خواهید گرفت! برای آنکه بدانید که کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین در چه حدی است، به تماشای تصاویر زیر بنشینید!

lenovo thinkpad tablet 2 review (18)


lenovo thinkpad tablet 2 review (19)


lenovo thinkpad tablet 2 review (20)


lenovo thinkpad tablet 2 review (21)


lenovo thinkpad tablet 2 review (22)

 

این مدل توانایی فیلم برداری به صورت فول اچ‌دی را دارد و حجم کلیپ یک دقیقه‌ای که با این مدل گرفتیم در حدود 85 مگابایت شد که برخلاف ضبط صدای خیلی خوبش، تصاویر آنچنان هم که فکرش را می‌کنید جالب نیست! خصوصا اگر در محیط بسته مشغول فیلم برداری با آن شوید، تینک‌پد یک کلیپ پر از نویز را تقدیم‌تان خواهد کرد!

دوربین ثانویه نیز از نوع 2 مگاپیکسلی بوده و قادر است تا به صورت اچ‌دی فیلم برداری کند که می‌توان به برقراری تماس‌های ویدیویی با این مدل امیدوار بود اما چندان علاقه‌ای به گرفتن عکس سلفی با این دستگاه نشان ندهید که بدجوری نا امیدتان خواهد کرد!

نه‌چندان قدرتمند!

لنوو برای تبلت محبوب خودش از پردازنده کم مصرف و قدیمی اتم اینتل استفاده کرده است که از نوع دو هسته‌ای بوده و فرکانس هر یک بر روی 1.8 گیگاهرتز تنظیم شده است. اگر یک پردازنده گرافیکی 533 مگاهرتزی و 2 گیگابایت رم را نیز به این مجموعه اضافه کنید، احتمالا پی به قدرت نه چندان بالای آن خواهید برد! برای آنکه قدرت این مدل را در مقایسه با رقبا بسنجیم، آن را وارد آزمایش‌های سفت و سخت خود کردیم که نتایج را در مقایسه با رقبا در زیر مشاهده می‌کنید! از آنجایی که این مدل به پشتیبانی از نسخه های بالاتر از 9 رابط گرافیکی مایکروسافت (DirectX) تمایل چندانی ندارد، در نتیجه قادر به استفاده از برخی بنچمارک‌ها نظیر 3DMark 2013 نبودیم!

lenovo thinkpad tablet 2 review (15)


lenovo thinkpad tablet 2 review (16)


lenovo thinkpad tablet 2 review (17)

 

هنگام انجام کارهای روزمره نظیر وب‌گردی و یا استفاده از اسناد آفیس، به هیچ وجه احساس گرما در هیچ کجای بدنه تبلت را نخواهید کرد اما اگر به سراغ برنامه‌های سنگین و بعضا گرافیکی بروید، دما نیز در تبلت بالا خواهد رفت! از آنجایی که این مدل از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برد، پس با طیف وسیعی از گیم‌های درجه یک بازار روبه رو هستید اما لنوو دست شما را از پشت بسته و با قرار دادن چنین سخت افزاری عملا قادر به اجرای هیچ کدام از بازی‌های تاپ بازار نیستید و تنها می‌بایست به عناوینی همچون Angry Brids اکتفا کنید.

صدا را تا انتها بالا ببر، شاید چیزی شنیدی!

گرچه لنوو برای این مدل از دو اسپیکر استفاده کرده و کیفیت صدا نیز در حد قابل قبولی است، اما بلندی صدا در حد انتظارها نیست و حتی اگر صدا را تا انتها نیز بالا ببرید و مشغول تماشای ویدیو شوید، باز هم در محیط‌های نسبتا پر سر و صدا با مشکل مواجه‌اید! با توجه به سیستم عامل ویندوز و انواع و اقسام پلیرها هیچ کدکی را نمی‌یابید که این مدل قادر به اجرای آن نباشد، از طرفی سایز 10.1 اینچی این مدل به همراه زاویه دید خوب آن، همه چیز را برای تماشای ویدیو، آن هم به صورت گروهی فراهم کرده است. هنگام بالا بردن صدا با نکته جالبی مواجه می‌شوید و آن هم تفکیک شدن میزان صدا به 100 قسمت مساوی است. یعنی اگر میزان صدا را بر روی صفر قرار دهید می‌توانید تک به تک صدا را بالا برده تا به 100 برسید. موردی که در دیوایس های اندرویدی به 10 و یا حداکثر 30 قسمت تقسیم می‌شود.

lenovo thinkpad tablet 2 review (9)
قلم دیجیتایزر!

یکی از نقاط قوت این تبلت بدون شک قلمی است که همراه با آن عرضه می‌شود. این قلم از جنس پلاستیک بوده و ابعاد آن نیز در حالت استاندارد خودش قرار گرفته و با در دست گرفتن آن مشکلی نخواهید داشت. بر روی قلم یک دکمه تعبیه شده که نقش راست کلیک ماوس را اجرا می‌کند.

lenovo thinkpad tablet 2 review (14)

 

نکته جالب در رابطه با قلم این است که با نزدیک کردن آن به نمایشگر تبلت در فاصله حدودا یک سانتی متری، علاوه بر قرار گرفتن نشانگر بر روی صفحه و برقراری ارتباط میان قلم و صفحه، سیستم لمسی از کار افتاده و دیگر نمایشگر به تماس دست شما پاسخ نخواهد داد، در نتیجه تجربه‌ای بی‌نظیر را هنگام یادداشت برداری خواهید داشت. با توجه به قرار گیری چنین قلم خاصی بر روی این تبلت انتظار داشتیم تا لنوو چندین اپلیکیشن اختصاصی را برای استفاده بهتر و به کارگیری تمامی قابلیت‌های قلم بر روی آن قرار دهد که متاسفانه هرچی گشتیم به در بسته خوردیم و با هیچ اپلیکیشن خاصی رو به رو نشدیم! در نتیجه قلم تقریبا همان کار دست شما را می‌کند!

lenovo thinkpad tablet 2 review (13)

 

کاشی‌های رنگارنگ!

همانطور که بارها به آن اشاره کردیم این مدل مجهز به سیستم عامل ویندوز 8 مایکروسافت است که قابلیت ارتقا به نسخه 8.1 را نیز داراست. در ضمن خریداران این مدل توانایی استفاده از نسخه استاندارد و یا خانگی آفیس را به صورت اورجینال دارا هستند! همچنین برخی نرم افزارها همچون Skitch و یا AccuWeather بر روی این مدل به صورت پیش فرض نصب شده و خود لنوو نیز توسط اپلیکیشنی با نام Lenovo Companion شما را با یک مرکز به روز رسانی آاشنا می‌کند. از آنجایی که سیستم عامل این مدل ویندوز است، در نتیجه شما بیش از هر چیز دیگری به یک کیبورد لمسی نیاز دارید. بدین منظور یک کیبورد لمسی چند منظوره در گوشه‌ای از صفحه همیشه گوش به فرمان شماست و چندین حالت خاص را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال می‌توانید با قرار دادن آن بر روی حالت تمام صفحه، با کلید‌های بزرگ کیبورد مواجه شوید و به راحتی تایپ کنید و یا حالت دست نویس را انتخاب کرده و با قلم، مشغول نوشتن لغات مورد نظرتان بر روی صفحه شوید. ناگفته نماند که این حالت برای زبان شیرین پارسی در دسترس نخواهد بود.

Lenovo thinkpad tablet 2 review  (4)


Lenovo thinkpad tablet 2 review  (6)


Lenovo thinkpad tablet 2 review  (7)

 

قابلیت‌های خاص!

تینک‌پد 2 لنوو به یک باتری 4200 میلی آمپری مجهز شده که در صورت یک استفاده عادی، این مدل تا یک روز و نیم همراه‌تان خواهد بود. نکته جالب در رابطه با باتری، مدت زمان 4 ساعته شارژ آن جهت فول کردنش بوده که ممکن است شما را با مشکل مواجه کند. حافظه داخلی این دستگاه از نوع 64 گیگابایتی بوده و خوشبختانه قادر خواهید بود تا از طریق کارت حافظه به آن بیفزایید. از طرفی با توجه به پورت USB که برای این مدل در نظر گرفته شده، قادر خواهید بود تا حافظه‌های فلش ویا ماوس و کیبورد را به راحتی به آن متصل کنید، البته استفاده نکردن از نسخه سوم USB خود یکی از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید. گرچه در مدلی که در اختیار ما بود خبری از داک کیبورد نبود، اما می‌توانید این مدل را به کیبورد مخصوصش نیز متصل کنید. ناگفته نماند که به وسیله پورت میکرو HDMI نیز به راحتی می‌توانید محتوای صفحه نمایش را به نمایشگرهای بزرگ‌تر انتقال دهید.

lenovo thinkpad tablet 2 review

 

کلام آخر!

در کل تبلت تینک‌پد 2 لنوو می‌تواند یک همراه ویندوزی بسیار خوب برای شما باشد، جایی که با نمایشگری نسبتا مناسب، قلم دیجیتایزر، پورت‌های کامل و البته ویندوز 8 به همراه بسته رایگان آفیس قادر است تا روز های خوشی را برای‌تان به ارمغان بیاورد، البته اگر با قیمت بیش از 2 میلیون تومانی آن کنار بیایید.

Lenovo thinkpad tablet 2 review  (2)

 

Big Smile لبخند

طراحی خاص و مقاوم بدنه
نمایشگر با زاویه دید خوب
دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه فلاش
سیستم عامل ویندوز 8 مایکروسافت به همراه بسته رایگان آفیس
باتری قدرتمند
قلم دیجیتایزر

Shame اشک

پایین بودن میزان نور نمایشگر
اسپیکرهای نه چندان قدرتمند
سنگین وزن!
بدنه مستعد جذب اثر انگشت

2 در مورد “بررسی تخصصی تبلت لنوو Thinkpad Tablet 2: یک تبلت خال قرمز!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH