گوگل به‌دنبال ارتقاء چشمگیر هوش مصنوعی Bard جهت رقابت با ChatGPT است

هوش مصنوعی روز به روز در اینترنت محبوب‌تر می‌شود و اخبار مربوط به پیشرفت‌های جدید AI تقریبا هر روزه از گوشه و کنار شنیده می‌شوند. با این‌حال اکثر خبرهای منتشر شده پیرامون پیشرفت‌های هوش مصنوعی به ChatGPT مربوط می‌شوند.

این موضوع احتمالا برای برخی افراد تعجب‌آور به‌نظر می‌رسد؛ چرا که حتی کمپانی‌های فناوری چند تریلیون دلاری نیز در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی از شرکت OpenAI عقب افتاده‌اند. با این‌حال اکنون گوگل به‌دنبال تغییر شرایط حاکم است. ساندار پیچای؛ مدیرعامل گوگل اخیرا اعلام کرد که هوش مصنوعی Bard طی هفته‌های آتی به مدل‌های توانمندتر ارتقاء خواهد یافت.

گوگل چندی قبل از ربات چت هوش مصنوعی خود با نام Bard رونمایی کرد. از همان ابتدا قرار بود این محصول با ChatGPT رقابت کند. با این‌حال ربات چت گوگل با ارائه پاسخی نادرست، یک لحظه شرم‌آور را برای غول جستجوگر رقم زد. این موضوع موجب شد تا ارزش گوگل در بازار با افت 100 میلیارد دلاری مواجه شود. مدیرعامل گوگل در پاسخ به دمو شکست‌خورده Bard طی ماه فوریه به بحث پیرامون این موضوع پرداخته است.

ساندار پیچای؛ مدیرعامل گوگل طی مصاحبه‌ای با پادکست Hard Fork نشریه نیویورک تایمز در روز جمعه به شنوندگان اطمینان داد که Bard به‌زودی به یک مدل زبانی توانمندتر با نام Pathways Language Model (PaLM) ارتقاء خواهد یافت. آقای پیچای خاطرنشان کرد که PaLM یک مدل زبانی رایج‌تر در مقیاسی بزرگ‌تر به‌شمار رفته و برای رسیدگی به وظایفی نظیر استدلال منطقی و مسائل کدگذاری مناسب‌تر است.

در حال حاضر Bard روی یک نسخه سبک‌وزن و کارآمد از مدل زبانی LaMDA کار می‌کند. ارتقاء به PALM قابلیت‌های بیش‌تری مانند حل مسائل ریاضی و مهارت‌های استدلالی بهتر را به‌همراه خواهد داشت.

ساندار پیچای اذعان کرد که رویکرد محافظه‌کارانه گوگل در زمینه توسعه هوش مصنوعی به محدودیت‌های Bard دامن زده است. وی مدعی شد که در خصوص این پروژه با لری پیج و سرگئی برایان؛ بنیان‌گذاران شرکت گوگل گفتگو کرده است. به گفته وی تا زمانی‌که کمپانی از عهده کنترل ربات چت خود به خوبی برنیاید؛ مهم است که مدل توانمندتری را عرضه نکند.

علیرغم ناکامی‌ها، آقای پیچای به آینده هوش مصنوعی و مزایای بالقوه آن خوش‌بین است. با این‌حال وی به اهمیت پیش‌بینی مخاطرات مرتبط با رشد سریع هوش مصنوعی و تکامل برای رویارویی با این چالش‌ها تاکید کرد.

هوش مصنوعی Bard در روز 21 مارس (1 فروردین ماه) برای عموم مردم ایالات‌متحده و بریتانیا عرضه شد؛ اما به اندازه ربات چت Bing AI مایکروسافت و ChatGPT شرکت OpenAI مورد توجه قرار نگرفت. گوگل با ارتقاء Bard در آینده امیدوار است که فاصله خود با رقبا در زمینه ربات‌های چت هوش مصنوعی را کاهش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH